Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2823084_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 428
Doknr.
809645
Dato
09-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 15. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
131 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) og Karina Adsbøl
(DD).
Spørgsmål nr. 131:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeriet forud for Rigsrevisionens beretning
17/6/2022 har været opmærksom på de problemer, som der kritiseres i
beretningen i relation til Social-, Bolig- og Ældreministeriet?”
Svar:
Af Rigsrevisionens beretning om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
(17/6/2022) fremgår det, at
”Social-,
Bolig- og Ældreministeriet har ikke i
tilfredsstillende omfang understøttet kommunernes visitation af borgere med
psykiske lidelser til botilbud”.
Det uddyber Rigsrevisionen gennem to pointer:
1. Social-, Bolig- og Ældreministeriet har som overordnet ansvarlig for
Tilbudsportalen ikke i tilstrækkelig grad sikret, at Tilbudsportalen lever op til
formålet om at give kommunerne sammenlignelige og gennemskuelige
oplysninger, når de skal finde egnede pladser på botilbud.
2. Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ikke sikret et tilstrækkeligt
vidensgrundlag til at vurdere, om der er de fornødne udbud af højt
specialiserede tilbud til borgere med psykiske vanskeligheder.
Fsva. pkt. 1 vedr. Tilbudsportalen, kan jeg oplyse, at ministeriet har været
opmærksom på, at Tilbudsportalen kan indeholde forældede oplysninger om
tilbud. Ministeriet arbejder løbende på at forbedre datakvaliteten på
Tilbudsportalen.
Det arbejder sker i et samarbejde mellem Social-, Bolig- og Ældreministeriet og
socialtilsynene, hvor muligheder for forbedring af datakvalitet og
registreringspraksis drøftes. Derudover er der udarbejdet et nyt og forbedret
vejledningsmateriale, der skal gøre det nemmere at finde relevant teknisk og
faglig hjælp til indberetning, godkendelse og ajourføring af oplysninger på
Tilbudsportalen. Endelig gøres det via opfølgning på Social- og Boligstyrelsens
stikprøvekontroller, hvor det efterses, at tilbud og tilsynsførende myndigheder
løfter deres ansvar for at sikre retvisende oplysninger. Stikprøvekontrollerne
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om ministeren har været opmærksom på de problemer, som der kritiseres i beretningen i relation til Social-, Bolig- og Ældreministeriet
2823084_0002.png
understøttes af data fra Tilbudsportalen og input fra tilsyn, styrelser og
departementet.
Fsva. pkt. 2 vedr. et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at vurdere om, der er de
fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til borgere med psykiske
vanskeligheder kan ministeriet oplyse, at opgaven med at følge udviklingen i
målgrupper, der omfatter borgere med særligt komplekse problemstillinger,
samt udbuddet af tilbud og indsatser er forankret i Den Nationale
Koordinationsstruktur (NATKO) i Social- og Boligstyrelsen.
Rigsrevisionen har i en tidligere beretning (beretning om forvaltningen af
handicapområdet fra marts 2022) undersøgt om National Koordination
(NATKO) i Social- og Boligstyrelsen har viden om størrelsen af målgrupperne
på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde,
målgruppernes behov for tilbud og udbuddet af egnede tilbud til målgrupperne.
Rigsrevisionen konstaterede dels, at NATKO ikke havde et opdateret overblik,
og at der var indikation af, at der for flere målgrupper fandtes et begrænset
udbud af egnede tilbud i forhold til antallet af borgere i målgruppen. Som led i
opfølgningen på denne beretning har NATKO iværksat en række
udviklingstiltag med henblik på at styrke både monitorering af målgrupper og
tilbud samt den risikovurdering, der foretages på baggrund heraf.
Udover ovennævnte konklusioner i relation til Social- Bolig- og
Ældreministeriet, noterer Rigsrevisionen i beretningen om borgerforløb fra
psykiatrien til sociale botilbud, at
”hvert
5. ophold på herberg, som er et
midlertidigt tilbud, har varet mindst 90 dage for borgerne med psykiske
lidelser”.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at ministeriet løbende følger
udviklingen i bl.a. opholdstider på boformer efter § 110 (herberger,
forsorgshjem, mv.) i statistikken for herberger og forsorgshjem mv.
Jeg kan dertil oplyse, at der ikke er regler for, hvor længe en borger må
opholde sig på et herberg. Det er dog vigtigt at understrege, at et herberg er
tiltænkt som et sted, hvor borgeren kan tage midlertidigt ophold, og at der skal
arbejdes på at finde en varig boligløsning for borgeren, der opholder sig på
herberget. Udviklingen i den gennemsnitlige opholdstid på herberger har bl.a.
dannet baggrund for den omlægning af indsatsen mod hjemløshed, der trådte i
kraft den 1. oktober 2023. Omlægningen af indsatsen mod hjemløshed har til
formål at tage livtag med bl.a. lange ophold på herberger bl.a. ved en
omlægning af refusionsreglerne for herbergs ophold. Derudover er det nu et
krav, kommunen udarbejder en handleplan for borgeren, som beskriver
borgerens udfordringer og støttebehov herunder også ift. en kommende
boligløsning.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2