Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2819904_0001.png
Ekspertudvalget på
socialområdet
Delrapport 1 - foreløbige anbefalinger til en bæredygtig faglig
og økonomisk udvikling af socialområdet
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0002.png
Maj 2023
Ekspertudvalget på socialområdet
Delrapport 1 - foreløbige anbefalinger til en bæredygtig
faglig og økonomisk udvikling af socialområdet
Henvendelse om publikationen kan ske til:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
ISBN: 978-87-7601-429-2
Publikationen kan hentes på Social-, Bolig- og
Ældreministeriets hjemmeside: www.sm.dk
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0003.png
Forord.....................................................................................................
2
1.
Udfordringsbilledet - Ekspertudvalgets refleksioner...................
3
1.1 Stigende udgifter udfordrer velfærden..................................................
3
1.2 Udfordringer for det lokale prioriteringsrum......................................
4
1.3 Begrænsede muligheder for effektiv og faglig hensigtsmæssig drift
5
1.4 Den fælles forsyningspligt udfordres af kollektive
handlingsproblemer.................................................................................
7
1.5 Begrænset viden og data svækker styringsmulighederne...................
8
2.
Ekspertudvalgets anbefalinger.....................................................
9
2.1 Prioriteringer med borgeren i centrum...............................................
11
Anbefaling 1: Øget mulighed for at fastsætte lokale serviceniveauer..
11
Anbefaling 2: Ændring af servicelovens formålsbestemmelse.............
12
Anbefaling 3: Styrket interessentinddragelse og helhedsbetragtning i
Ankestyrelsen...............................................................................................
12
2.2 Mest mulig velfærd for pengene...........................................................
13
Anbefaling 4: Øget fleksibilitet i anvendelse af botilbud.......................
13
Anbefaling 5: Revision af magtanvendelsesreglerne i serviceloven.....
14
Anbefaling 6: Eftersyn af tilsyn med sociale tilbud................................
15
Anbefaling 7: Indførelse af takstloft på områder med
selvmøderprincip.........................................................................................
16
Anbefaling 8: Indførelse af beløbsgrænse for alternative tilbud...........
18
Anbefaling 9: Styrke udbygningen af den kommunale
botilbudskapacitet........................................................................................
19
Anbefaling 10: Nytænkning af reglerne om merudgiftsydelse..............
20
2.3 Viden som forudsætning for god styring............................................
21
Anbefaling 11: Sikring af bedre viden og data........................................
21
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0004.png
Side 2 af 22
Forord
Ekspertudvalget på socialområdet blev nedsat i forbindelse med aftalen om
kommunernes økonomi for 2022. Nedsættelsen af Ekspertudvalget skal ses i lyset
af et stigende udgiftspres på socialområdet, hvorfor vi har fået til opgave at
komme med anbefalinger til, hvordan man kan sikre en bæredygtig faglig og
økonomisk udvikling på socialområdet. Anbefalingerne skal være udgiftsneutrale
på sigt.
Dette er første delrapport, som vil starte med at belyse, hvad der driver
udgiftsudviklingen på socialområdet. Delrapporten vil med andre ord pege på,
hvor skoen trykker, og i forlængelse heraf udpege hvilke områder, der skal være
genstand for Ekspertudvalgets videre arbejde. Herudover vil Ekspertudvalget
præsentere de første anbefalinger til konkrete tiltag, der kan bidrage til at sikre en
bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet. Ekspertudvalgets
arbejde er sket i en inddragende proces, hvor forskellige aktører på området, har
præsenteret udvalget for deres syn på det aktuelle udfordringsbillede.
Delrapporten er Ekspertudvalgets første afrapportering og nedslagspunkt for
Ekspertudvalgets arbejde. Ekspertudvalget vil arbejde videre med de identificerede
udfordringer. Ved at belyse de overordnede udviklingstendenser på området vil
delrapporten her således fungere som bagtæppe for det fremadrettede arbejde og
for de kommende analyser i regi af Ekspertudvalget. Det efterfølgende arbejde vil
derudover bl.a. stille skarpt på, hvordan vi som samfund bidrager til:
At borgeren får den nødvendige forebyggende hjælp, inden problemerne
vokser sig store.
At medarbejdere i højere grad kan fokusere på kerneopgaven og ikke bruger
unødvendig tid på dokumentation og skrivebordsarbejde.
At hjælpen til borgeren er baseret på vidensbaserede indsatser med
dokumenteret effekt.
At indsatserne bidrager til, at borgeren får det bedre og i sidste ende får det
meste ud af sit eget potentiale.
Ekspertudvalget er født med et meget bredt kommissorium med fokus på mange
forskellige problemstillinger. Det er ikke forventningen, at Ekspertudvalget med
én rapport kan løse alle problemer på socialområdet. Til gengæld har vi en
forventning om, at vi kan påpege udfordringer og uhensigtsmæssigheder på
området og komme med anbefalinger til, hvordan vi fremadrettet sikrer et
bæredygtigt velfærdssamfund, der tager hånd om samfundets mest udsatte og
sårbare borgere.
Torben Tranæs
Formand for Ekspertudvalget på socialområdet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0005.png
Side 3 af 22
1. Udfordringsbilledet – Ekspertudvalgets refleksioner
1.1
Socialområdet har i de seneste år været kendetegnet ved store udgiftsstigninger fra
år til år. Der er tale om en udvikling, der truer den faglige og økonomiske
bæredygtighed af området. De store udgiftsstigninger og det udgiftspres, som
kommunerne oplever som følge heraf, var derfor afsættet for at nedsætte
Ekspertudvalget.
De samlede udgifter til socialområdet har været stigende fra 53,1 mia. kr. i 2018 til
57,8 mia. kr. i 2022. Den absolutte og relative stigning har været større på
voksenområdet end på børne- og ungeområdet. Mens udgifterne er steget med 1,0
mia. kr. (6 pct.) på børne- og ungeområdet, er udgifterne steget med 3,7 mia. kr.
på voksenområdet (10 pct.),
jf. figur 1 og 2.
Stigende udgifter udfordrer velfærden
Figur 1
Figur 2
Anm.: 22-pl. Pl-skøn er fra maj 2022. Opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter uden statsrefusion
(dvs. dranst 1 uden dranst 2) ekskl. tjenestemandspensioner. Der er ikke korrigeret for meropgaver som følge af
DUT. Voksenområdet er opgjort som funktion 5.38.38-5.38.59. Børne- og ungeområdet er opgjort som funktion
5.28.20-5.28.26.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Der er i vid udstrækning tale om en politisk utilsigtet vækst, der vurderes at
skyldes en række strukturelle og institutionelle udfordringer på området, som
udfordrer kommunernes styringsmuligheder og lokale prioriteringsrum,
jf. nedenfor.
Udgiftsstigningen på voksenområdet drives særligt af botilbud. Udgiftsstigningen
på botilbudsområdet kan overordnet ikke forklares af en tilsvarende stigning i
antallet af modtagere af botilbud i perioden fra 2018 til 2021, der er seneste år
med data om modtagere. Der er derfor heller ikke kun tale om en stigning i de
samlede udgifter til botilbud. Der er også tale om stigende enhedsudgifter, dvs. at
de gennemsnitlige udgifter pr. modtager stiger. Hvorvidt dette afspejler stigende
behov blandt modtagerne kan ikke konkluderes. Men det er tydeligt, at de
stigende udgifter til botilbudsområdet ikke alene skyldes, at flere borgere har
ophold i denne tilbudstype.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 4 af 22
De borgere, der modtager de dyreste indsatser, er typisk borgere med meget
komplekse udfordringer og behov, herunder borgere med svær autisme, ADHD,
udviklingshæmning og/eller volds- eller foranstaltningsdomme. Nærværende
rapport forholder sig ikke til snitfladeproblematikker i forhold til tilstødende
områder, men Ekspertudvalget finder det relevant at kigge nærmere herpå.
Der er tale om et udgiftspres, der gør det nødvendigt for kommunerne at foretage
vanskelige prioriteringer i forhold til de øvrige velfærdsområder. Det fører ofte til,
at kommunerne kan se sig nødsaget til at reducere servicen på andre områder. Der
er således tale om en udvikling, der udfordrer socialområdet og velfærdssamfundet
samlet set. Ekspertudvalget ser derfor behov for at finde greb, der øger
kommunernes styringsmuligheder på socialområdet. Det er en nødvendig
forudsætning for fremadrettet at sikre en bæredygtig faglig og økonomisk
udvikling på socialområdet. Der er desuden brug for at tage en grundlæggende
diskussion af prioriteringer, herunder om målgruppen for støtte og hjælp på
socialområdet fortsat skal være den samme som i dag.
De store udgiftsstigninger ses som nævnt ovenfor primært på voksenområdet, og
herunder primært i forhold til indsatser, der involverer ophold i forskellige
botilbud og boformer for borgeren. Tilsammen står disse områder for 88 pct. af
de stigende udgifter på voksenområdet. Derfor vil Ekspertudvalgets anbefalinger i
overvejende grad rette sig mod disse områder.
