Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2798589_0001.png
12. december 2023
J.nr. 2023 - 8607
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 88 af 14. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om, hvis man tager udgangspunkt i forskellen mellem den faktisk fastsatte grundskyldspromille i L 113 (2022-23, 2. samling) og den promille, som ville have været resultatet baseret på de seneste prognoser, hvor stor en skattelettelse/stigning svarer det til for de ti procent dyreste boliger (øvrige ejendomme) i de enkelte kommuner
2798589_0002.png
Spørgsmål
Såfremt fastlæggelsen af grundskyldspromillerne i L 113 (2022-23, 2. samling) havde væ-
ret baseret på de seneste opdaterede prognoser for grundværdierne, hvilke grundskylds-
promiller ville de enkelte kommuner så have fået fastsat?
Svar
De foreløbige grundvurderinger bliver løbende opdateret med de seneste data fra Vurde-
ringsstyrelsen. Dette medfører, at grundskylden uundgåeligt vil ændre sig, og ligeledes vil
grundskylden også kunne ændre sig frem til, at alle vurderingerne er endelige. Grund-
skyldspromillerne, som de blev fastsat i L 113, er derfor bestemt ud fra det datagrundlag,
der var tilgængelig ved fastsættelsestidspunktet.
Skatteministeriet opdaterer skønnet for grundskyldsprovenuet løbende, men opdaterer
ikke skønnet for, hvad grundskyldspromillerne ville have været i det tilfælde, hvor de var
blevet fastsat på et senere tidspunkt. Grundskyldspromillerne blev fastsat med vedtagel-
sen af L 113, da dette var det seneste tidspunkt for, hvornår den nye lovgivning skulle
være vedtaget, for at omlægningen af boligskatterne i 2024 kunne implementeres. Promil-
lerne blev med lovforslaget fastsat, så de overholder forliget
Tryghed og boligbeskatningen
fra
2017 (boligskatteforliget) og
Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
fra
2020, herunder det aftalte vedrørende provenuet fra grundskylden i de enkelte kommu-
ner.
Der blev i boligskatteforliget fastsat et loft for grundskyldspromillen på 30 promille frem
for det tidligere loft på 34 promille. Det blev i forlængelse heraf aftalt, at såfremt kommu-
nernes grundskyldsprovenu falder i medfør af det sænkede loft på grundskyldspromillen,
vil disse kommuner blive kompenseret. Da der med de nye grundskyldspromiller for
kommunerne ikke er kommuner, hvor denne grænse umiddelbart reducerer grundskylds-
provenuet, er der ikke nogen kommuner, hvor denne kompensation finder anvendelse.
Der er dialog med kommunerne og KL for at mindske eventuel usikkerhed forbundet
med ændrede grundskyldsindtægter, specielt med henblik på at understøtte kommuner,
der har oplevet særligt store ændringer i de forventede grundskyldsindtægter.
Side 2 af 2