Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 463
Doknr.
810032
Dato
08-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 16. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
135 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 135:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Over 20 sagsbehandlere og ingen
løsninger: Nu råber Rikke op efter flere års indædt kamp for sin søns fremtid”,
bragt på fyens.dk den 10. januar 2024? Og herunder redegøre for om
ministeren mener, at den store udskiftning af medarbejdere og de lange
sagsbehandlingstider har betydning for kvaliteten af den hjælp, borger
modtager, tilbydes eller helt nægtes i Nordfyns kommune?”
Svar:
Jeg kan desværre ikke gå ind i den konkrete sag, som omtales i artiklen, hvor
en borger beskriver sine oplevelser med sagsbehandlingen på det sociale
børneområde i Nordfyns Kommune.
Når kommunerne behandler sager om social støttende indsatser for børn og
unge kan stor udskiftning af sagsbehandlerne få væsentlig betydning for
kvaliteten af sagsbehandlingen - og i sidste ende for barnet. Derfor var netop
en forbedring af rammerne for sagsbehandlingen i kommunerne et centralt
tema i aftalen om Børnene Først.
Aftalepartierne bag aftalen Børnene Først blev enige om, at der i barnets lov
skulle være et princip om færrest mulige voksne myndighedspersoner omkring
barnet, så barnet og familien så vidt muligt møder kendte ansigter i
behandlingen af deres sag. Dette er skrevet ind i barnets lov § 8, stk. 2 som
fastsætter, at kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge arbejdet med det enkelte
barn eller den enkelte unge og familien med færrest mulige fagprofessionelle
voksne om barnet eller den unge. Barnets lov trådte i kraft d. 1. januar 2024.
Derudover blev der med aftalen om Børnene Først nedsat et partnerskab, der
skal understøtte implementeringen af reformen og barnets lov samt komme
med forslag til, hvordan rammerne for sagsbehandlingen på området for
udsatte børn og unge i kommunerne kan styrkes. Det skal fx ske i form af
anbefalinger til praksis til at øge kvaliteten i sagsbehandlingen herunder ift.
tilrettelæggelse af arbejdet, så udsatte børn og familier møder færrest mulige
myndighedspersoner i sagsbehandlingen. Aftalekredsen orienteres årligt om
partnerskabets arbejde.
1