1.2
Udfordringer for det lokale prioriteringsrum
Lov om social service (serviceloven), der udgør det primære lovgrundlag på
socialområdet, er en rammelov, der indeholder en række retningslinjer for de
indsatser, der skal tilbydes på det specialiserede socialområde. Loven kræver, at
alle sager behandles ud fra en faglig konkret og individuel vurdering af borgerens
behov, men lovgivningen fastlægger kun i meget få tilfælde et bestemt
serviceniveau. Som følge heraf er det op til kommunen i forbindelse med
visitationen at vurdere, hvem der har behov for hjælp, og hvad der er den
nødvendige hjælp inden for rammerne af lovgivningen (1).
I princippet har den enkelte kommunalbestyrelse derfor mulighed for at fastlægge
et serviceniveau for det specialiserede socialområde, hvormed den enkelte
kommune inden for gældende lovgivning kan styre og prioritere opgaveløsningen
og udgiftsudviklingen ved at sikre sammenhæng mellem kommunens
serviceniveau og det vedtagne budget. Et af formålene med at fastsætte
serviceniveauer er, at borgeren kan få et indtryk af niveauet for den hjælp,
kommunen kan tilbyde og dermed få en realistisk forventning til, hvilken hjælp
borgeren kan forvente at blive tildelt nu og i fremtiden, hvis borgerens behov
fortsat berettiger det.
1
Servicelovens
§ 1, stk. 3: Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
Servicelovens § 138: Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslutning om at fastsætte
generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 5 af 22
Ekspertudvalget har dog i sit arbejde set flere eksempler på, at kommunerne i
praksis overlades et meget snævert prioriteringsrum. Dermed begrænses kommu-
nernes styringsmuligheder betydeligt, og det bidrager til udgiftspresset. Dette skyl-
des flere strukturelle og lovgivningsmæssige forhold.
Det er kommunernes oplevelse, at der generelt er mange restriktioner i forhold til
deres muligheder for at styre og prioritere og dermed sikre en bæredygtig faglig og
økonomisk udvikling. Eksempelvis er det kommunernes oplevelse, at økonomi og
effekt sjældent indgår som hensyn i lovgivning og relevante myndigheders praksis
på trods af, at det følger af servicelovens formålsbestemmelse, at kommunernes
valg af indsatser skal baseres på såvel faglige som økonomiske hensyn. Dertil
kommer, at eksterne krav til kommunernes praksis, fx fra Ankestyrelsen eller
tilsynsmyndigheder, ikke altid peger i samme retning, og kommunerne oplever
nogle gange, at kravene kan være decideret uforenelige.
Det er desuden kommunernes oplevelse, at der er et stærkt forventningspres fra
borgere, pårørende, politikere mv., som er med til at øge presset på serviceni-
veauet på socialområdet.
Kommunalbestyrelsens rum for at sætte et serviceniveau begrænses bl.a. af, at
kommunerne er forpligtede til at fravige serviceniveauet, hvis borgerens behov ef-
ter en konkret og individuel vurdering nødvendiggør det. Det følger bl.a. af Anke-
styrelsens praksis i forhold til kompensationsprincippet i FN’s Konvention om
Rettigheder for Personer med Handicap (FN’s Handicapkonvention). Kompensa-
tionsprincippet betyder, at borgere med betydelig funktionsnedsættelse i videst
muligt omfang skal kompenseres for følgerne af funktionsnedsættelsen og stilles
lige med andre borgere uden funktionsnedsættelse (2).
Ekspertudvalget vurderer, at der er behov for i højere grad at understøtte, at kom-
munerne har prioriteringsrum og mulighed for at fastsætte serviceniveauer ud fra
lokale behov og ønsker inden for lovens rammer. Dette med henblik på at sikre
udgiftsstyring og udvikling af den kommunale velfærd inden for de lokale priorite-
ter.
1.3
Selvom serviceloven er en rammelov, der som udgangspunkt giver mulighed for,
at kommunerne kan fastsætte lokale serviceniveauer og tage økonomiske hensyn i
forbindelse med tilrettelæggelsen af de konkrete indsatser, så konstaterer Ekspert-
udvalget, at der samtidig findes regler, der begrænser disse muligheder betragteligt.
Nedenfor følger en række eksempler, som har fyldt meget i Ekspertudvalgets ar-
bejde.
For det første har borgerne i udgangspunktet ret til at bevare deres botilbudsplads
til længerevarende ophold, selvom udviklingen i deres behov efter indflytningen
gør, at borgeren ikke længere er en del af målgruppen for tilbuddet, eller at et
andet tilbud bedre vil kunne tilgodese borgerens behov ud fra en
helhedsbetragtning. I stedet skal botilbuddet tilpasse indsatsen til borgerens nye
behov, hvilket kan kræve store individuelle tilpasninger, som kan være meget dyre,
2
Artikel: Kompensationsprincippet skal inddrages i vurderingen af hjælp til borgere efter serviceloven —
An- kestyrelsen (ast.dk)
Begrænsede muligheder for effektiv og faglig hensigtsmæssig drift
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 6 af 22
ligesom det kan underminere den faglige bæredygtighed. Det kan endvidere være
problematisk i de tilfælde, hvor en borger er til gene eller fare for de øvrige
borgere på tilbuddet.
Kommunen kan som udgangspunkt ikke flytte borgeren i et tilbud til længere-
varende ophold til et andet tilbud uden borgerens samtykke. Skal borgeren flyttes
uden borgerens samtykke, skal Familieretshuset træffe afgørelse herom efter
indstilling fra kommunen, men kommunerne oplever, at Familieretshuset sjældent
træffer en sådan afgørelse. Familieretshuset må endvidere ikke tillægge
økonomiske hensyn vægt, hvilket kan forklare kommunernes oplevelse af, at
økonomiske hensyn ikke tilgodeses i denne sammenhæng. Det vurderes at kunne
understøtte en bedre faglig indsats, hvis borgeren kan flyttes til de tilbud, der bedst
matcher deres behov, i de tilfælde hvor borgerens behov med tiden udvikler sig
betydeligt. Samtidig vil det understøtte en mere hensigtsmæssig økonomisk tilgang,
hvis borgere, herunder også borgere, der ikke selv er i stand til at give samtykke
hertil, lettere kunne flyttes uden borgerens samtykke til andre mere fagligt
hensigtsmæssige tilbud, når kommunen vurderer, at tilbuddet og borgerens behov
ikke matcher.
For det andet oplever kommunerne, at magtanvendelsesreglerne og fortolkningen
heraf medvirker til udgiftsopdriften, og at magtanvendelsesreglerne samtidig ikke
altid sikrer den bedste løsning for borgeren. Magtanvendelsesreglerne fastsætter de
lovgivningsmæssige rammer for udøvelse af magt og andre indgreb over for
borgeren og har til formål at sikre respekten for individets integritet. I nogle
tilfælde medfører reglerne dog, at kommunerne forhindres i at tilrettelægge en
fagligt hensigtsmæssig og effektiv drift, fordi fx beskyttelseshensyn skal varetages
gennem konstant tilstedeværelse af fysisk personale, hvor andre mindre
omkostningstunge løsninger ville kunne sikre samme resultat og samtidig varetage
omsorgen for borgeren bedre. Det kunne eksempelvis være tilladelse til at låse
genstande, som er til fare for borgeren, inde, fremfor at manuel overvågning skal
forhindre udadreagerende borgere i at misbruge dem. Se flere eksempler i boks 2.
For det tredje har borgerne frit valg af botilbud til længerevarende ophold,
herunder tilbud etableret både efter serviceloven og efter almenboligloven. Det har
til formål at sikre borgeren indflydelse på, hvor vedkommende ønsker at bosætte
sig, hvorfor det frie valg indebærer, at borgeren har ret til at vælge et alternativt
tilbud til det tilbud, som kommunen tilbyder. Imidlertid har praksis fra
Ankestyrelsen ført til, at borgeren i dag kan vælge et alternativt tilbud, der er
omkring 25 pct. dyrere end det tilbud, som kommunen tilbyder. Dermed kan
borgerens eget valg have store udgiftsmæssige konsekvenser for kommunen, og
det giver reelt mulighed for, at borgeren kan vælge et højere serviceniveau end det,
som kommunen har vurderet, dækker borgerens behov.
For det fjerde er der begrænsede kommunale styringsmuligheder for ophold på
tilbud som forsorgshjem, herberger og kvindekrisecentre, der er akuttilbud med
såkaldt selvmøderprincip, der har til formål at give borgerne hjælp her og nu uden
en forudgående tidskrævende visitationsproces. For at kunne honorere dette er det
lederen af den enkelte boform, der har visitationskompetencen, når borgeren selv
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 7 af 22
møder op, og derfor beslutter såvel indskrivning som udskrivning Finansie-
ringsansvaret ligger dog fortsat hos kommunerne. Samtidig er taksterne på tilbud
omfattet af selvmøderprincippet fast beregnet af det enkelte tilbud på baggrund af
omkostningerne og kan ikke forhandles af kommunerne i de konkrete sager.
