Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2811448_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils ta-
lepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål H om overgange
mellem psykiatrien og sociale tilbud
11. januar 2024, kl. 14.15
15.15
Folketinget
Ca. 22 minutter [120 ord = ca. 1
min.]
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål H stillet af Karina Adsbøl og Marlene
Harpsøe (DD)
”Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvad ministeren vil gøre for
at
forbedre ministeriets indsats med at understøtte kommunernes visitation til bor-
gere i overgangen mellem psykiatrien og sociale botilbud eller andre relevante
ydelser efter serviceloven, som borgeren er berettiget til, således at den stærke
kritik af ministeriets indsats, der fremgår af beretning nr. 17/2022 om borgerfor-
løb fra psykiatrien til sociale botilbud, imødegås?”
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålet.
Hver eneste gang man siger ordet overgang, så er
der et problem.
Og hvis man så samtidig har med en del af vores
samfund at gøre, som måske ikke kører så smooth
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
som andre dele af vores samfund, så bliver de
overgange selvfølgelig endnu sværere.
Så uanset om vi taler om overgange mellem dag-
tilbud og skoler, eller om vi taler om overgange fra
man er barn til man er voksen, overgange mellem
den ene forvaltning og den anden, så er det altid
noget af det i vores samfund, som giver proble-
mer.
Det gør det så også her, og her giver det så endnu
større problemer, fordi vi i forvejen har nogle van-
skeligheder i forhold til både psykiatri og socialpsy-
kiatri.
Jeg er glad for, at ordførerne er med til at sætte fo-
kus på at borgere med psykiske lidelser får den
hjælp, de har brug for og krav på.
Og det mener jeg, at vi skal tage enormt alvorligt.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at ordførerne
med det her samråd sætter fokus på lige præcis
de her problemstillinger.
Jeg tror, at det er noget vi kommer til at vende til-
bage til, og vende tilbage til, og vende tilbage til
henover de næste mange år, hvis vi skal komme
hen et sted, hvor vi kan være tilfredse med den
måde, både de enkelte sektorer fungerer, men
selvfølgelig også hvordan de fungerer i sammen-
hæng.
Der er tale om en gruppe borgere som er særligt
sårbare, og som derfor også har brug for den rette
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
hjælp og støtte til at komme ordentlig videre, uden
at de skal være dem, der driver deres egen sag.
Der tror jeg også, at det er rigtig vigtigt at have
med, at hvis vi for eksempel taler om overgange
mellem daginstitutioner og skoler, så er der typisk
nogle forældre, der trods alt kan være behjælpe-
lige.
Når vi har at gøre med mennesker, der er psykisk
sårbare, så er det ikke sikkert, at man har det net-
værk, så der står man med den selv.
Derfor skal vi være ekstra opmærksomme, når vi
har at gøre med mennesker, der ikke nødvendig-
vis selv kan tage sig af deres sag, og af de proble-
matikker der opstår.
Derfor er det helt afgørende, at vi som samfund
griber dem, der for eksempel udskrives fra psyki-
atrien.
Der oplever mange at stå alene, det har jeg hørt
utrolig mange borgere fortælle om
fornemmelsen
af at stå alene efter et ophold i psykiatrien, og at
de skal være bærere af deres egen sag på et tids-
punkt, hvor de ikke har kræfterne til det.
De har efter min mening ret til at opleve et koordi-
neret og sammenhængende forløb.
Derfor er det heller ikke godt nok, når Rigsrevisio-
nen overordnede konkluderer, at myndighedernes
indsats for at sikre lige præcis sammenhængende
forløb fra psykiatrien til botilbud samlet set er me-
get utilfredsstillende, og at der kan være borgere,
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
der ikke får den hjælp, de har brug for og har krav
på.
For regeringen er det en helt klar prioritet at styrke
den samlede psykiatri, også den del der handler
om socialpsykiatrien og botilbud, og sikre at bor-
gere med psykiske lidelser får hjælp og støtte til at
finde sine ben og skabe en værdig tilværelse.
