Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 428
Doknr.
809645
Dato
09-02-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 15. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
129 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD) og Karina Adsbøl
(DD).
Spørgsmål nr. 129:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeriet påtænker at rette op på den
tekniske opsætning i Tilbudsportalen, som er en barriere for, at sociale botilbud
kan opdatere oplysningerne, som fremgår af portalen? Der henvises til
Rigsrevisionens beretning 17/2022 om forløbet for borgere fra psykiatrien til
sociale botilbud, side 27 og 28.”
Svar:
Indledningsvist vil jeg oplyse, at Tilbudsportalen er bygget således, at alle
oplysninger skal godkendes af tilsynsførende myndighed, inden de gøres
tilgængelige for bl.a. sagsbehandlere i landets kommuner, der visiterer borgere
til botilbud. Det betyder, at når et tilbud ændre i deres oplysninger på
Tilbudsportalen, skal enten socialtilsyn, kommuner eller regioner påse og
godkende oplysningerne, inden de fremgår på Tilbudsportalen. Dette er for at
sikre, at tilbuddet samlet set opfylder betingelserne for godkendelse.
Konklusionerne i Rigsrevisionens beretning skal ses i sammenhæng med at
den tekniske opsætning af Tilbudsportalen i nogle tilfælde kan skabe et
uhensigtsmæssigt sagsflow, og der derfor kan opleves uhensigtsmæssig
ventetid inden tilbuddenes opdaterede oplysninger fremgår på Tilbudsportalen.
Jeg har bedt ministeriet undersøge, hvilke muligheder der er for at ændre den
tekniske opsætning i Tilbudsportalen, så der for udvalgte oplysninger bliver et
hurtigere sagsflow.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
1