Kommunerne har derfor begrænsede styringsmuligheder, hvorfor 50 pct. af
udgifterne på området refunderes af staten. Hertil giver rammerne ikke tilbuddene
incitament til at sikre en økonomisk effektiv drift, da deres udgifter til drift af
tilbuddet dækkes uanset.
Som følge af de særlige karakteristika kan kommunerne ikke styre hverken den
samlede kapacitet på området eller optaget i de enkelte tilbud. Udbuddet tilpasses
derfor ikke nødvendigvis behovet. I stedet kan serviceniveauet blive et konkurren-
ceparameter, hvilket kan medføre en prismæssig opdrift.
Ekspertudvalget vurderer derfor, at der er behov for at revurdere reglerne med
henblik på at understøtte en mere hensigtsmæssig økonomisk prioritering, der kan
modvirke udgiftsopdriften og samtidig kan understøtte en faglig hensigtsmæssig
tilgang med henblik på at sikre værdighed og omsorg.
1.4
Den fælles forsyningspligt udfordres af kollektive handlingsproblemer
Socialområdet er organiseret efter en markedslignende ramme, hvor kommunerne
har en fælles forpligtelse til at sikre, at der er det rette udbud af tilbud, herunder at
der er tilbud nok, og at kapaciteten matcher efterspørgslen givet borgernes behov.
Den markedslignende ramme er generelt udfordret af en række forhold, som be-
grænser konkurrencen. Og reel konkurrence er en væsentlig forudsætning for et
velfungerende marked med priser, der svarer til omkostningerne. Det gælder fx
forhold som beskrevet ovenfor i form af manglende muligheder for at flytte bor-
geren uden borgerens samtykke, i takt med at borgerens behov udvikler sig. Helt
generelt vurderer Ekspertudvalget, at kommunerne har begrænsede muligheder for
at agere på ændret udbud og efterspørgsel.
Et velfungerende marked med reel konkurrence kræver ligeledes gennemsigtighed
og mulighed for reelt at sammenligne både pris og kvalitet på tværs af alle indsat-
ser, offentlige såvel som private, hvilket er vanskeligt i dag.
De markedslignende forhold betyder, at kommunerne kan købe pladser på sociale
tilbud af hinanden eller andre aktører. For at sikre et fleksibelt udbud af relevante
botilbudspladser er der behov for, at kommunerne kan gøre brug af både offent-
lige, private og selvejende tilbud. Etablering af flere kommunale botilbud indebæ-
rer imidlertid en økonomisk risiko ved at påtage sig et driftsherreansvar – både i
forhold til etablering og løbende drift. Dette gælder særligt for de tilbud, der er
målrettet borgere med de mest specialiserede behov, hvor målgruppen typisk er
meget lille på landsplan, og efterspørgslen efter det konkrete tilbud derfor kan
være meget varierende. Som følge heraf ses en række kollektive handlingsproble-
mer, som i værste fald fører til underudbud af nødvendige tilbud. Essensen heri er,
at det typisk bedre kan betale sig at vente på, at andre påtager sig ansvaret og så
købe af dem end selv at påtage sig den økonomiske risiko. Hvis alle venter på hin-
anden, risikerer man imidlertid, at den nødvendige kapacitet ikke bliver etableret,
og at den kapacitet, der etableres, ikke har tilstrækkeligt med alternativer, hvorfor
monopollignende tilstande kan opstå.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 8 af 22
I forhold til oprettelse af kommunale sociale tilbud står kommunerne i det di-
lemma, at de på den ene side har brug for tilbud, der giver mest mulig fleksibilitet
i forhold til løbende at tilpasse sig ændrede behov hos den konkrete borger. Det
kan typisk bedst tilgodeses i tilbud til midlertidigt ophold efter servicelovens §
107, mens det mindst kan tilgodeses i tilbud efter almenboligloven, hvor borgeren
får en lejekontrakt og er beskyttet af lejelovgivningen. Borgerne får derudover le-
jerlignende rettigheder i tilbud til længerevarende ophold efter serviceloven. På
den anden side er kommunerne underlagt en anlægsramme, der gør, at de for at
etablere et socialt tilbud efter serviceloven skal nedprioritere andre anlægsprojek-
ter fx etablering af ny skole, daginstitution eller lignende. Når kommunerne etab-
lerer tilbud efter serviceloven, er anlægget underlagt anlægsrammen. Etableres til-
buddet derimod efter almenboligloven, er det undtaget fra anlægsrammen og
medfinansieres i øvrigt typisk af et alment boligselskab. Kommunerne har således
et klart økonomisk incitament til at etablere sociale tilbud efter almenboligloven,
selvom det indebærer en væsentlig indskrænkning af deres styringsmuligheder ef-
terfølgende. Dette afspejles i, at den største stigning i antal pladser ses på botil-
budslignende tilbud. Det er en udvikling, der derudover også er drevet af et poli-
tisk ønske om at sikre borgerne en egen bolig.
1.5
Begrænset viden og data svækker styringsmulighederne
Data om såvel aktivitet som udgifter og ikke mindst sammenhængen herimellem er
afgørende for at kunne forholde sig til, om indsatsen skaber positive resultater for
borgeren, og om udgiften står mål med udbyttet. Data og den heraf afledte viden
er således en forudsætning for en god faglig såvel som økonomisk styringsindsats
– en forudsætning, der aktuelt er udfordret.
Socialområdet har datamæssigt udviklet sig meget i de seneste år, herunder ikke
mindst med fokus på indsamling af systematiske data på tværs af kommunerne,
der understøtter sammenligning mellem kommunerne og derved kan understøtte
den tværkommunale styringsindsats og videndeling. Der er dog fortsat mangel på
viden og data, hvilket udgør en selvstændig udfordring for kapacitetsstyringen og
planlægningen af den faglige indsats. Det nuværende systemlandskab i kommu-
nerne understøtter ikke automatisk generering af sammenlignelige og retvisende
individhenførbare udgiftsdata.
Viden om borgerens aktuelle behov er afgørende for at sikre såvel den faglige som
den økonomiske styring. Imidlertid er der en informationsasymmetri mellem til-
buddet og den visiterende myndighed, da tilbuddet grundet sit daglige arbejde med
borgeren altid vil have bedre kendskab til borgerens aktuelle behov, mens den
visiterende myndighed er afhængig af viden fra tilbuddet. Informationsasym-
metrien mellem tilbud (særligt eksterne tilbud) og kommune bidrager derfor også
til styringsudfordringen.
Ekspertudvalget vurderer, at der fortsat er behov for videre udvikling af data- og
vidensgrundlaget samt af IT-understøttelsen på socialområdet med henblik på at
give et bedre grundlag for, at kommunerne kan sikre, at kommunens borgere får
mest mulig velfærd for pengene, herunder at indsatserne baseres på viden om,
hvad der virker.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0011.png
Side 9 af 22
2. Ekspertudvalgets anbefalinger
Ekspertudvalget har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan der kan
sikres en fremadrettet faglig og økonomisk bæredygtig udvikling på socialområdet.
Det handler om på baggrund af det identificerede udfordringsbillede at pege på
tiltag, der kan understøtte, at samfundet får mest mulig velfærd for de knap 58 mia.
kr., der årligt anvendes på socialområdet.
Anbefalingerne er alle motiveret af to overordnede hensyn:
Det er udvalgets opfattelse, at andre rammevilkår for socialområdet vil kunne
give mere omsorg og et bedre liv til borgerne for de samme midler.
Det skal være muligt for kommunerne at vedtage og gennemføre politiske
prioriteringer generelt på velfærdsområderne, både de specialiserede og de
almene velfærdsområder.
Det vil kræve mange og også ret grundlæggende ændringer på flere niveauer på
socialområdet, hvis disse to overordnede hensyn skal tilgodeses fuldt ud.
For det første skal der være lovgivnings- og forvaltningsmæssige rammer, som gør
det muligt for en kommune inden for de nationalt fastsatte rammer politisk at
fastsætte et serviceniveau, som også kan gennemføres i den daglige drift.
For det andet skal det på området for botilbud, som særligt har oplevet stigende
udgifter, være muligt for kommunerne – eventuelt i samarbejde – at etablere en
botilbudskapacitet, som kan danne rammen om et velfungerende marked med en
rimelig prissætning og et bredt udbud af botilbud, som imødekommer borgernes
individuelle behov. Dette kræver både, at der er passende muligheder for at
etablere kommunale botilbud, og at der etableres en hensigtsmæssig ramme for
drift og sammensætning af botilbudskapaciteten, som ikke hæmmes af
asymmetriske etableringsvilkår på tværs af lovgivninger og dermed de forskellige
typer af botilbud. Dertil kommer, at det skal være muligt at anvende
botilbudskapaciteten fleksibelt for at understøtte, at borgeren får det rette tilbud
ud fra en faglig betragtning, herunder at borgeren ikke kan beholde tilbud, der ikke
længere er behovssvarende.
