Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2841547_0001.png
Ministeren
Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Social- og Indenrigsudvalget har den 15. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 102 (alm. del) efter ønske fra Inger Støjberg (DD) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 102:
Vil ministeren redegøre for antallet af familiesammenføringer af ægtepar, hvor
pigen har været mindreårig fra 1992 til 2022?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bi-
drag fra Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til.
Bidrag fra Udlændingestyrelsen:
”1.
Efter udlændingelovens § 9, stk. 1 nr. 1, kan der meddeles opholdstilla-
delse til en udlænding på baggrund af dennes ægteskab med en herboende
person. En grundlæggende betingelse for familiesammenføring efter denne
bestemmelse er, at begge parter er fyldt 24 år. Derudover skal ægteskabet
være retsgyldigt, eller der skal være etableret et fast samlivsforhold af læn-
gere varighed.
For at Udlændingestyrelsen kan anerkende et ægteskab indgået i et andet
land vurderer styrelsen først om ægteskabet er retsgyldigt i indgåelseslan-
det. Hvis det er tilfældet, vurderer Udlændingestyrelsen herefter, om forhol-
dene omkring ægteskabets indgåelse strider mod grundlæggende danske
retsprincipper (ordre public). Det betyder, at ægteskaber indgået i udlandet
uden begge parters personlige tilstedeværelse, eller hvor en eller begge par-
ter var mellem 15 år og 18 år på tidspunktet for ægteskabets indgåelse, som
udgangspunkt ikke kan anerkendes som retsgyldige i Danmark, uagtet at de
er retsgyldige i indgåelseslandet. Ægteskaber indgået i udlandet, hvor en el-
ler begge parter var under 15 år på tidspunktet for ægteskabets indgåelse,
anerkendes ikke som retsgyldige i Danmark.
Side
1/5
20. marts 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 94
2591351
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: MFU spm. om ministeren vil redegøre for antallet af familiesammenføringer af ægtepar, hvor pigen har været mindreårig fra 1992 til 2022
Frem til den 1. februar 2017 var det i Danmark muligt for kommunerne i visse
tilfælde at dispensere fra alderskravet på 18 år ved indgåelse af ægteskab
her i landet, jf. lov om ægteskabs indgåelse og opløsning. Efter praksis blev
der dog ikke givet dispensation, hvis en af parterne var under 15 år. Frem til
den 1. februar 2017 indgik det derfor også i Udlændingestyrelsens vurdering
af, om et ægteskab indgået retsgyldigt i indgåelseslandet, hvor en eller begge
parter var mellem 15 år og 18 år, kunne anerkendes som retsgyldigt i Dan-
mark, om parret ville have opnået dispensation fra alderskravet i Danmark,
hvis ægteskabet var indgået her i landet. Til brug for denne vurdering fulgte
Udlændingestyrelsen Social- og Indenrigsministeriets dagældende vejledning
om behandling af ægteskabssager. Hvis parret ville have opnået en sådan di-
spensation fra alderskravet i Danmark, kunne ægteskabet som udgangspunkt
anerkendes som retsgyldigt i Danmark, uagtet at en eller begge parter var
mellem 15 år og 18 år på tidspunktet for indgåelsen af ægteskabet.
2.
Hvis betingelserne i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, ikke er opfyldt
herunder hvis begge parter ikke er fyldt 24 år, eller hvis et ægteskab indgået
retsgyldigt i udlandet ikke kan anerkendes som retsgyldigt i Danmark
vur-
derer Udlændingestyrelsen af egen drift, om der er etableret et beskyttelses-
værdigt familieliv, som er omfattet af artikel 8 i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention (EMRK), og som Danmark er nærmest til at beskytte.
Hvis det er tilfældet, meddeler styrelsen opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 c, stk. 1. Efter denne bestemmelse kan der gives opholdstilladelse
til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens
enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler
derfor.
Der kan således forekomme tilfælde, hvor udlændingemyndighederne er for-
pligtede til at meddele opholdstilladelse, uanset at en part i et forhold ikke
er fyldt 18 år, fordi parret har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv, som
Danmark er nærmest til at beskytte. Der vil dog ikke være tale om et beskyt-
telsesværdigt familieliv, hvis der foreligger et tvangsægteskab eller et tvangs-
samliv.
