Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2793998_0001.png
5. december 2023
J.nr. 2023 - 8549
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 10. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, 2030-planen er ændret på provenuberegningerne
2793998_0002.png
Spørgsmål
Er det korrekt forstået, at der ved 2030-planen er ændret på provenuberegningerne og vil
ministeren på den baggrund opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 221 (2022-23,
2. samling)?
Svar
I regeringens udspil til en personskattereform indgår en omlægning af topskatten, som in-
debærer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra den nu-
værende topskattegrænse og op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag). Samtidig fore-
slår regeringen at indføre en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før
arbejdsmarkedsbidrag). Det er de samme ændringer, som fremgår af regeringsgrundlaget.
Regeringens udspil til en personskattereform er baseret på et nyere beregningsgrundlag,
og derved andre provenuberegninger, end i regeringsgrundlaget. Det samlede umiddel-
bare mindreprovenu af omlægningen af topskatten skønnes aktuelt at udgøre ca. 2,7 mia.
kr. (i 2023-niveau). Nedenfor fremgår en opdateret besvarelsen af SAU alm. del
spørgs-
mål 221 af 24. april 2023 baseret på dette provenuskøn.
Topskatteomlægningen skønnes at medføre en gennemsnitlig skattenedsættelse på 600 kr.
pr. voksen og berører alle de ca. 570.000 voksne, som aktuelt skønnes at betale topskat,
jf.
række 1 i tabel 1.
I Allerød, Furesø og Dragør er en relativ høj andel af befolkningen be-
rørt, og derfor skønnes høje gennemsnitlige skattenedsættelser pr. voksen på hhv. 1.750
kr., 1.350 kr. og 1.300 kr.,
jf. tabel 1.
I Gentofte, Hørsholm og på Fanø skønnes i gennemsnit en skatteforhøjelse, hvilket bety-
der, at disse kommuner bidrager med et umiddelbart merprovenu ved skatteomlægnin-
gen. Det skyldes, at en andel af de berørte kommer til at betale den foreslåede ekstra top-
skat. Det gælder især i Gentofte Kommune, som også har den største andel af berørte i
kommunen, og hvor den gennemsnitlige skatteforhøjelse pr. voksen skønnes til 1.050 kr.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, 2030-planen er ændret på provenuberegningerne
2793998_0003.png
Tabel 1. Virkningen af den foreslåede omlægning af topskatten i regeringens udspil til en person-
skattereform blandt voksne fordelt på kommuner
Antal voksne
Personer
I alt
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
4.499.000
21.000
18.000
31.000
38.000
21.000
32.000
28.000
27.000
10.000
32.000
90.000
3.000
34.000
28.000
31.000
39.000
85.000
48.000
35.000
30.000
39.000
54.000
52.000
18.000
38.000
32.000
48.000
43.000
25.000
35.000
49.000
22.000
Heraf
berørte
Personer
573.000
2.200
5.400
2.800
5.800
2.300
1.900
2.500
2.200
2.700
6.900
9.200
300
4.700
3.000
6.300
4.400
17.700
3.800
5.000
8.100
3.300
17.400
9.800
2.500
6.600
4.300
3.400
3.600
2.600
3.800
7.800
3.100
Umiddelbart
mindreprovenu
Mio. kr.
2.700
10
35
15
35
15
10
15
10
15
40
45
-5 -0
25
15
20
25
85
20
30
40
15
-60
60
15
35
25
15
15
15
20
35
15
Pct.