For det tredje skal der være hensigtsmæssige driftsvilkår, som sikrer et
velfungerede marked for sociale tilbud i bred forstand. Det vil i tillæg til en
tilstrækkelig kapacitet sige gennemsigtighed og ens aftalevilkår, som muliggør en
reel konkurrence til sikring af priser, som svarer til omkostningerne. Et
velfungerende marked kræver regulering, men er også en forudsætning for den
type regulering, der kan implementere et politisk fastsat serviceniveau, fx via
takstlofter.
Endelig vurderer Ekspertudvalget, at rammevilkårene på botilbudsområdet skal
være, så det er muligt for kommunerne at levere den bedst mulige omsorg og
livskvalitet for borgerne inden for et givent budget og inden for rammerne af
Danmarks konventionsretlige forpligtelser.
Status for Ekspertudvalgets arbejde
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0012.png
Side 10 af 22
Med de anbefalinger, som præsenteres her, har Ekspertudvalget taget hul på opga-
ven. De tiltag, som anbefales, vil være med til at sikre bedre rammer for planlæg-
ning, fornuftig prisdannelse og hensigtsmæssig drift. Tiltagene kan samtidig un-
derstøtte øget faglig frihed lokalt til faglige løsninger baseret på sund fornuft, lige-
som tiltagene kan bidrage til at sænke de administrative udgifter i kommunerne.
Hvis udfordringerne for alvor skal løses – og det både skal blive muligt for kom-
munerne at foretage og fastholde velfærdsprioriteringer og indrette socialområdet,
så det først og fremmest tager udgangspunkt i at levere indsatser af høj kvalitet til
borgeren – så skal der mere grundlæggende ændringer til, end de tiltag, der anbe-
fales her. Det vil være fokus for Ekspertudvalgets arbejde resten af året.
Det skal i den sammenhæng nævnes, at Ekspertudvalget er underlagt en række be-
grænsninger i forhold til sine anbefalinger. Ekspertudvalget har identificeret store
og strukturelle udfordringer, der kalder på gennemgribende ændringer. Sådanne
ændringer vil dog typisk kræve ændret lovgivning, og det vil kræve yderligere vur-
dering i forhold til, hvordan nogle af anbefalingernes intentioner bedst muligt kan
understøttes inden for Danmarks konventionsretlige forpligtelser. Dertil kommer,
at Ekspertudvalgets anbefalinger ikke må være udgiftsdrivende på sigt. Anbefalin-
gerne skal derfor som udgangspunkt kunne gennemføres inden for de eksiste-
rende økonomiske rammer. I nogle tilfælde vil en anbefaling forventeligt på sigt
kunne medføre lavere udgifter fx gennem bedre styringsmuligheder, selvom den
indebærer merudgifter her og nu. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at
nogle af anbefalinger for nogle borgere vil kunne opleves som serviceforringelser.
Overordnet vurderer Ekspertudvalget, at det nuværende styrings-set-up på social-
området efterlader et meget begrænset lokalt politisk prioriteringsrum på social-
området. Ekspertudvalgets nedenstående anbefalinger har derfor alle til overord-
net formål at understøtte, at kommunerne får bedre mulighed for at prioritere og
fastsætte serviceniveauer ud fra faglige og lokale hensyn med borgeren i centrum.
Til at understøtte dette har Ekspertudvalget følgende 11 anbefalinger,
jf. boks 1.
Anbefalingerne varierer i konkretiseringsniveau. Flere af dem udgør pejlemærker
for ambitionerne på området og det videre arbejde, mens andre er mere konkrete
greb, der kan gennemføres på kortere sigt. De enkelte anbefalinger uddybes i de
efterfølgende afsnit.
Boks 1
Oversigt over Ekspertudvalgets anbefalinger
1. Øget mulighed for at fastsætte lokale serviceniveauer
2. Ændring af servicelovens formålsbestemmelse
3. Styrket interssentinddragelse og helhedsbetragtning i Ankestyrelsen
4. Øget fleksibilitet i regler om anvendelsen af botilbud
5. Revision af magtanvendelsesreglerne i serviceloven
6. Eftersyn af tilsyn med sociale tilbud
7. Indførelse af takstloft på områder med selvmøderprincip
8. Indførelse af beløbsgrænse for alternative tilbud
9. Styrke udbygningen af den kommunale botilbudskapacitet
10. Nytænkning af reglerne om merudgiftsydelse
11. Sikring af bedre viden og data
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0013.png
Side 11 af 22
2.1
Prioriteringer med borgeren i centrum
Det er en integreret del af kommunernes opgavevaretagelse løbende at foretage en
række prioriteringer, hvilket også gælder i forhold til borgere med behov for hjælp
og støtte efter serviceloven. Dette følger ikke mindst af kravet om, at kommunen
skal tilrettelægge indsatserne med afsæt i en vurdering af den enkelte borgers kon-
krete og individuelle behov. Imidlertid vurderer Ekspertudvalget, at kommunerne
i flere tilfælde er forhindret i at foretage disse prioriteringer med fuldt afsæt i, hvad
der reelt er til borgerens bedste og dette ofte i kombination med store økonomi-
ske konsekvenser til følge. For at understøtte, at kommunerne fremadrettet får
bedre muligheder for at foretage prioriteringer med borgerens behov og en hel-
hedsbetragtning heraf i centrum, foreslår Ekspertudvalget derfor følgende tre an-
befalinger. Flere af anbefalingerne har karakter af at være pejlemærker for den vi-
dere udvikling af området og indgår derfor også i Ekspertudvalgets videre arbejde.
Anbefaling 1: Øget mulighed for at fastsætte lokale serviceniveauer
Kommunerne har ifølge serviceloven et prioriteringsrum og mulighed for at fast-
sætte serviceniveau ud fra lokale behov og ønsker inden for lovens rammer. Ek-
spertudvalget er i dets arbejde blevet gjort opmærksom på, at kommunerne i
praksis oplever, at det kan være vanskeligt at fastsætte og følge et serviceniveau,
ligesom kommuner oplever udfordringer ved at styre og prioritere indsatser. Det
øger udgiftspresset på socialområdet og begrænser kommunernes muligheder for
tværgående prioriteringer på tværs af velfærdsområderne. Ekspertudvalget vurde-
rer, at dette bl.a. skyldes en oplevelse blandt kommunerne af, at Ankestyrelsen i vid
udstrækning udfylder servicelovens fortolkningsrum, at rettigheder er det
grundlæggende princip for tildeling af ydelser efter serviceloven, og at økonomi og
effekt sjældent indgår som hensyn i lovgivning og relevante myndigheders praksis.
Ekspertudvalget finder det afgørende, at det skal være legitimt for kommunerne at
foretage de nødvendige prioriteringer og fastsætte serviceniveau ud fra lokale
ønsker og behov. Derfor anbefaler Ekspertudvalget, at kommunernes mulighed
for at prioritere og fastsætte lokale serviceniveauer skal styrkes. Pejlemærket for
den fremadrettede udvikling af socialområdet anbefales med andre ord at være, at
nye tiltag skal understøtte og øge kommunernes mulighed for at fastsætte lokale
serviceniveauer. Ekspertudvalget vil i sit videre arbejde have fokus på at under-
støtte anbefalingen gennem konkrete greb.
Anbefaling 1: Øget mulighed for at fastsætte lokale serviceniveauer
Ekspertudvalget anbefaler, at kommunernes mulighed for at prioritere og fastsætte lokale serviceniveauer
styrkes. I det videre arbejde med udvikling af socialområdet bør der således tages afsæt i et pejlemærke
om, at kommunerne legitimt skal have muligheder for at fastsætte lokale serviceniveauer og foretage
prioriteringer med afsæt i lokale forhold.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0014.png
Side 12 af 22
Anbefaling 2: Ændring af servicelovens formålsbestemmelse
Kommunerne oplever, at rettigheder er den dominerende styringslogik på social-
området, hvilket bl.a. skyldes Ankestyrelsens praksis i forbindelse med afgørelser
og principmeddelelser, hvor Ankestyrelsen udfylder en del af servicelovens for-
tolkningsrum og således fratager kommunerne muligheder for at prioritere og
fastlægge serviceniveau. Det foreslås på den baggrund at ændre servicelovens for-
målsbestemmelse.
Ekspertudvalget ønsker at sende et markant signal om en ny retning for
socialpolitikken, hvor borgerens potentiale står centralt, og hvor økonomi er et
legitimt hensyn på lige fod med øvrige hensyn, herunder faglige vurderinger og
borgerens ønsker og behov, i visitationen af indsatser efter serviceloven, og hvor
rehabilitering får fornyet fokus. Det skal give anledning til at drøfte prioritering på
socialområdet. Samlet set skal forslagene bidrage til at sikre, at socialpolitikken
udvikler sig i en faglig og økonomisk bæredygtig retning. Ekspertudvalget finder
det principielt vigtigt og vil derfor tage det med i sit videre arbejde, herunder også
vurdere behov for yderligere ændringer af serviceloven med henblik på, at loven
samlet understøtter økonomiske hensyn og en helhedsorienteret tilgang til
borgeren.