Ved vurderingen af, om et par har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv,
jf. EMRK artikel 8, lægges der særligt vægt på følgende momenter:
om den herboende har omtalt ansøgeren i sin sag, og om oplysningerne
fra den herboendes sag er overensstemmende med oplysningerne i an-
søgerens sag,
om parret har anset sig som værende gift, uagtet at de har indgået et
ikke-retsgyldigt ægteskab,
om parret har boet sammen på selvstændig bopæl,
om samlivet er ophørt på grund af den herboendes flugt eller i stedet er
frivilligt afbrudt,
om parret har fået børn sammen,
om parret på anden vis har forpligtet sig over for hinanden, og
2/5
Side
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: MFU spm. om ministeren vil redegøre for antallet af familiesammenføringer af ægtepar, hvor pigen har været mindreårig fra 1992 til 2022
om der er søgt om familiesammenføring uden ugrundet ophold, efter
den herboende fik opholdstilladelse i Danmark.
Ved vurderingen af, om Danmark er nærmest til at beskytte et sådant beskyt-
telsesværdigt familieliv, indgår bl.a. følgende momenter:
om den herboende på grund af risiko for forfølgelse ikke kan tage op-
hold i sit eller ansøgerens hjemland,
om den herboende har dokumenteret, at pågældende ikke kan få op-
holdstilladelse i ansøgerens hjemland/opholdsland,
om den herboende har regelmæssigt samvær med særbørn i Danmark
eller bor sammen med særbørn eller fællesbørn her i landet, og om sær-
børnene har opnået selvstændig tilknytning til Danmark, eller
om den herboende lider af dokumenteret alvorlig sygdom eller alvorligt
handicap og derfor ikke kan tage ophold i et andet land.
I sager med mindreårige parter er Udlændingestyrelsen særligt opmærksom
på, om parret har forpligtet sig over for hinanden, og om de selv har ønsket
at skabe et familieliv. I denne vurdering tillægges det vægt, om parret har
fået børn sammen, og om de mindreårige parter er tæt på at nå myndigheds-
alderen.
3.
I forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark indhenter
Udlændingestyrelsen en række oplysninger til brug for sagsbehandlingen.
Disse oplysninger findes fx i samtalereferater, breve og dokumenter og ind-
går i styrelsens behandling af den konkrete ansøgning.
Oplysningerne er gemt i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbe-
handlingssystem, men det er kun en delmængde af oplysningerne, som regi-
streres som metadata i det elektroniske sagsbehandlingssystem, og som der-
for kan udtrækkes til statistiske oversigter. Metadata kan fx være ansøg-
ningsdato, ansøgerens navn, afgørelsens udfald og lignende.
Oplysninger om datoen for indgåelse af ægteskab er ikke registreret som me-
tadata. Der kan derfor, på baggrund af det eksisterende registreringsgrund-
lag i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem, ikke
udarbejdes en opgørelse over antallet af meddelte opholdstilladelser efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvor en eller begge parter var
mindreårig på
tidspunktet for indgåelsen af ægteskabet.
Udlændingestyrelsen har i stedet udarbejdet en opgørelse over antallet af
meddelte opholdstilladelser efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, under hen-
visning til beskyttelsesværdigt familieliv, hvor en eller begge parter var
min-
dreårig på tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse.
Da det nødvendige registreringsgrundlag for en sådan opgørelse først blev
etableret fra og med den 1. juli 2002, omfatter opgørelsen alene perioden
Side
3/5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: MFU spm. om ministeren vil redegøre for antallet af familiesammenføringer af ægtepar, hvor pigen har været mindreårig fra 1992 til 2022
fra den 1. juli 2002 til den 31. december 2023. Udlændingestyrelsen har ikke
mulighed for at udarbejde en tilsvarende opgørelse for perioden fra den 1.
januar 1992 til den 30. juni 2002 på baggrund af det eksisterende registre-
ringsgrundlag.
Opgørelsen viser, at der er meddelt én opholdstilladelse i 2006, 7 opholdstil-
ladelser i 2015 og 6 opholdstilladelser i 2016. I alle 14 sager var det ansøger,
som var under 18 år. I én af sagerne var ansøger en mand, og i de resterende
var ansøgerne kvinder. Der er således ikke meddelt opholdstilladelser på
dette grundlag efter 2016.
