Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2793990_0001.png
5. december 2023
J.nr. 2023 - 8555
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 79 af 10. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 28 (2022-23, 2. samling), således at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen
2793990_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 28 (2022-23, 2. samling), så-
ledes at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen? Det øn-
skes samtidig tilføjet, hvilke indkomstgrænser der afgrænser indkomstdecilerne.
Svar
Nedenfor fremgår en justeret version af det oprindelige svar på
SAU alm. del
spørgsmål
28
af 12. januar 2023, som i teksten og
tabel 1
er udvidet med regeringens forslag om at
forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med yderligere 2.600 kr. ift. regeringsgrund-
laget.
Regeringens udspil til en personskattereform vil indebære en gennemsnitlig forøgelse af
de familieækvivalerede disponible indkomster på ca. 0,8 pct. for hele befolkningen, sva-
rende til omkring 2.100 kr. pr. voksen i familien,
jf. tabel 1,
der viser virkningen i procent
af de disponible indkomster og i kroner på tværs af indkomstdeciler. 1.400 ud af 2.100 kr.
(svarende til godt 2/3 af ændringen) kan henføres til forhøjelsen af beskæftigelsesfradra-
get.
Tabel 1. Fordelingsvirkninger på indkomstdeciler opdelt på initiativer i regeringens udspil til en pers-
kattereform
Beskæftigelses-
fradrag for enlige
forsørgere
Kr.
0
200
200
200
100
100
100
0
0
0
100
Pct.
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Nedsættelse af
topskatten (ny
mellemskat og ny
topskat)
Kr.
0
0
0
0
100
200
500
900
1.900
4.200
800
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,3
0,5
0,6
0,3
Ekstra topskat
på 5 pct. af ind-
komst over 2,5
mio. kr.
Kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-2.000
-200
Pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,4
-0,1
Beskæftigelses-
fradrag
Kr.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolk-
ningen
300
500
600
1.000
1.400
1.800
2.000
2.100
2.300
2.400
1.400
Pct.
0,2
0,3
0,3
0,5
0,6
0,6
0,7
0,6
0,6
0,4
0,5
I alt
Kr.
300
700
700
1.200
1.600
2.100
2.500
3.100
4.300
4.600
2.100
Pct.
0,3
0,4
0,4
0,6
0,7
0,8
0,9
0,9
1,1
0,7
0,8
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponi-
bel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Indkomstdecilerne er dannet på baggrund af
familieækvivaleret
disponibel indkomst, som
benyttes for bedre at kunne sammenligne forbrugsmuligheder på tværs af familier. De fa-
milieækvivalerede disponible indkomster tager således højde for stordriftsfordele i fami-
lier bestående af to eller flere personer. Alle personer i en familie tildeles den samme
ækvivalerede disponible indkomst og placeres dermed i samme indkomstdecil.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 28 (2022-23, 2. samling), således at svaret tager højde for de forudsatte personskattelettelser i 2030-planen
2793990_0003.png
Indkomstintervallerne for decilerne
og dermed de indkomstgrænser, der afgrænser deci-
lerne
vil variere fra år til år afhængig af indkomstfordelingen i et givent år. Tilsvarende
bemærkes det, at der over tid vil være stor udskiftning i, hvem der ligger i de enkelte ind-
komstdeciler.
Indkomstgrænserne for decilerne i tabel 1 fremgår af
tabel 2 nedenfor.
Det skal understre-
ges, at man ikke direkte kan indplacere personer i et decil på baggrund af deres individu-
elle disponible indkomst, fordi indkomstdecilerne som nævnt er opgjort på baggrund af
familieækvivalerede disponible indkomster.
Tabel 2. Indkomstgrænser for indkomstdeciler
(2023-niveau)
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Familieækvivaleret disponibel indkomst
Lavere end 146.800 kr.
Fra 146.800 kr. til 187.100 kr.
Fra 187.100 kr. til 213.200 kr.
Fra 213.200 kr. til 242.400 kr.
Fra 242.400 kr. til 272.500 kr.
Fra 272.500 kr. til 305.900 kr.
Fra 305.900 kr. til 345.000 kr.
Fra 345.000 kr. til 397.600 kr.
Fra 397.600 kr. til 485.200 kr.
Højere end 485.200 kr.
Anm.: Decilerne er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster, som tager højde for stordriftsfordele.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
Side 3 af 3