Anbefaling 2: Ændring af servicelovens formålsbestemmelse
Ekspertudvalget anbefaler, at servicelovens formålsbestemmelse ændres, så borgerens potentiale og kommuner-
nes mulighed for at prioritere og fastsætte lokale serviceniveauer samt økonomiske hensyn og en helhedsorienteret
tilgang ifm. afgørelser gives en mere fremtrædende rolle.
Anbefaling 3: Styrket interessentinddragelse og helhedsbetragtning i Ankestyrelsen
Ekspertudvalget vurderer, at Ankestyrelsen i dele af sin praksis anlægger
fortolkninger af lovgivningen på socialområdet, der fraviger de økonomiske
forudsætninger, der har ligget til grund for lovgivningen, og som således kan være
fordyrende for kommunerne. Ekspertudvalget anbefaler derfor at understøtte et
øget hensyn til økonomiske hensyn som led i en helhedsbetragtning i
Ankestyrelsens behandling af sager efter serviceloven.
Anbefaling 3: Styrket interessentindddragelse og helhedsbetragtning i Ankestyrelsen
Ekspertudvalget anbefaler at styrke hensynet til en helhedsbetragtning i Ankestyrelsens behandling af sager efter
serviceloven, herunder ift. økonomiske hensyn og muligheden for lokal fastsættelse af serviceniveau. Ankestyrelsen
skal i sin praksis tage højde for de økonomiske hensyn, der ligger til grund for lovgivningen. Det anbefales derfor, at:
Ankestyrelsen i forbindelse med principmeddelelser forholder sig til overordnede implikationer for afgø-
relsens implementering og økonomiske konsekvenser.
Ankestyrelsens forpligtelse til at søge dialog med interessenter på socialområdet øges, herunder KL og
Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0015.png
Side 13 af 22
En ændring af servicelovens formålsbestemmelse kan understøtte, at Ankestyrel-
sen skal vægte hensyn til bl.a. økonomi og helhedsbetragtning,
jf. særskilt anbefaling
2 om ændring af servicelovens formålsbestemmelse.
Ekspertudvalget vil på den baggrund
fortsat være opmærksom på, hvordan disse udfordringer håndteres i det videre ar-
bejde, herunder at sikre, at servicelovens formålsbestemmelse og øvrige bestem-
melser samlet understøtter økonomiske hensyn og en helhedsorienteret tilgang til
borgeren. Styrket dialog med interessenter i forhold til Ankestyrelsens sagsbe-
handling vurderes at kunne sikre, at Ankestyrelsens praksis i højere grad er i over-
ensstemmelse med lovgivers intention og de økonomiske forudsætninger, der har
ligget til grund for lovgivningen.
2.2
Mest mulig velfærd for pengene
Kommunerne bruger som nævnt i dag knap 58 mia. kr. årligt på det specialiserede
socialområde. Men området er kendetegnet ved rammevilkår, som ikke
nødvendigvis understøtter, at pengene bruges effektivt, og sikrer, at vi som
samfund får mest mulig velfærd for pengene. For at sikre dette fremadrettet
foreslår Ekspertudvalget følgende syv anbefalinger.
Anbefaling 4: Øget fleksibilitet i anvendelse af botilbud
Kommunerne har i dag tre muligheder for at tilbyde ophold i botilbud til borgere
med behov for sociale indsatser som en del af dette ophold. Visse tilbud har
karakter af længerevarende ophold, mens andre tilbud har karakter af midlertidigt
ophold, jf. nedenfor. For alle tre tilbudstyper gælder, at bestemmelsen generelt
alene giver den boligmæssige ramme, mens den støttemæssige indsats generelt skal
bevilliges særskilt ved siden af, men som en integreret del af opholdet.
Tilbud til længerevarende ophold efter servicelovens § 108 eller
botilbudslignende tilbud efter almenboliglovens § 105, hvor borgeren indgår i
et lejeforhold. Kommunen visiterer til længerevarende botilbud, hvis det
vurderes, at borgeren har et varigt behov for en boform med støtte.
Indholdsmæssigt er ophold i tilbud efter de to hjemmelsgrundlag ens, idet de
begge er målrettet et længerevarende ophold. I botilbudslignende tilbud efter
almenboligloven opnår borgeren lejerrettigheder efter lejeloven, mens borgere
i tilbud efter servicelovens § 108 får lejerlignende rettigheder. Under hensyn
hertil og grundet vurdering af Danmarks konventionsretlige forpligtelser
gælder for begge typer af tilbud, at kommunens muligheder for at flytte en
borger uden samtykke, når denne først er flyttet ind, er begrænsede.
Tilbud til midlertidigt ophold efter servicelovens § 107 giver kommunen en
øget fleksibilitet ift. muligheden for at flytte borgeren fx i tilfælde af ændringer
i borgerens behov. Dette skyldes opholdets midlertidige sigte. Der gælder dog
stadig begrænsninger for kommunens mulighed for at flytte borgerne.
Kommunerne fremhæver, og drøftelser i Ekspertudvalget har peget på, at reglerne
for anvendelse af botilbud i mange tilfælde er en barriere for faglig og økonomisk
hensigtsmæssig drift af området.
Særligt nævner kommunerne, at den manglende fleksibilitet ved flytning af borgere
uden samtykke fører til ineffektiv ressourceudnyttelse i de tilfælde, hvor borgerens
aktuelle behov betyder, at vedkommende ikke er en del af den målgruppe, tilbud-
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0016.png
Side 14 af 22
det er godkendt til. Udfordringerne kan opstå, hvis borgerens behov ikke har
været tilstrækkeligt udredt inden visitationen til et givet tilbud, eller hvis borgerens
behov udvikler sig under opholdet på en måde, hvorved borgeren ikke længere er
en del af den målgruppe, tilbuddet er godkendt til. Det kan ligeledes opstå, når
kommunen af hensyn til den samlede efterspørgsel ønsker at tilpasse
tilbudsmassen til nye behov i den samlede borgergruppe.
Ekspertudvalget finder behov for et opgør med, at borgere kan beholde botilbud,
der ikke længere i udgangspunktet er behovssvarende. Ekspertudvalget mener, at
modtagere af sociale tilbud, ligesom borgere uden behov herfor, løbende må være
villige til at acceptere nye boligmæssige rammer for at sikre, at de matcher ens
behov og er det fagligt rette valg. Det kan fx indebære, at borgeren må flytte fra en
bolig, der nødvendiggør trappegang, når borgeren ikke længere er i stand til at gå
på trapper. En øget fleksibilitet ses derfor nødvendig for at understøtte, at
borgeren får det rette tilbud ud fra en konkret og individuel vurdering af
borgerens behov.
På baggrund af ovenstående anbefaler Ekspertudvalget, at der sikres øget
fleksibilitet i reglerne om botilbudsområdet. Målsætningen er at skabe en bedre
balance i regelgrundlaget, som understøtter en fleksibel udnyttelse af boligmassen,
der afspejler udviklinger i borgernes behov, og dermed muligheden for at give de
fagligt mest hensigtsmæssige tilbud samt understøtte kommunernes økonomiske
styringsmuligheder.
Anbefaling 4: Øget fleksibilitet i regler om anvendelsen af botilbud
Ekspertudvalget anbefaler, at reglerne vedr. anvendelse af botilbud justeres, så der gives mere fleksible vilkår for
anvendelsen af botilbuddene. Dette skal ske for at sikre den rette støtte og hjælp til borgeren, når borgerens behov
ændrer sig, og for at sikre en hensigtsmæssig styring og anvendelse af den samlede botilbudskapacitet.
Det anbefales, at der som grundlag for ovenstående iværksættes en afdækning af, hvordan man bedst kan øge flek-
sibiliteten, herunder hvordan det kan ske bedst muligt inden for Danmarks internationale forpligtelser og under hen-
syntagen til borgerens retssikkerhed. Afdækningen skal munde ud i at identificere målrettede løsningsmodeller.
Ekspertudvalget noterer sig, at den aktuelle fortolkning af Danmarks
internationale forpligtelser efterlader et meget snævert mulighedsrum ift. at kunne
flytte borgeren fra sit eget hjem uden borgerens samtykke. Det begrænser
kommunernes muligheder for at anlægge et helhedssyn på, hvordan den
eksisterende botilbudskapacitet kan anvendes til størst gavn for de forskellige
målgrupper. Ekspertudvalget vil derfor arbejde videre med at undersøge
mulighederne for at ændre de institutionelle rammer for botilbud inden for
Danmarks internationale forpligtigelser med henblik på at komme med
anbefalinger i det videre arbejde. Arbejdet vil involvere et internationalt perspektiv
med henblik på at finde inspiration i andre landes håndtering af de
konventionsmæssige rammer.
Anbefaling 5: Revision af magtanvendelsesreglerne i serviceloven
Magtanvendelsesreglerne vurderes af Ekspertudvalget ikke altid at give den mest
hensigtsmæssige ramme for myndighedernes opgaveløsning på omsorgsområdet.
