Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802244_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8641
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 73 af 8. november 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om at oplyse konsekvenserne i årene 2024-2030 samt varigt af at give ægtefæller og registrerede partnere mulighed for at sambeskatning i forhold til den nye mellemskat på 7,5 pct, i indkomstintervallet 618.400-750.000 kr. før AM-bidrag på samme måde som man havde inden skattereform 2009
2802244_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne i årene 2024-2030 samt varigt af at give ægtefæller
og registrerede partnere mulighed for at sambeskatning i forhold til den nye mellemskat
på 7,5 pct, i indkomstintervallet 618.400-750.000 kr. før AM-bidrag på samme måde som
man havde inden skattereform 2009, hvor man afskaffede den gamle mellemskat? Svaret
bedes oplyst som umiddelbart provenu samt efter tilbageløb og adfærd, effekt på BNP,
arbejdsudbud og GINI.
Svar
Regeringen har i udspillet om reform af personskat
Mere attraktivt at arbejde
bl.a. foreslået
en mellemskat på 7,5 pct. af indkomsten over 568.900 (2023-niveau), svarende til den nu-
værende topskattegrænse. Beløbsgrænsen på 568.900 kr. er efter arbejdsmarkedsbidrag og
svarer til 618.400 kr. før arbejdsmarkedsbidrag. Grundlaget for mellemskatten er den per-
sonlige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over en bundgrænse på
48.800 kr., det dobbelte for ægtefæller. Grundlaget svarer dermed til grundlaget for den
nuværende topskat. Mellemskatten indgår også i den netop indgåede aftale om
Reform af
personskat.
Den tidligere mellemskat blev indført med virkning fra 1994 og afskaffet med virkning fra
2010. Grundlaget var den personlige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst,
svarende til grundlaget for bundskatten. For gifte personer gjaldt, at hvis den ene ægtefæl-
les mellemskattegrundlag var mindre end bundfradraget (mellemskattegrænsen), kunne
den overskydende del af bundfradraget overføres til den anden ægtefælle og blive mod-
regnet i grundlaget ved dennes mellemskat.
Forud for afskaffelsen af mellemskatten var mellemskattegrænsen og topskattegrænsen
den samme, men der var færre mellemskatteydere end topskatteydere, hvilket hovedsage-
ligt skyldtes muligheden for at overføre uudnyttet bundfradrag i mellemskatten.
Indførelse af overførsel af uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller i den nye mellemskat
svarer til, at gifte får en fælles mellemskattegrænse på 1,138 mio. kr., svarende til 1,237
mio. kr. før arbejdsmarkedsbidrag. Det skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 2,2
mia. kr. i umiddelbar virkning og på ca. 1,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i forhold til
regeringens udspil. Det skønnes endvidere, at arbejdsudbuddet reduceres med ca. 500
fuldtidspersoner og at indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten øges med 0,07
pct.-point. Den økonomiske velstand målt ved den samfundsøkonomiske virkning skøn-
nes ikke ændret nævneværdigt, mens BNP skønnes reduceret med ca. 0,2 mia. kr.,
jf. tabel
1.
Den negative virkning på arbejdsudbuddet er summen af to modsat rettede effekter. For
der første er der ægtepar, hvor den ægtefælle, der ellers skulle betale mellemskat, undgår
at betale topskat som følge af ægtefællens bundfradrag. I disse tilfælde får ægtefællen med
den højeste indkomst en reduktion af marginalskatten, samtidig med at marginalskatten er
uændret for ægtefællen med den laveste indkomst. Dette bidrager isoleret set til et øget
arbejdsudbud.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om at oplyse konsekvenserne i årene 2024-2030 samt varigt af at give ægtefæller og registrerede partnere mulighed for at sambeskatning i forhold til den nye mellemskat på 7,5 pct, i indkomstintervallet 618.400-750.000 kr. før AM-bidrag på samme måde som man havde inden skattereform 2009
2802244_0003.png
Dernæst er der ægtepar, hvor ægtefællen med den højeste indkomst fortsat skal betale
mellemskat, idet det uudnyttede bundfradrag fra den anden ægtefælle ikke er tilstrækkeligt
til, at ægtefællen med den højeste indkomst undgår at betale mellemskat. Disse mellem-
skatteydere vil få en skattelempelse, men uændret marginalskat, hvilket isoleret set bidra-
ger til at reducere arbejdsudbuddet. Dertil kommer, at partneren i dette tilfælde vil stå
overfor en højere marginalskat, idet lønnen for en ekstra times arbejde vil indebære et la-
vere uudnyttet bundfradrag. Den højere marginalskat for partneren bidrager yderligere til
at mindske arbejdsudbuddet.
I sidstnævnte tilfælde vil det i højere grad være kvinder end mænd, der vil opleve en øget
marginalskat, idet mænd typisk har højere indkomster end kvinder. Da de anvendte reg-
neprincipper indebærer, at virkningen på arbejdsudbuddet af ændringer i marginalskatten
er omtrent tre gange kraftigere for kvinder end for mænd, bliver den samlede arbejdsud-
budsvirkning af et fælles grundlag for mellemskatten for ægtefæller i dette tilfælde negativ.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fra og med 2026 af overførsel af uudnyttet bundfradrag mellem
ægtefæller i mellemskatten.
Virkning
Umiddel-
efter
bar tilbageløb
virkning og adfærd
Mia. kr.
Fælles mellemskattegrænse
for ægtepar på 1,138 mio. kr.
(1,237 mio. kr. før am-bidrag)
-2,2
Mia. kr.
-1,8
Ændring i
Arbejds- Gini-koef-
udbud
ficient
Fuldtids-
personer Pct.-point
-500
0,07
Sam-
funds-
Virkning
økon.
på BNP virkning
1)
Mia. kr.
-0,2
Mia. kr.
0,0
2023-niveau
Anm.: I udspillet til skattereform foreslås mellemskatten indført fra og med 2026.
1) Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2019 fremskrevet
til 2023-niveau og 2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023, og den mellemfristede frem-
skrivning fra august 2022.
Side 3 af 3