[Beretningens konklusioner]
Så hæfter jeg mig lidt ved samrådsspørgsmålet.
Nu skal man ikke være ordkløver. Jeg er selv kø-
benhavner, og vi har en tendens til at bruge nogle
meget stærke ord, hvor nordjyder altid underspil-
ler. Og fordi vi har så forskellige tilgange til spro-
get, så bruger Rigsrevisionen også
de har sådan
nogle ret klare niveauer for, hvad det er for en
form for kritik, der bliver givet
og derfor så kan
man sige, at når der står i samrådsspørgsmålet, at
der bliver rettet en stærk kritik af mit ministerium,
så skal vi være lidt skarpe på den del af sprogbru-
get, fordi det er faktisk ikke det, Rigsrevisionen
gør.
Jeg synes alligevel, at det er en meget alvorlig kri-
tik, men det er to forskellige ting. De har sådan
nogle meget bestemte måder at sætte ordlyd på
deres kritik.
Og så synes jeg måske også, at det vigtigt at sige,
fordi det er noget af det, der er problemet, at an-
svaret er fordelt flere forskellige steder. Og det er
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
præcis, når de forskellige instanser skal arbejde
sammen, at der er et problem.
Og derfor er det vigtigt også for mig at sætte lys
på, at det er regionernes ansvar at lave udskriv-
ningsaftaler, og kommunerne er så ansvarlige for
at visitere borgerne til egnede sociale tilbud. Og så
er det mit ansvar som minister at understøtte den
sidste proces.
Og deri ligger jo måske også en af problemstillin-
gerne, nemlig at det befinder sig på tværs af for-
skellige forvaltningslag, hvad det er, der er ansvar,
og det er meget typisk der, der opstår overgangs-
problematikker.
Men jeg synes, det er værd at bemærke, at Rigs-
revisionens ordvalg er, at Social-, Bolig- og Ældre-
ministeriet i ikke tilfredsstillende omfang har under-
støttet kommunernes visitation af borgerne. Og det
tager jeg selvfølgelig enormt alvorligt, når der kom-
mer den type kritik.
Men det er værd at bemærke Rigsrevisionens ord-
valg
ikke i tilfredsstillende omfang.
Det er ikke
det samme som en
stærk kritik.
Der har de forskel-
lige niveauer af kritik.
Det ændre ikke på, at jeg synes det er enormt al-
vorligt, men jeg synes egentlig, fordi vi kommer fra
forskelle egne af landet, hvor man bruger sproget
meget forskelligt, bliver nødt til lige at sige, at der
er tale om en middel kritik og altså ikke en stærk
kritik. Så en københavner vil sige en stærk kritik.
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
En jyde vil givet sige et eller andet, jeg ikke kan
finde ud af at formulere, men som var meget bli-
dere.
Det ændre jo ikke på, at beretningens konklusio-
ner ift. regionernes overholdelse af psykiatriloven
om at udarbejde udskrivningsaftaler, der skal jeg
selvfølgelig understrege, at det er ikke er mit res-
sortansvar. Så når jeg sidder her og svarer, så er
det egentlig en anden minister.
Og jeg vil gerne adressere de punkter, som vedrø-
rer kommunernes visitation og dermed ministeriets
understøttelse af den opgave, men det ændre ikke
på, og det er derfor jeg har taget det med, at fordi
der hele tiden er den ressortproblematik, så er det
utrolig vigtigt og har været rigtig vigtigt for regerin-
gen, at sundhedsministeren eksempelvis, som sid-
der med psykiatrien, og socialministeren, som sid-
der med kommunerne og socialpsykiatrien, at vi
arbejder meget tæt sammen bl.a. omkring 10 års-
planen for psykiatrien.