Det handler om, hvad der er de bedste løsninger for borgeren, herunder dels om
at der ikke anvendes unødigt mange ressourcer på løsninger, der ikke er de bedste
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0017.png
Side 15 af 22
for borgeren, dels om at der ikke anvendes unødigt mange ressourcer på admini-
stration af magtanvendelsesreglerne. Ekspertudvalget anbefaler derfor en revision
af magtanvendelsesreglerne i serviceloven. Det er vigtigt, at der både tages højde
for borgerens retssikkerhed og kommunernes økonomiske og styringsmæssige
udfordringer.
Anbefaling 5: Revision af magtanvendelsesreglerne i serviceloven
Ekspertudvalget anbefaler, at magtanvendelsesreglerne revideres, så de på mest hensigtsmæssig vis kan
understøtte kommunernes arbejde med at sikre omsorg, værdighed og tryghed for den berørte gruppe
mennesker. Dette skal ske under hensyntagen til borgernes retssikkerhed såvel som til en økonomisk
hensigtsmæssig opgaveløsning på området.
Ekspertudvalget finder det væsentligt, at reglerne revideres med henblik på at sikre
en bedre balancering af de forskellige ovennævnte hensyn med det formål at øge
helhedssynet på, hvordan værdighed og omsorg bedst sikres for den enkelte
borger.
Der er kendte eksempler fra kommunerne og andre aktører om uhensigtsmæs-
sigheder ved de eksisterende regler,
jf. boks 2.
Boks 2
Cases der viser uhensigtsmæssigheder i de eksisterende magtanvendelsesregler
Der er flere eksempler på, at kommunerne oplever uhensigtsmæssigheder med de eksisterende
magtanvendelsesregler, herunder:
Botilbuddene har ikke altid mulighed for våge over borgeren ved hjælp af velfærdsteknologi, som i visse
tilfælde bidrager til at sikre den enkelte borgers tryghed og omsorg, eksempelvis for at holde øje med om
en borger står op om natten. Alternativet vil typisk være konstant fysisk tilstedeværelse af personale. Der
kan være situationer, hvor velfærdsteknologi kan bidrage til borgerens livskvalitet, samtidig med at der
tages hensyn til, at ressourcerne anvendes mere hensigtsmæssigt.
Kommunerne oplever, at ikke alle borgere kan håndtere at have fri adgang til fx knive og andre
genstande, der kan udgøre en fare for borgeren, i egne skabe. På trods af en omfattende pædagogisk
indsats er det ikke muligt at holde skabe åbne i disse få borgeres bolig, uden at det samtidig bliver en
trussel mod andres og borgerens eget fysiske og psykiske helbred. Derfor kan der være situationer, hvor
det vil være hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen kan forhåndsgodkende aflåsning af disse
borgeres skabe.
Registreringer og krav om dokumentation og indberetninger tager meget tid og ressourcer fra
kerneopgaven. En ændring af reglerne vil derfor frigøre tid og ressourcer, som kan bruges til at yde mere
støtte til borgerne. Omvendt skal indberetninger sikre tilsynsmulighed, klageadgang m.v. og bidrager
derfor til borgerens retssikkerhed.
Anbefaling 6: Eftersyn af tilsyn med sociale tilbud
Tilbud på socialområdet er underlagt forskellige tilsyn, som stiller krav til driften
af tilbuddene. Kravene kan være ressourcekrævende at indfri og er ikke altid i
overensstemmelse indbyrdes. Det kan potentielt føre til en udgiftsopdrift.
Med henblik på at sætte borgerens velfærd og omsorg i fokus samt være til gavn
for en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på området, anbefaler Ekspert-
udvalget derfor, at der gennemføres et eftersyn af tilsyn med sociale tilbud. Det
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0018.png
Side 16 af 22
indebærer en undersøgelse af, om tilsyn medvirker til at øge udgifterne til driften
af sociale tilbud, om reguleringen af tilsynene kan forenkles, og hvordan
koordinationen mellem tilsynene kan styrkes.
Anbefaling 6: Eftersyn af tilsyn med tilbud på socialområdet
Ekspertudvalget anbefaler, at der igangsættes et eftersyn af tilsynene, som tilbud på socialområdet er
underlagt, herunder socialtilsynet. Eftersynet bør bl.a. undersøge:
Om tilsyn medvirker til at øge udgifterne til driften af sociale tilbud, herunder i hvilket omfang
socialtilsynet og øvrige tilsyn stiller unødige og udgiftsdrivende krav til administration.
Om reguleringen af tilsynene kan forenkles.
Hvordan koordinationen mellem tilsynene kan styrkes.
Hvordan læringsperspektivet i tilsynene kan styrkes.
Hvordan uoverensstemmende krav fra forskellige tilsyn løses.
Drøftelser og oplæg i Ekspertudvalget peger på, at de omfattende opgaver med
tilsyn i hvert enkelt tilbud på socialområdet har betydning for den faglige og øko-
nomiske udvikling på socialområdet,
jf. boks 3.
Boks 3
Eksempler på implikationer for den økonomiske og faglige udvikling af omfattende
opgaver med tilsyn på de enkelte tilbud
Øgede udgifter til driften af tilbud på socialområdet
Flere kommuner oplever, at påbud eller skærpet tilsyn mv. fra tilsyn kan være omkostningstunge for
tilbuddene. Nogle kommuner har givet udtryk for, at de oplever, at tilbud overkompenserer med forskellige
fordyrende tiltag for at undgå påbud, der i sidste instans kan lukke tilbuddene.
Dertil kommer, at kommuner og botilbud har henvendt sig til Social- og Boligstyrelsens auditfunktion om, at
de bruger mange ressourcer på dokumentation, administration og møder i forbindelse med tilsynsbesøg.
Koordinering af forskellige tilsynsmyndigheder
Kommunerne oplever, at de mange tilsyn varetager forskellige og nogle gange modsatrettede hensyn, frem
for at tilgå tilbuddene ud fra et helhedsorienteret perspektiv. Det gælder fx socialtilsynet, Arbejdstilsynet,
Fødevarestyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed, som hver især kan stille krav til kvaliteten og driften af
området ud fra forskellige perspektiver og i nogle tilfælde med modsatrettede hensyn.
Eksempelvis kan Fødevarestyrelsens af hensyn til hygiejnekontrol give påbud om aflåsning af skuffer og
køkkenskabe på et botilbud, mens efterlevelsen af påbuddet kan være en magtanvendelse og et indgreb i
selvbestemmelsesretten ifølge socialtilsynene. Det er ikke i denne situation muligt at overholde begge krav.
Anbefaling 7: Indførelse af takstloft på områder med selvmøderprincip
Kvindekrisecentre, forsorgshjem og herberger er omfattet af selvmøderprincippet,
hvilket indebærer, at borgeren har ret til at få ophold uden forudgående kommunal
visitation. Tilbuddene har en række særlige karakteristika, som Ekspertudvalget
vurderer medfører en række styringsmæssige udfordringer for kommunerne,
jf.
afsnit 1.3.
Som følge af de særlige karakteristika kan kommunerne ikke styre hverken den
samlede kapacitet på området eller optaget i de enkelte tilbud. Udbuddet tilpasses
derfor ikke nødvendigvis behovet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0019.png
Side 17 af 22
Optaget styres af tilbuddene selv, hvorfor prisen ikke bliver et konkurrence-
parameter. I stedet kan serviceniveauet blive et konkurrenceparameter, hvilket
kan medføre en prismæssig opdrift. Endelig kan kommunerne ikke direkte
beslutte indsatsen på tilbuddet eller varigheden heraf, og kommunerne har ikke
mulighed for at forhandle om priserne, da taksterne er faste på dette område.
Det vurderes på den baggrund relevant at indføre et eller flere takstlofter for
kvindekrisecentre, herberger og forsorgshjem mhp. at skabe et bedre
styringsgrundlag samt skabe bedre incitament til at effektivisere og mindske
enhedsomkostningerne. Ekspertudvalget anbefaler derfor en ny takstmodel for
tilbud omfattet af selvmøderprincip.
Anbefaling 7: Indførelse af takstloft på områder med selvmøderprincip
Ekspertudvalget anbefaler, at der på områder med selvmøderprincip indføres takstloft med henblik på at sikre ens-
artethed i priser samt bedre grundlag for fastsættelse af et serviceniveau og økonomisk styring af området.
Det bemærkes, at et takstloft vil betyde, at der vil være tilbud, som vil være
nødsaget til at justere serviceniveauet, fordi deres takst beregnet efter gældende
regler er højere end takstloftet.
Det bemærkes derudover, at der er forskelle mellem herbergs-/forsorgshjemsom-
rådet og kvindekrisecenterområdet, både hvad angår målgruppens behov og ind-
holdet af indsatsen. Der vil derfor forventeligt skulle fastsættes forskellige
takstlofter for de to delområder. Dertil kommer, at der kan være behov for flere
takstlofter inden for det enkelte delområde med henblik på at afspejle forskelle i
målgruppens behov.