Opgørelsen omfatter ikke ansøgninger om opholdstilladelse på Færøerne el-
ler i Grønland.
Opgørelsen for perioden fra den 1. juli 2002 til den 31. december 2010 er
foreløbige og er opgjort på baggrund af registreringer i Udlændingeregistret,
med efterfølgende manuelle korrektioner.
Opgørelsen for perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2023 er
foreløbig og er opgjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighe-
dernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 1. januar 2024. med efterføl-
gende manuelle korrektioner.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sagssty-
ringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.”
Bidrag fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration:
”Af
tabel 1 nedenfor fremgår en oversigt over antallet af registreringsbevi-
ser/opholdskort udstedt til ægtefæller til unionsborgere samt tilladelser til
med-følgende ægtefæller til en hovedperson med en opholdstilladelse på er-
hvervs- eller studieområdet, hvor en eller begge parter var under 18 år på
afgørelses-tidspunktet. Tallene er opgjort for perioden 2012 til 2022 og op-
delt på hhv. erhvervs- og studieområdet og EU-området.
Da det nødvendige registreringsgrundlag først blev etableret i 2012 for er-
hvervs- og studieområdet, og først i løbet af 2014 på EU-området, indeholder
opgørelsen tal for perioden fra 2012-2022 på erhvervs- og studieområdet og
fra 2014-2022 på EU-området. Det er ikke muligt at udskille ægtefæller fra
øvrige medfølgende familiemedlemmer i perioden før 2012.
Opgørelsen er endelig og er opgjort på baggrund af registreringer i udlæn-
dingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem. SIRI har foreta-
get en manuel gennemgang af alle fremfundne sager, hvor en sag er registre-
ret som vedrørende ægtefæller m.v., og hvor en eller begge parter fremgik
Side
4/5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 102: MFU spm. om ministeren vil redegøre for antallet af familiesammenføringer af ægtepar, hvor pigen har været mindreårig fra 1992 til 2022
2841547_0005.png
som værende under 18 år på afgørelsestidspunktet, og på denne baggrund
foretaget manuelle korrektioner.
Det bemærkes for det første, at bidraget indeholder data fra perioden før,
ægteskabslovens § 22 b blev indført med ikrafttræden den 1. februar 2017.
Det bemærkes dernæst, at SIRI kun i begrænset omfang har adgang til sa-
gerne på EU-området fra perioden før 2019, hvor SIRI overtog området fra
Statsforvaltningen. I tre sager er det ikke muligt ud fra arkivsagen at afgøre,
om der har været tale om ægtefæller, samlevende eller børn. Dette kan f.eks.
skyldes at det ikke har været muligt at tilgå de nødvendige oplysninger for at
validere relationen. SIRI har på denne baggrund ikke medtaget de tre sager,
hvor SIRI ikke kan tjekke, om vedkommende var medfølgende ægtefælle eller
barn.
For så vidt angår sagerne på EU-området fra før 2019 skal det endvidere be-
mærkes, at det i nogle tilfælde har været muligt, ud fra efterfølgende opslag
i CPR-registeret, at konstatere, om ansøgeren og referencen i dag står anført
som ægtefæller, og om de har fælles børn, eller om der er tale om forælder
og barn. Det er forbundet med usikkerhed, om de pågældende allerede
havde indgået ægteskab på tidspunktet for afgørelsen. Potentielt set kunne
de også havde været samlevende på afgørelsestidspunktet.
Det bemærkes desuden generelt, at de statistiske oplysninger er behæftet
med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings-
og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
Tabel 1. Antal opholdskort/registreringsbeviser til ægtefæller til unionsborgere samt
tilladelser til medfølgende ægtefæller på erhvervs- og studieområdet, hvor mindst
én af parterne var under 18 år på afgørelsestidspunktet, 2012-2022.
2012-2016
2017-2022
I alt
7
0
Note: Alle registreringsbeviser/opholdskort og tilladelser er udstedt/meddelt til kvinder.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er
opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes,
at der er tale om antal registreringsbeviser/opholdskort/tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme per-
son kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny ansøgning.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration”
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
5/5