Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2794002_0001.png
5. december 2023
J.nr. 2023 - 8578
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 82 af 10. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 358 (2022-23, 2. samling), således at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen
2794002_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 358 (2022-23, 2. samling), så-
ledes at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen?
Svar
Af regeringens udspil til en personskattereform fremgår, at regeringen foreslår en forhø-
jelse af beskæftigelsesfradraget og en omlægning af topskatten. Dette er forudsat udmøn-
tet ved at forhøje satsen for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct.-point fra 10,65 til 12,75
pct. og at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 11.400 kr. fra 44.800 kr. til
56.200 kr. Endvidere forhøjes satsen for det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige for-
sørgere med 5,25 pct.-point fra 6,25 pct. til 11,5 pct. og parallelt hermed forhøjes det
maksimale fradrag med 20.500 kr. fra 24.400 kr. til 44.900 kr. Den foreslåede omlægning
af topskatten indebærer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et in-
terval fra den nuværende topskattegrænse op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag),
og der indføres en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejds-
markedsbidrag).
I regeringens udspil til skattereform foreslås en forhøjelse af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag på 11.400 kr., hvilket er 2.600 kr. højere end det, som var foreslået i regerings-
grundlaget. Den foreslåede forhøjelse af satsen med 2,1 pct. er derimod uændret.
Derudover er regeringens udspil til en personskattereform baseret på et nyere beregnings-
grundlag og derved andre provenuberegninger, end i regeringsgrundlaget. Det samlede
umiddelbare mindreprovenu skønnes aktuelt at udgøre ca. 10 mia. kr. (2023-niveau). Ne-
denfor fremgår en opdateret besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 358 af 8. septem-
ber 2023 baseret på dette provenuskøn.
Ud af det samlede umiddelbare mindreprovenu kan 9,8 mia. kr. medregnes i fordelingen
på indkomstkvartiler og -deciler
1
,
jf. tabel 1.
Mindreprovenuet er stigende på tværs af ind-
komstkvartiler. Ændringen i de gennemsnitlige disponible indkomster målt i kroner er li-
geledes stigende over indkomstkvartiler, mens den
relative
ændring i de disponible ind-
komster målt i procent er mere ensartet,
jf. tabel 2.
Fordelingen af provenuet skal blandt andet ses i lyset af, at regeringens forslåede person-
skatteændringer har til formål at øge den økonomiske tilskyndelse til at arbejde ved at
sænke skatten på arbejdsindkomst.
1
En lille andel af den umiddelbare provenuvirkning kan teknisk set ikke indregnes i fordelingsberegningerne, fordi en del af
skatteændringen bl.a. må henføres til personer, der ikke er i Danmark ved årets udgang, fx fordi de opholder sig i udlandet
eller er afgået ved døden i løbet af året.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 358 (2022-23, 2. samling), således at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen
2794002_0003.png
Tabel 1. Virkningen af den i regeringsgrundlaget foreslåede personskattereform fordelt på ind-
komstkvartiler og -deciler
Mindreprovenu
2023-niveau
I alt
I alt medregnet i fordelingsberegninger
Fordeling på indkomstkvartiler
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
Fordeling på indkomstdeciler
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
0,1
0,3
0,4
0,6
0,7
0,9
1,1
1,4
2,0
2,2
1,3
3,1
3,7
5,6
7,5
9,2
11,2
14,0
20,2
22,3
0,6
1,5
2,7
5,0
6,1
15,1
27,1
49,8
Mia. kr.
10,0
9,8
Pct.
100,0
98,0
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau
og 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra
august 2022.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 358 (2022-23, 2. samling), således at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen
2794002_0004.png
Tabel 2. Gns. ændring i disponibel indkomst som følge af regeringsgrundlaget foreslåede per-
sonskattereform fordelt på indkomstkvartiler og -deciler
Gns. ændring i disponibel indkomst
2023-niveau
Hele befolkningen
Fordeling på indkomstkvartiler
1. kvartil
2. kvartil
3. kvartil
4. kvartil
Fordeling på indkomstdeciler
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
300
700
700
1.200
1.600
2.100
2.500
3.100
4.300
4.600
0,3
0,4
0,4
0,5
0,6
0,7
0,7
0,8
0,9
0,5
500
1.300
2.400
4.200
0,4
0,6
0,7
0,7
Kr.
2.100
Pct.
0,6
Anm.: Ændringen i pct. er opgjort pba. ækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse og
-sammensætning. Ændringen i kr. er opgjort pr. voksen og afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau
og 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra
august 2022.
Side 4 af 4