Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2923777_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 162
Offentligt
19. december 2023
J.nr. 2023 - 9171
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 162 af 7. december 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om, hvad status er på at få løst de vurderingsmæssige problemer/udfordringer, der er for ejere af huse beliggende på lejet/fremmed grund, og som er ramt af de meget skæve vurderinger med civile retssager til følge
2923777_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren evt. med bidrag fra relevante ministre redegøre for retsgrundlaget for leje-
kontrakter vedrørende grunde, herunder redegøre for om lejere af grunde er omfattet af
lejeloven samt om der er en regel for, hvad udlejere maksimalt må kræve for en lejet
grund f.eks. 10 pct. af grundværdien? Er der i denne henseende forskel på reglerne for
helårsboliger på fremmed grund og sommerhuse på fremmed grund?
Svar
Da spørgsmålet angår lejelovgivningen, har jeg forelagt dette for Erhvervsministeriet og
Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Erhvervsministeriet oplyser, at spørgsmålet er blevet forelagt for Erhvervsstyrelsen, som
oplyser:
»Erhvervslejelovens anvendelsesområde er i lovens § 1 afgrænset til at gælde for leje, her-
under fremleje, af lokaler, der udelukkende er udlejet til andet end beboelse. Leje af grund
falder derfor uden for erhvervslejelovens anvendelsesområde.«
Social-, Bolig- og Ældreministeriet oplyser:
»Lejelovens anvendelsesområde er i lovens § 1 afgrænset til at gælde for leje, herunder
fremleje, af hus eller rum, uanset om lejeren er en person eller en virksomhed m.v. Leje af
grund falder derfor uden for lejelovens anvendelsesområde.«
For lejeforhold, der ikke er undergivet særlig lovregulering, gælder som udgangspunkt
dansk rets almindelige princip om aftalefrihed, herunder med hensyn til lejens størrelse.
Er der fx indtruffet omstændigheder efter en aftales indgåelse, som gør det urimeligt eller
i strid med redelig handlemåde at gøre aftalen gældende, vil en berørt part imidlertid
kunne påberåbe sig aftalelovens § 36, som giver mulighed for at ændre eller tilsidesætte
aftalen helt eller delvis. Afgørelse herom henhører under domstolene.
For så vidt angår spørgsmålet om sommerhuse på fremmed grund har jeg derudover ind-
hentet et svarbidrag fra By-, Land- og Kirkeministeriet. Det skyldes, at lov om sommer-
huse på fremmed grund henhører under By-, Land- og Kirkeministeriets ressortområde:
»Lov om sommerhuse på fremmed grund finder anvendelse for leje af grunde, hvorpå der
er opført et sommerhus, som helt eller delvis tilhører lejeren og anvendes af denne som
ferie- og fritidsbolig. Af lovens § 2, stk. 2, følger det, at en lejeaftale kan ændres eller til-
sidesættes helt eller delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde
at gøre den gældende, jf. aftalelovens § 36.
Hertil følger det af lovens § 4, stk. 1, at hver part i lejeforholdet i lejeperioden kan for-
lange lejen reguleret til markedslejen, hvis den gældende leje afviger væsentligt fra mar-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 721: Spm. om, hvad status er på at få løst de vurderingsmæssige problemer/udfordringer, der er for ejere af huse beliggende på lejet/fremmed grund, og som er ramt af de meget skæve vurderinger med civile retssager til følge
2923777_0003.png
kedslejen, samt at der ved markedslejen forstås den leje, som en kyndig lejer og en kyn-
dig udlejer på varslingstidspunktet ville aftale for det pågældende lejeforhold under hen-
syntagen til bl.a. vilkår, grundens beliggenhed, anvendelse og størrelse.«
Side 3 af 3