Et takstloft vil ikke ændre på alle de styringsmæssige rammer og dertilhørende ud-
fordringer, som er skitseret ovenfor. Eksempelvis løser det ikke den problemstil-
ling, at kommunerne ikke kan styre kapaciteten eller bredden af målgruppen, der
optages på herberger. Der er derfor en risiko for, at udgiftspresset vil fortsætte, da
kapaciteten målrettet borgere med mindre sammensatte problemstillinger af kom-
munerne opleves at have været stigende i flere år. Det bør derfor overvejes at gen-
nemføre yderligere tiltag for at styrke kapacitetsstyringen på området eksempelvis
via en koordinering i det eksisterende rammeaftalesamarbejde. Kapacitetsstyringen
kan også styrkes ved opdeling af opholdet i en indledende akutfase, hvor lederen
har visitationskompetencen, hvorefter kommunen overtager visitationskompeten-
cen.
Det bemærkes, at der i forlængelse af omlægningen af hjemløseindsatsen er igang-
sat en kapacitetsanalyse, som skal komme med anbefalinger til fremtidig kapaci-
tetsstyring af herbergsområdet. Anbefalingerne om fremtidige styringsgreb skal
drøftes politisk. Kapacitetsanalysens resultater og anbefalinger er kun gældende for
herbergs-/forsorgshjemsområdet og kan således ikke overføres direkte til kvinde-
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0020.png
Side 18 af 22
krisecenterområdet. Ekspertudvalget anbefaler dog, at der skeles til nye løsninger
på hjemløseområdet som inspiration til forslag til nye tiltag på kvindekrise-
centerområdet i forhold til kapacitetsstyring.
Anbefaling 8: Indførelse af beløbsgrænse for alternative tilbud
Borgere, der er visiteret til visse tilbudstyper, har ret til frit valg af botilbud. Anke-
styrelsen har i flere principafgørelser slået fast, at borgerens benyttelse af det frie
valg forudsætter, at det alternative tilbud ikke er ”væsentligt dyrere” (3).
Ankestyrelsen definerer dog ikke, hvad der forstås ved ”væsentligt dyrere”. På
baggrund heraf rådgiver DUKH (Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet) borgere og pårørende om, at en fordyrelse på 10-20 pct.
formodentlig ikke er væsentligt dyrere, mens en fordyrelse på 30 pct. formodentlig
vil blive betragtet som væsentligt dyrere (4). DUKH’s rådgivning er ikke juridisk
bindende. Den er dog med til at skabe en forventning hos borgerne og pårørende.
Forventninger til muligheden for at vælge dyrere tilbud kombineret med en mang-
lende formel stillingtagen til, hvor store økonomiske konsekvenser borgerens valg
må have for kommunen, indebærer styringsmæssige udfordringer for kommu-
nerne og kan virke fordyrende. Endvidere finder Ekspertudvalget det principielt
forkert, at borgeren har mulighed for at vælge et dyrere tilbud, herunder også mu-
lighed for at tilvælge et højere serviceniveau, end deres behov tilsiger, som er det,
kommunen skal lægge til grund for sin visitation. Ekspertudvalget anbefaler der-
for, at der indføres en beløbsgrænse for borgerens frie valg.
I mange tilfælde vil borgerens ”frie valg” af botilbud være sammenfaldende med
det kommunalt visiterede tilbud, fordi borgeren og pårørende inddrages i visitati-
onsprocessen. I visse tilfælde kan borgerens ret til valg af et dyrere alternativt til-
bud imidlertid vanskeliggøre kommunens mulighed for at imødekomme borge-
rens støttebehov på den mest omkostningseffektive vis.
Eftersom borgeren ud fra en individuel og konkret vurdering visiteres til et tilbud,
der fagligt vurderes at kunne imødekomme borgerens behov til et vist omkost-
ningsniveau, vil det visiterede tilbud med denne anbefaling anses for at være øko-
nomisk rammesættende for det serviceniveau, som borgeren er berettiget til. Tilta-
get kan således bidrage til at skabe en realistisk forventningsafstemning med bor-
geren ift. det angivne serviceniveau, ligesom det kan øge den økonomiske forudsi-
gelighed for kommunen.
Anbefaling 8: Indførelse af beløbsgrænse for alternative tilbud.
Ekspertudvalget anbefaler, at der indføres en beløbsgrænse for et alternativt tilbud på 0 pct., dvs. at borgeren kan
vælge alternative tilbud, så længe prisen herfor ikke overstiger prisen for det tilbud, som kommunen har visiteret til.
165-10 (https://www.retsinformation.dk/api/pdf/153246),
principafgørelse 178-11 (https://www.retsinformation.dk/api/pdf/153514),
principafgørelse 41-15 (https://www.retsinforma- tion.dk/eli/retsinfo/2015/9890) og
principafgørelse 72-14 (https://www.retsinformation.dk/eli/rets- info/2014/9950)
4
https://www.dukh.dk/Guides-og-Praksisnyt/@27/Praksisnyt-12---Frit-valg-af-botilbud
3
Principafgørelse
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
Side 19 af 22
Forslaget forudsætter ændring af serviceloven og almenboligloven. Forslaget er
endvidere afhængig af, at taksterne vil være reelt sammenlignelige. Udvalget vil i sit
videre arbejde have fokus på, hvordan gennemsigtighed i priser og prisdannelse på
botilbudsområdet generelt kan øges, så der i almindelighed bliver bedre mulighed
for reelt at sammenligne botilbud med hensyn til både pris og kvalitet.
Forslaget definerer en beløbsgrænse inden for hvilken, kommunen skal tillade
borgeren frit valg af tilbud. Ønsker borgeren et tilbud, der er dyrere end det tilbud,
kommunen har visiteret til, fx af hensyn til at sikre nærhed til familie og andet
netværk, og vurderer kommunen, at det er et hensigtsmæssigt alternativ i forhold
til at tilgodese borgerens behov, så kan kommunen vælge at ændre sin visitation til
det ønskede tilbud, hvorved prisen følgelig ikke længere overstiger beløbsgrænsen.
Det kan i tillæg til indførelse af en beløbsgrænse på 0 pct. overvejes at gøre
egenbetaling for borgeren på beløb, der overstiger beløbsgrænsen, muligt.
Anbefaling 9: Styrke udbygningen af den kommunale botilbudskapacitet
En tilstrækkelig botilbudskapacitet i kommunerne er en forudsætning for, at der
findes et konkurrencedygtig marked med en rimelig prissætning og bredt udbud af
botilbud, som imødekommer borgernes individuelle behov. Dette skal ses i lyset
af, at omtrent hver tredje kommune i 2022 havde haft en høj grad af
overefterspørgsel fra egne borgere de seneste tre år, dvs. haft større efterspørgsel
på botilbud, end de har kunnet imødekomme med egne botilbud (5).
Ekspertudvalget anbefaler på den baggrund at udbygge – samt at styrke
forudsætningerne for at udbygge – den kommunale botilbudskapacitet.
Anbefalingen skal ses i sammenhæng med det kollektive handlingsproblem, der
opstår ifm. etableringen af ny botilbudskapacitet,
jf. afsnit 1.4,
som kan medføre et
underudbud af kommunale botilbudspladser. Dette kan bidrage til at skabe et
”sælgers marked”, hvor der i fraværet af konkurrence er begrænset incitament for
botilbuddene til at optimere på pris og omkostningseffektivitet.
De nuværende regler for etablering af sociale tilbud indeholder skæve kommunale
incitamenter til at etablere botilbud efter almenboligloven frem for serviceloven.
Skævvridningen i etableringen af nye pladser kan bidrage til, at der ikke er balance
mellem, hvilke typer tilbud der er behov for, og hvilke tilbud der etableres. Det
hæmmer samtidig kommunernes udgiftsstyring.
Ekspertudvalget anbefaler derfor en række tiltag, der alle skal imødegå det
kollektive handlingsproblem, der synes at hindre prioritering af midler til at
udbygge den kommunale botilbudskapacitet, herunder at udbygningen sker med
de tilbudstyper, der efterspørges.
5
VIVE (2022): Kapacitet og efterspørgsel på botilbudsområdet (p. 59)
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0022.png
Side 20 af 22
Anbefaling 9: Styrke udbygningen af den kommunale botilbudskapacitet
Ekspertudvalget anbefaler at udbygge den kommunale botilbudskapacitet og herunder at understøtte, at
den udbygges med de tilbudstyper, der til enhver tid aktuelt er størst behov for. Derfor anbefales følgende
tiltag:
Der etableres en lånepulje, som kan anvendes til at lånefinansiere anlægsinvesteringer til udbygning af
den kommunale botilbudskapacitet efter serviceloven.
Der sikres en ensretning af de kommunale incitamenter for oprettelse af forskellige typer af sociale
tilbud.
Der udarbejdes en vejledning om anvendelsen af reglerne i finansieringsbekendtgørelsen vedr.
tværkommunal drift af tilbud.
Der indføres en formaliseret koordinering for etablering af tværkommunale og regionale tilbud i regi af
rammeaftalesamarbejdet. Målsætningen er at skabe bedre rammer for kommunernes samarbejde, så
kommunerne i fællesskab kan koordinere udbygningen af botilbudskapaciteten.
