Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2822646_0001.png
Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 90
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9395
Doknr.
797982
Dato
05-01-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 90:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det får, når en person bevidst
indgiver en falsk og anonym underretning vedr. et barn eller en ung, og
herunder redegøre for, hvordan sådanne falske underretninger bliver håndteret
i praksis af kommunerne og politiet?”
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til, hvilke konsekvenser det har for
sagsbehandlingen, såfremt en underretningen er falsk eller indgivet anonymt.
Eventuelle spørgsmål om strafferetlige konsekvenser ved falske eller anonyme
anmeldelser til politiet hører under justitsministeriets ressort.
Jeg kan oplyse, at efter barnets lov § 136 skal kommunen sikre, at der
iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af alle underretninger med
henblik på at afklare, om barnet eller den unge har behov for særlig støtte.
Efter barnets lov § 136 stk. 2 skal kommunen senest 24 timer efter
modtagelsen af en underretning vurdere, om barnets eller den unges sundhed
eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte
indsatser for barnet eller den unge. Efter barnets lov § 136 skal kommunen
senest 6 hverdage efter modtagelsen af en underretning bekræfte modtagelsen
af underretningen over for den, der foretog underretningen.
Dette gælder, uanset om underretningen et indgivet anonymt eller ej og uanset,
hvad der ligger til grund for den bekymring, som har ført til underretningen.
Det reguleres ikke nærmere i barnets lov, hvordan sagsgangene for håndtering
af underretninger konkret skal organiseres, da dette afhænger af lokale forhold
m.v. Det er dog afgørende, at kommunens procedurer for behandling af
underretninger understøtter en hurtig afklaring af, om en underretning giver
anledning til en screening efter § 18, en afdækning efter § 19 eller en
børnefaglig undersøgelse efter § 20.
Hvis kommunen vurderer, at underretningen er åbenlys grundløs, eller at
underretningen ikke giver anledning til en af de førnævnte sagsskridt på
baggrund af eventuelle indhentede oplysninger fra fx politiet, vil
sagsbehandleren som udgangspunkt afslutte sagen og noterer dette på sagen.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om besvarelsen af SOU alm. del - spørgsmål 90 og konsekvenserne, hvis de gentagne underretninger vurderes grundløse, og disse kommer fra den anden forældre
2822646_0002.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2