[Ministeriets håndtering af kritikken vedr. Tilbudsportalen
delkonklu-
sion 3]
Så har Rigsrevisionen konkluderet, at ministeriet
ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at Tilbudsporta-
len lever op til formålet om at give kommunerne
sammenlignelige og gennemskuelige oplysninger,
når de skal finde egnede pladser på botilbud.
Der vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt, at vi
har en Tilbudsportal, som virker, og at oplysninger
om tilbuddene løbende ajourføres. Det giver de
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
bedste forudsætninger for, at den enkelte sagsbe-
handler hurtigt kan danne sig overblik og finde de
relevante botilbud til borgerne.
Vi har ikke gjort det lettere for os selv ved ikke at
have lavet en specialeplan, vil jeg gerne sige, at
navigere i Tilbudsportalen.
Men det er vigtigt, at oplysningerne på Tilbudspor-
talen er korrekte og opdaterede. Og derfor så vil vi
fra ministeriets side udsende det man kalder et
”hyrdebrev” eller en generel orienteringsskrivelse
til alle tilbud, kommuner, regioner og socialtilsyn
om deres ansvar for løbende at sørge for at ajour-
føre oplysninger på Tilbudsportalen.
Så arbejder ministeriet og Social- og Boligstyrel-
sen løbende på at forbedre og videreudvikle Til-
budsportalen, sådan at den også er så brugerven-
lig som muligt. Og der er netop lanceret nyt og
mere brugervenligt vejledningsmateriale til Til-
budsportalens brugere.
Så tror jeg dog ikke vi kommer ud over, at den en-
kelte sagsbehandler bør række ud til botilbuddet,
når det skal vurderes, om botilbuddet passer bor-
geren fx ift. alderssammensætning blandt de øv-
rige beboer. Så der vil være også en mere hånd-
holdt del af sagsbehandlingen.
Og også vigtigt at understrege, at det sammen-
hængende borgerforløb fra psykiatrien til sociale
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
tilbud handler om andet og mere end, om alle til-
bud har opdaterede oplysninger om ledige plad-
ser.
Men Tilbudsportalen er alt andet lige en krumtap
ift. at få lavet et ordentlig match.
[Ministeriets håndtering af kritikken ift. regionernes forpligtelse til at ud-
arbejde udskrivningsaftaler/koordinationsplaner i forbindelse med ud-
skrivning af borgere fra behandlingspsykiatrien (delkonklusion 1)]
Sammenhængende forløb for borgeren handler
først og fremmest om ordentlig koordination
Det handler om koordination og kommunikation
mellem de aktører, som skal hjælpe og støtte bor-
geren i overgangen fra behandlingspsykiatrien til
sociale indsatser i kommunerne.
Derfor er har myndighederne også allerede i dag
en klar forpligtelse til at sikre denne overgang.
Regionerne skal udarbejde udskrivningsaftaler el-
ler koordinationsplaner for borgere, som allerede
får eller som forventes at få brug for kommunale
indsatser efter udskrivning.
Udskrivningsaftalen eller koordinationsplanen skal
sikre en bedre koordination og klare aftaler mellem
den regionale psykiatri og socialpsykiatrien og der-
med bidrage til, at den enkelte borger modtager en
sammenhægende indsats på tværs af kommune
og region.
[Ministeriets håndtering af kritikken ift. at kommunerne har visiteret bor-
gere med psykiske problemer til tilbud, der ikke er godkendt til at hånd-
tere borgerens behov (delkonklusion 2)]
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
Jeg hæfter mig ved, at Rigsrevisionen kritiserer, at
kommunerne ikke i tilstrækkeligt omfang har visite-
ret udskrevne borgere med psykiske lidelser til et
botilbud, som er godkendt til at håndtere borge-
rens behov.
Jeg vil gerne slå fast, at det helt utvetydigt er kom-
munernes opgave at visitere borgeren til det rette
tilbud
uanset om det er et botilbud eller om det
er en anden form for støtte.
