Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2925923_0001.png
25. oktober 2024
J.nr. 2024 - 7123
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 722 af 27. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 722: MFU spm. om at estimere provenueffekten af i højere grad at sikre, at salg af alle grunde beregnet til nybyggeri momspålægges i modsætning til i dag, hvor en stor del af grundene anses for at være “bebygget og dermed for at være momsfrit salg af “en gammel bygning med tilhørende jord
2925923_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren estimere provenueffekten (før og efter tilbageløb og adfærd) af i højere
grad at sikre, at salg af alle grunde beregnet til nybyggeri momspålægges i modsætning til i
dag, hvor en stor del af grundene anses for at være “bebygget” og dermed for at være
momsfrit salg af “en gammel bygning med tilhørende jord”? Intentionen er at sikre en
mere ensartet afgiftsbelastning ved byggeri af ejer- og lejeboliger, hvilket bl.a. foreslås i
“Rapport om ejerboliger i de større byer" fra juni 2024.
Svar
De danske momsregler baserer sig på fælles EU-momsregler,
som findes i EU’s momsdi-
rektiv. Som udgangspunkt er levering af fast ejendom momsfritaget
efter EU’s momsdi-
rektiv. Dette gælder imidlertid ikke en række nærmere specificerede typer af fast ejendom,
herunder fx byggegrunde og levering af bygninger med tilhørende jord før første indflyt-
ning. Reglerne betyder grundlæggende, at salg af ubebyggede byggegrunde og nye bygnin-
ger er momspligtige, mens andre former for levering af fast ejendom som hovedregel er
momsfritaget, herunder salg af gamle bygninger med tilhørende jord.
I praksis kan der være udfordringer, når det skal fastslås, om der er tale om en momsplig-
tig byggegrund, fx hvis der står en gammel bygningskonstruktion på grunden. Den dan-
ske praksis har tidligere lagt vægt på købers hensigt med transaktionen
fx om grunden
er købt med henblik på at nedrive den eksisterende bygning og opføre en ny bygning, el-
ler fx ombygge den eksisterende bygning. EU-Domstolen har imidlertid delvist under-
kendt denne praksis, idet hensigten i højere grad skal være understøttet af objektive krite-
rier. Det betyder, at færre grunde end hidtil sælges som momspligtige byggegrunde, men i
stedet sælges momsfrit som en gammel bygning med tilhørende jord.
Tages der udgangspunkt i det gennemsnitlige årlige nybyggeri til helårsbeboelse
1
i perio-
den fra 2006 til 2023 opgjort på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af byggeakti-
vitet, samt Finans Danmarks statistik over realiserede handelspriser i 2024, kan det poten-
tielle årlige provenu fra byggegrunde, der anvendes til momsfri udlejning, opgøres til ca. 4
mia. kr.
2
Årsagen til, at byggeri bygget med henblik på momsfri udlejning anvendes som grundlag
for beregningen, er, at momsfri erhverv ikke har mulighed for at fradrage moms. Virk-
somheder, der leverer momsfri udlejning, har dermed en fordel ved at indkøbe bygge-
grunde uden moms. Omvendt vil virksomheder, der indkøber byggegrunde til momsplig-
tige formål, som fx salg af nye ejerlejligheder, kunne fradrage momsen, og de vil derfor
ikke blive belastet af momsen.
1
I beregningen indgår parcelhuse, etageboliger og række-, kæde-, dobbelthuse. Effekten af momsfri virksomheders anskaf-
felse af momsfri byggegrunde indgår ikke, men forventes ikke at påvirke skønnet i væsentligt omfang.
Andelen, der går til udlejning, er beregnet på baggrund af Danmarks Statistiks boligstatistik, og grundværdiens andel af
den samlede ejendomsværdi er beregnet på baggrund af de foreløbige ejendoms- og grundvurderinger for ejerboliger for
2022.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 722: MFU spm. om at estimere provenueffekten af i højere grad at sikre, at salg af alle grunde beregnet til nybyggeri momspålægges i modsætning til i dag, hvor en stor del af grundene anses for at være “bebygget og dermed for at være momsfrit salg af “en gammel bygning med tilhørende jord
2925923_0003.png
Det forventes, at der allerede i dag afregnes en andel af momsbeløbet på 4 mia. kr., da der
vil være tilfælde, hvor det ikke er muligt at anskaffe byggegrunden uden moms. Hvis det
beregningsteknisk antages, at der i dag ikke betales moms ved leveringen af 75 pct. af
byggegrundene, skønnes det at medføre et potentielt umiddelbart merprovenu på ca. 3
mia. kr. at sikre, at salg af alle byggegrunde beregnet til nybyggeri fremover momspålæg-
ges.
Tabel 1.
Forventet årlig provenuvirkning ved ensartet momsmæssig behandling af bygge-
grunde
Mia. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
3,0
2,0
1,8
Anm.: Provenuet er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. Effekten på momsprovenuet af at afgiften nedvæltes i priserne, er
indregnet i tilbageløbsvirkningen, svarende 20 pct. af den umiddelbare virkning. Der er herudover anvendt en tilbageløbs-
sats på 15 pct. og en adfærdsvirkning på 10 pct. svarende til standardforudsætningen for ændringer i selskabsskatten eks-
klusive overskudsflytning.
Kilde: Skatteministeriet.
Det er forudsat, at momsen på byggegrunde vil blive nedvæltet i grundpriserne. På denne
baggrund skønnes provenuet efter tilbageløb at udgøre ca. 2 mia. kr. og ca. 1,8 mia. kr. ef-
ter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Der er ved opgørelse af tilbageløb og adfærdsvirknin-
ger taget udgangspunkt i standardforudsætninger for ændringer i selskabsskatten eksklu-
sive overskudsflytning.
De endelige adfærdseffekter vil afhænge af, hvordan der i praksis sikres en ensartet af-
giftsbelastning af grunde beregnet til nybyggeri. Samtidig vil ændringen gøre det dyrere at
bygge lejeboliger, hvilket kan mindske incitamentet til at bygge disse. En eventuel reduk-
tion i mængden af nybyggeri kan føre til højere husleje, hvilket kan have afledte adfærds-
virkninger, som ikke er indregnet i ovenstående.
Side 3 af 3