Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2912506_0001.png
Tale
26. september 2024
J.nr. 2024 - 6320
Samrådsspørgsmål T og U
Tale til besvarelse af spørgsmål T og U den 26. september 2024.
Samrådsspørgsmål T
Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til de igangværende
internationale bestræbelser på at indføre en globalt kordineret skat på
milliardærernes formuer, jf. G20-erklæringen?
Samrådsspørgsmål U
Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til den igangværende
debat i FN om en skattekonvention, som bl.a. skal adressere skatte-
unddragelse blandt verdens rigeste personer?
[Indledning]
Først og fremmest vil jeg takke for invitationen til dagens samråd her i
Skatteudvalget om to meget aktuelle og ikke mindst vigtige spørgsmål,
om 1) hvad regeringen mener om en globalt kordineret skat på milliar-
dærernes formuer, og 2) hvordan regeringen ser på forhandlingerne af
en FN-konvention om internationalt skattesamarbejde.
Jeg glæder mig over, at vi her i Skatteudvalget kan få en drøftelse af
spørgsmålene.
Kontor:
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
SML
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/9-24 om international skat på de rigeste, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U
2912506_0002.png
Indledningsvist vil jeg svare på spørgsmålene enkeltvis i den række-
følge, som de er angivet på dagsordenen, og bagefter vil jeg samle op,
og trække de linjer, som jeg ser, der går på tværs af spørgsmålene.
Vi skal i dag drøfte, hvad der er regeringens holdning til en globalt ko-
ordineret skat på
populært sagt
– ”milliardærers formuer”.
For at kridte banen op vil jeg knytte et par ord til, hvordan vi
og an-
dre lande
grundlæggende anskuer spørgsmålet om beskatning af et
lands borgere.
[Kompetence til beskatning af danske borgere]
Hvordan et land beskatter sine borgere, er ét helt centralt element i et
lands ret til selvbestemmelse.
National suverænitet når det kommer til beskatning af egne borgere er
et grundlæggende og alment anerkendt princip, og det er udgangs-
punktet for internationalt samarbejde om skattemæssige spørgsmål.
G20-landene peger da også i erklæringen om internationalt skattesam-
arbejde på, at beskatning er en del af staters suverænitet.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/9-24 om international skat på de rigeste, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U
2912506_0003.png
[En globalt kordineret skat på milliardærernes formuer]
Regeringen mener som udgangspunkt, at beslutninger om hvordan
danske borgere skal beskattes er et nationalt anliggende, og beslutnin-
gerne træffes bedst tæt på borgerne dvs. nationalt og ikke i overnatio-
nale institutioner
som FN.
Regeringen mener, at det i Danmark bør være den danske regering og
Folketinget, der beslutter, hvordan vi vil indrette vores regler for be-
skatning af danske borgere.
Regeringen forholder sig derfor også skeptisk over for en decideret
overnational skat på milliardærers formuer. Men det forhindrer ikke,
at man kan have et internationalt samarbejde om, at borgerne rent fak-
tisk betaler den skat, de enkelte lande har besluttet.
[Bekæmpelse af skatteunddragelse i FN-konvention]
Det leder mig hen til besvarelsen af spørgers andet spørgsmål, om re-
geringens holdning til de pågående indledende forhandlinger for en
FN-konvention om internationalt skattesamarbejde.
Der har i indeværende år været forhandlinger om et kommissorie til
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/9-24 om international skat på de rigeste, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U
2912506_0004.png
en FN-konvention om internationalt skattesamarbejde. Det forventes,
at forhandlingerne om den egentlige FN-konvention begynder i star-
ten af 2025. Forhandlingerne af konventionsteksten er altså ikke påbe-
gyndt endnu.
Når det er sagt, så mener regeringen grundlæggende, at ingen skal
kunne unddrage sig at betale skat. Det er afgørende for vores alles op-
fattelse af rimelighed i skattesystemet, at alle bidrager med deres andel
ved at betale skat. Og det er helt afgørende for finansieringen af vores
fælles velfærdssamfund.
Regeringen anser det derfor for positivt, at der i regi af FN er fokus på
at bekæmpe skatteundgåelse og unddragelse generelt.
[Betragtninger på tværs af spørgsmål T og U]
I Danmark har vi i dag indbygget progressivitet i vores skattesystem -
da vi netop mener, at det er rimeligt, at jo mere en person tjener, des
højere procentdel skal vedkommende betale i skat.
Vi kan være politiske uenige om, hvor progressivt vores skattesystem
skal være, og det er en drøftelse, vi løbende har herhjemme
og som
vi skal fortsætte med at have med hinanden. I andre lande har man
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 720: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/9-24 om international skat på de rigeste, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U
2912506_0005.png
andre ønsker til omfordeling og beskatningsniveau, og indretter sig
helt naturligt i lyset heraf, anderledes end vi gør i Danmark.
Regeringen hilser det dog velkomment, at det i forskellige internatio-
nale fora overvejes,
hvordan
det bedst kan sikres, at der sker en
effektiv
national beskatning
af meget velhavende personer, herunder om der er
behov for yderligere internationalt samarbejde mellem landenes myn-
digheder. Eksempelvis ser regeringen som udgangspunkt positivt på at
styrke informationsudveksling og administrativt samarbejde på tværs
af landegrænser.
Regeringen forholder sig dog skeptisk over for at indføre overnatio-
nale skatter for danske borgere. National selvbestemmelse i forhold til
indretningen af skatteregler for landets borgere er et anerkendt prin-
cip. Og vi mener desuden også, at beslutninger om beskatning af dan-
ske borger bør træffes af beslutningstagere, der er tæt på borgerne
det vil sige af Folketinget.
Jeg håber, at vi på den baggrund kan få en god drøftelse i dag, og jeg
er åben for at høre medlemmernes holdninger til spørgsmålene.
Tak for ordet.
Side 5 af 5