Altså helt utvetydigt kommunernes opgave.
Visitationen skal selvfølgelig altid bero på en kon-
kret og individuel vurdering, så man som borger
får den hjælp og støtte, man har behov for.
Når det er sagt, er det selvfølgelig er en forudsæt-
ning for, at kommunerne kan visitere borgerne kor-
rekt, at der faktisk også er de tilbud til rådighed,
som man har behov for, for at give den rigtige
støtte og hjælp.
Og der er der et problem
Og det er et af de problemer, som vi fra regerin-
gens side har drøftet med Kommunernes Lands-
forening som har taget den her problemstilling op
med regeringen i flere år.
Og i forbindelse med Økonomiaftalen for 2024 der
har vi sat 1,5 mia. kr. af til at udvide den kommu-
nale botilbudskapacitet i årene 2024 til 2026, så vi
kan sikre, at man ikke bare ved, hvad det er for en
hjælp og støtte, der skal til, men at der faktisk
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
også er pladser, hvor borgeren kan få præcis det,
der er målrettet deres behov.
[Ministeriets håndtering af kritikken ift. lange ophold på herberger (del-
konklusion 2)]
Så hæfter jeg mig også ved, at Rigsrevisionens
kritiserer, at cirka hver 5. ophold på herberg blandt
borgere med psykiske lidelser er et langt ophold.
Jeg er fuldstændig enig med Rigsrevisionen i for-
hold til det
et ophold på herberg må og skal
være midlertidigt.
Et ophold på et herberg skal dække et akut behov
for at få tag over hoved, en varm seng, mad, hjælp
og støtte, men det er ikke en langtidsparkerings-
plads.
Derfor er jeg også utrolig glad for den grundlæg-
gende omlægning af hjemløseindsatsen med vægt
på Housing First, som netop er trådt i kraft 1. okto-
ber 2023.
Det mener jeg sådan set, er det rigtige svar på den
kritik.
Vi har med oplægningen præciseret, at herberger
alene er akut og midlertidigt, og så skal der altså
findes en varig boligløsning for borgerne på her-
berger.
Samtidig sikrer vi med refusionsomlægningen, at
der er de rette incitamenter for kommunerne til
hurtigt at hjælpe borgeren med at få egen bolig og
så den rigtige støtte og hjælp i forbindelse med
den bolig.
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
Det er min klare forventning, at vi med disse æn-
dringer vil se kortere opholdstider på herberger.
[Initiativer der kan bidrage til at sikre bedre overgange mellem psykiatrien
og sociale botilbud]
Så må vi også erkende, at det er en både stor og
vanskelig opgave for kommuner og regioner at
skabe bedre samarbejde og koordination på tværs
af behandlings- og socialpsykiatrien.
Og vi må konstatere
og det gør Rigsrevisionen
også
at vi ikke i tilstrækkelig grad lykkes med at
sikre sammenhængende forløb for borgerne.
Derfor er jeg glad for, at vi med aftalen om en 10-
årsplan for psykiatrien og mental sundhed fra sep-
tember 2022 har besluttet og igangsat en række
andre initiativer, som skal bidrage til at borgerne
får bedre overgange mellem netop behandlings-
psykiatri og de sociale indsatser i kommunerne.
Og igen vil jeg gerne understrege, at en af de ting
der er med den 10-årsplan er, at det går på tværs
af de forskellige ministerier.
Det er et stykke arbejde jeg selv har deltaget i,
både som børne- og undervisningsminister og som
socialminister, og selve det, at man går på tværs
af forvaltninger, det mener jeg, er afgørende
Initiativerne spænder også fra afklaringspladser,
en ny social mentorordning for borgere, der bliver
udskrevet fra den regionale psykiatri, over til ud-
bredelse af arbejdet med regionale botilbudste-
ams.