Ekspertudvalget anbefaler, at en ensretning af incitamenter til etablering af for-
skellige typer sociale tilbud bør ske ved, at anlægsudgiften forbundet med
etablering af botilbud efter serviceloven og botilbudslignende tilbud efter
almenboligloven alle undtages den kommunale anlægsramme. En sådan model
svækker statens styring af anlægsaktiviteter i kommunerne via anlægsrammen. Det
kan medføre et opadgående pres på de offentlige udgifter, medmindre
ovennævnte lånepulje til etablering af botilbud efter serviceloven og den øvrige
kommunale anlægsramme fx aftales som én samlet anlægsramme. Der skal
arbejdes videre med anbefalingen med henblik på at finde en konkret model for
ensretning af de kommunale incitamenter under hensyntagen til de øvrige rammer
for styringen af de offentlige finanser.
Anbefaling 10: Nytænkning af reglerne om merudgiftsydelse
Merudgiftsydelsen har til formål at kompensere borgeren for de merudgifter, der
følger af borgerens nedsatte funktionsevne. Merudgiftsydelsen bliver udmålt af
kommunen ud fra størrelsen af den enkelte borgers sandsynliggjorte, nødvendige
merudgifter som følge af funktionsnedsættelsen efter en række omfattende sags-
trin. Det indebærer, at der i dag ikke er centralt fastlagte grænser for, hvilke typer
merudgifter borgere kan få dækket. Kommunen skal ”fra bunden” derfor gen-
nemføre en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt borgeren i den konkrete
sag har merudgifter i forhold til sammenlignelige personer uden funktionsnedsæt-
telse på samme alder og i samme livssituation.
Tilgangen medfører i praksis store udfordringer, hvor kommunen fx skal finde
(ofte ikke tilgængelig) statistik for, hvor mange par bukser en gennemsnitsdansker
bruger årligt, hvorvidt borgere uden funktionsnedsættelse bruger mere eller min-
dre el, vand eller varme mv.
Ovenstående medvirker til, at klager over kommuners afgørelser om merudgifter
udgør ca. en femtedel af samtlige klager til Ankestyrelsen inden for servicelovens
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0023.png
Side 21 af 22
område. Kommunens afgørelse i omtrent halvdelen af klagerne ændres eller hjem-
vises af Ankestyrelsen, bl.a. med henvisning til, at der ikke er tilstrækkeligt belæg
for det konkrete merudgiftsniveau, som kommunen har vurderet.
De mange klagesager medfører sammen med de store krav til sagsoplysning mar-
kante udgifter til administration i kommunerne. De nuværende reglers afledte ud-
gifter vurderes ikke at stå mål med de udbetalte ydelsers omfang. Dertil kommer,
at kravene til dokumentation kan skabe en dårlig relation mellem borger og kom-
mune og udfordre borgerens følelse af retssikkerhed.
Med henblik på at understøtte, at samfundet får mest mulig velfærd for pengene,
vurderer Ekspertudvalget derfor, at der er behov for en markant forenkling af
reglerne vedr. merudgiftsydelse. Dette gælder for reglerne såvel på børn- og
ungeområdet som på voksenområdet. Ekspertudvalget anbefaler derfor en
nytænkning af reglerne, der skal bidrage til at reducere kommunernes udgifter til
administration markant. Initiativet vurderes samtidig at ville bidrage til at øge
retssikkerheden ved at skabe et mere simpelt og gennemsigtigt system for
udmåling af merudgiftsydelse.
Anbefaling 10: Nytænkning af merudgiftsydelsen
Ekspertudvalget anbefaler, at der udarbejdes en ny model for merudgiftsydelsen, hvor borgeren indplaceres på et af
få fastsatte ydelsesniveauer på baggrund af en konkret og individuel vurdering, der i videst mulige omfang baseres
på objektive faktorer i form af eksempelvis borgerens konkrete funktionsnedsættelse.
Ekspertudvalget anerkender, at et sådant opgør med vurderingen af borgernes
konkrete merudgifter vil betyde, at nogle borgere vil opleve en serviceforringelse
og andre en serviceforøgelse. Samlet vurderer Ekspertudvalget, at et nyt system
skaber mere plads til et tillidsfuldt samarbejde mellem borgere og kommuner samt
væsentligt mindre administration i såvel kommunerne som i Ankestyrelsen. De
nærmere niveauer og kriterier vil skulle fastlægges.
2.3
Viden som forudsætning for god styring
Systematisk dataindsamling og heraf afledt viden om indsatser til borgere på soci-
alområdet er en afgørende forudsætning for en god styring såvel fagligt som øko-
nomisk. Imidlertid er der fortsat mangel på viden på området. Og manglende data
udgør en selvstændig udfordring for kapacitetsstyringen og planlægningen af den
faglige indsats. Det er afgørende forudsætninger, som Ekspertudvalget vurderer
nødvendige for fremadrettet at kunne sikre en fagligt og økonomisk bæredygtig
udvikling af socialområdet. Ekspertudvalget anbefaler derfor, at datagrundlaget så-
vel som IT-understøttelsen heraf på socialområdet udbygges og styrkes.
Anbefaling 11: Sikring af bedre viden og data
I dag er socialområdet kendetegnet ved begrænset databaseret viden om sammen-
hængen mellem den indsats, borgeren får, resultaterne for borgeren og udgiften til
indsatsen. Det betyder, at det kan være vanskeligt at identificere virksomme og
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0024.png
Side 22 af 22
omkostningseffektive indsatser og tilbud. Struktureret data om borgernes udvik-
ling sammenstillet med udgifterne til borgernes indsats vil give mulighed for lø-
bende at genbesøge indsatser efter serviceloven, som ikke har de forventede resul-
tater, eller som er omkostningsfulde set i forhold til de opnåede resultater.
Der vurderes i dag bl.a. at mangle mere ensartet og struktureret registrering og
indberetning af data om borgers progression og udvikling samt udgifterne til bor-
gers indsats. Udgifterne på socialområdet opgøres i dag ved hjælp af de kommu-
nale regnskaber, hvor det ikke er muligt at koble udgifterne til de enkelte indsatser
og enkelte borgere. Det betyder blandt andet, at det ikke er muligt at sammenligne
enhedsudgifterne til sociale indsatser på tværs af eksempelvis forskellige tilbuds
driftsherretyper (kommunale, regionale, private) eller mellem kommunerne.
Manglen på udgiftsdata knyttet til den enkelte borger betyder også, at det ikke er
muligt at sammenligne udgiftsniveauet for bestemte aldersgrupper, målgrupper el-
ler diagnosegrupper. Det gør det sværere at styre området, da det er uigennemsku-
eligt, hvilke grupper der reelt driver et udgiftspres.
Der er behov for tiltag, der kan sikre en mere omfattende dataunderstøttelse af
sociale indsatser efter serviceloven, så der er det nødvendige grundlag for at belyse
udgiftsudviklingen på socialområdet nærmere samt bedre mulighed for at identifi-
cere virksomme og omkostningseffektive sociale indsatser. Ekspertudvalget anbe-
faler derfor, at datagrundlaget på socialområdet skal styrkes og udbygges.
Anbefaling 11: Datagrundlaget på socialområdet skal styrkes og udbygges
Ekspertudvalget anbefaler, at der iværksættes en øget og vedvarende indsats for at udbygge
datagrundlaget på socialområdet med henblik på at understøtte styring og prioritering. Ekspertudvalget
anbefaler på kort sigt, at der:
Etableres en national statistik om udgifter på individniveau inden for udvalgte bestemmelser efter
serviceloven.
Tilvejebringes data, der kan understøtte bedre kapacitetsstyring, herunder data om borgers behov og
den tilgængelige kapacitet.
Udvikles en dataunderstøttet standard for opfølgning på børnenes og de unges behov, og at der
indsamles data herom.
Igangsættes et fællesoffentligt arbejde med fokus på at sikre hensigtsmæssig datainfrastruktur, it-
arkitektur, bedre anvendelse af data i praksis mv.
Det nuværende systemlandskab i kommunerne understøtter ikke automatisk gene-
rering af sammenlignelige og retvisende individhenførbare udgiftsdata. For at
undgå at påføre yderligere manuelle administrationsopgaver forudsætter et nyt
indberetningskrav udvikling af IT-understøttelsen, så registrering og indberetning
kan ske uden yderligere manuelle arbejdsgange.
Anbefalingen forudsættes gennemført under hensyntagen til gældende regler for
behandling af persondata. Anbefalingen vurderes at medføre administrative mer-
omkostninger. Den vil dog også indebære administrative lettelser som følge af au-
tomatisering af processer, der i dag er manuelle. Dertil kommer, at anbefalingen
vil styrke kommunernes styringsgrundlag, som også forventes at have positive im-
plikationer for kommunerne.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om ministeren vil redegøre for, om dette kan skyldes, at tilbuddene er etableret efter almenboligloven, som ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft
2819904_0025.png