100,0
0,4
1,2
0,6
1,2
0,5
0,4
0,5
0,4
0,5
1,4
1,7
0,0
0,9
0,6
0,8
0,9
3,2
0,7
1,1
1,6
0,6
-2,1
2,1
0,5
1,4
0,9
0,6
0,6
0,5
0,7
1,2
0,6
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
600
450
1.750
500
850
650
300
450
400
1.300
1.150
500
-450
700
550
650
600
1.000
400
800
1.350
400
-1.050
1.100
800
950
750
350
350
500
550
650
750
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, 2030-planen er ændret på provenuberegningerne
2793998_0004.png
Tabel 1. Virkningen af den foreslåede omlægning af topskatten i regeringens udspil til en person-
skattereform blandt voksne fordelt på kommuner (fortsat)
Antal voksne
Personer
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
68.000
38.000
51.000
54.000
44.000
68.000
41.000
40.000
19.000
31.000
18.000
29.000
37.000
19.000
71.000
506.000
46.000
10.000
21.000
16.000
34.000
42.000
1.000
33.000
29.000
16.000
30.000
23.000
24.000
64.000
17.000
163.000
27.000
Heraf
berørte
Personer
6.800
7.600
4.100
6.500
3.900
7.300
5.400
4.700
5.700
2.800
1.600
2.400
4.200
1.600
8.500
76.200
6.600
500
3.600
1.400
1.700
11.300
100
2.900
3.700
1.000
2.300
1.900
2.100
6.800
2.100
15.600
2.000
Umiddelbart
mindreprovenu
Mio. kr.
40
40
20
35
20
40
30
25
-5
15
10
15
20
10
45
380
40
5
20
5
5
40
0-5
15
20
5
10
10
10
35
10
85
10
Pct.
1,4
1,5
0,7
1,4
0,7
1,5
1,1
1,0
-0,1
0,5
0,4
0,5
0,8
0,4
1,7
14,1
1,4
0,1
0,8
0,2
0,2
1,4
0,0
0,5
0,8
0,1
0,4
0,4
0,4
1,3
0,4
3,1
0,4
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
550
1.050
350
650
450
550
750
650
-200
450
500
450
550
500
650
750
800
250
1.000
350
200
900
400
450
700
250
400
400
450
550
650
500
400
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om, 2030-planen er ændret på provenuberegningerne
2793998_0005.png
Tabel 1. Virkningen af den foreslåede omlægning af topskatten i regeringens udspil til en person-
skattereform blandt voksne fordelt på kommuner (fortsat)
Antal voksne
Personer
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
76.000
22.000
43.000
27.000
66.000
42.000
32.000
3.000
70.000
44.000
36.000
62.000
17.000
22.000
17.000
16.000
45.000
33.000
58.000
34.000
29.000
33.000
12.000
39.000
32.000
86.000
28.000
73.000
36.000
5.000
46.000
172.000
276.000
Heraf
berørte
Personer
6.900
2.600
3.700
3.300
12.200
13.500
4.100
200
9.000
7.300
2.700
5.800
3.500
2.800
2.100
1.200
4.200
3.700
5.300
2.600
2.000
4.600
2.300
3.700
3.000
11.900
2.100
7.500
3.200
300
3.700
17.200
33.500
Umiddelbart
mindreprovenu
Mio. kr.
35
15
15
20
70
25
25
0-5
30
40
10
30
20
15
10
5
20
20
25
10
10
25
15
20
15
65
10
35
15
0-5
20
90
155
Pct.
1,4
0,5
0,6
0,7
2,5
1,0
0,9
0,0
1,2
1,5
0,4
1,2
0,7
0,6
0,4
0,2
0,8
0,7
0,9
0,4
0,4
1,0
0,5
0,7
0,6
2,3
0,4
1,4
0,6
0,1
0,7
3,2
5,7
Gennemsnitlig
skattenedsættelse
Kr.
450
650
400
650
1.000
600
750
350
450
900
300
500
1.100
650
650
400
450
550
400
350
300
800
1.050
500
450
700
350
500
450
300
400
500
550
Anm.: Alle opgørelser er beregnet for voksne. Antal personer/berørte er afrundet til nærmeste 1.000/100 personer. Mindre-
provenu er afrundet til nærmeste fem mio. kr., og gennemsnitlig skattenedsættelse er afrundet til nærmeste 50 kr.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra august
2022.
Side 5 af 5