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
Med initiativerne understøtter vi altså både kom-
muner og regioner i deres arbejde med at afhjælpe
overgangene fra behandlingspsykiatrien til de
kommunale indsatser.
Først og fremmest har vi igangsat en forsøgsord-
ning med etablering af fleksible pladser i kommu-
nerne
det man kalder
”afklaringspladser”.
De er designet præcist til at skabe bedre over-
gange mellem behandlingspsykiatri og socialpsyki-
atri.
De
er tiltænkt borgere, der udskrives fra psyki-
atrien, og som har behov for en indsats i social-
psykiatrien.
Pladserne skal sikre, borgere kan få tilbud med
den relevante socialfaglige støtte i forlængelse af,
at de har været indlagt, samtidig med at der sker
en afklaring af borgerens videre forløb.
Jeg er rigtig glad for, at der er afgivet tilsagn til tre
spændende projekter, og jeg ser frem til at følge
resultaterne
jeg venter mig rigtig meget af det.
Så er vii øvrigt blevet
enige om at afsætte 57,8
mio. kr. i 2024 og 59,0 mio. fra 2025 og frem til ud-
bredelse og drift af de regionale botilbudsteams for
netop at skabe bedre overgange mellem behand-
lingspsykiatrien og botilbud.
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
De regionale botilbudsteams kan støtte borgere
både under indlæggelse og ved udskrivning, og bi-
drager bl.a. til faglig sparring på tværs af social-
psykiatri og regional psykiatri.
Med de ekstra midler fra 2024 og frem kan regio-
nerne styrke brugen af botilbudsteams, hvilket skal
sikre en bedre koordinering af den samlede ind-
sats til borgere med forløb på tværs af den regio-
nale psykiatri og botilbud.
Med aftalen er der også afsat ca. 14,5 mio. kr.,
som skal afprøve en ny social mentorordning for
borgere, der udskrives fra den regionale psykiatri,
og som ikke modtager anden støtte efter servicelo-
ven.
Med den mentorordning følges borgerne i social-
psykiatrien i overgangen til hverdagslivet, og med
den indsats, skal det gerne være sådan, at de får
en hjælp til, at der bliver skabt tryghed og trivsel
for borgerne i forbindelse med udskrivning.
Social- og Boligstyrelsen har i efteråret udmøntet
puljen, og der ser jeg selvfølgelig også frem til at
følge erfaringerne fra de seks projekter, som går i
gang til februar i år.
Endelig er Sundhedsstyrelsen og Social- og Bolig-
styrelsen i gang med at udarbejde en forløbsbe-
skrivelse for voksne med psykoselidelser.
Forløbsbeskrivelsen skal
sikre, at borgerne modta-
ger den rigtige indsats på rette tidspunkt i forløbet
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 11/1-24 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
og på tværs af sektorer, der er involveret. Beskri-
velsen skal altså sikre, at alle aktører og faggrup-
per kender deres ansvar og opgaver i forløbet.
Samlet set mener jeg, at vi har taget rigtig mange
skridt, og også rigtig mange skridt på tværs af
mange forskellige elementer på en gang, og det er
jeg rigtig godt tilfreds med.
[Afslutning]
Derfor vil jeg også afslutningsvist sige og slå utve-
tydigt fast, at det er en klar og central prioritering
for regeringen at styrke den samlede psykiatri in-
klusiv socialpsykiatrien, og sikre at behandlingen
og indsatsen for borgere med psykiske lidelser for-
bedres. Det er også derfor, vi har valgt at sætte så
mange penge af til området.
Indsatsen stopper ikke, når borgeren forlader be-
handlingspsykiatrien
tværtimod, for det er her,
de skal til at skabe sig et liv på den anden side af
en indlæggelse.
Igen tusind tak for muligheden for at komme og
drøfte de her ting.
Det er jo ting, der har optaget os hver især både i
forbindelse med forhandlingerne om 10-årsplanen,
men også i øvrigt.
Tak for ordet.
14