Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2923346_0001.png
21. oktober 2024
J.nr. 2024 - 6942
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 718 af 24. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 718: MFU spm., om ophævelse eller fundamentale ændringer af arbejdsudlejereglerne kan gennemføres uden at ændre i Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster med de lande, hvor arbejdstagerne kommer fra
2923346_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om ophævelse eller fundamentale ændringer af arbejdsudleje-
reglerne kan gennemføres uden at ændre i Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster
med de lande, hvor arbejdstagerne kommer fra?
Svar
En ophævelse eller fundamental ændring af arbejdsudlejereglerne vil kunne gennemføres
uden ændring af de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået. Dette
vil dog potentielt kunne medføre en situation, hvor Danmark ikke har hjemmel til at be-
skatte indkomsten, og der vil således kunne opstå dobbelt ikkebeskatning. Det vil derfor
skulle overvejes, om disse situationer vil skulle sikres undgået ved at følge en ændring af
de danske arbejdsudlejeregler op med en genforhandling af et stort antal af de mange
dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået. Det vil være et stort ar-
bejde
og det er tilmed ikke givet, at de andre stater er interesseret i en genforhandling.
Skattestyresen har derudover oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”De
danske arbejdsudlejeregler blev indført i 1982 som en følge af den nordiske aftale
om skattetræk (trækaftalen). Efter trækaftalen kan skattemyndigheder i arbejdslandet op-
kræve forskudsskat, når denne finder, at der foreligger udleje af arbejdskraft. Hvorvidt der
foreligger arbejdsudleje efter trækaftalen afhænger af en samlet vurdering. Som udgangs-
punkt vil arbejdstageren være anset som værende arbejdsudlejet, når arbejdstager stilles til
rådighed af en person for at udføre arbejde i en anden persons virksomhed i arbejdslan-
det.
I 2013 blev de danske regler for arbejdsudleje strammet, så udenlandsk arbejdskraft i
større omfang beskattes i Danmark. Denne ændring kom som følge af en udvikling i in-
ternational praksis og på baggrund af de præciseringer til arbejdsudlejebegrebet, som der i
2010 blev indsat i kommentarerne til OECD’s modeloverenskomst. Det kan i forlængelse
heraf bemærkes, at Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster som udgangspunkt in-
deholder beskatning af personlig indkomst, der følger OECD’s modeloverenskomst. Ud-
over at følge den internationale praksis på området for arbejdsudleje var formålet med
stramningen af de danske regler i 2013 også at mindske situationer, hvor de danske virk-
somheder kan få arbejde udført af udenlandsk arbejdskraft, der ikke beskattes i Danmark.
Dobbeltbeskatningsoverenskomster er aftaler, der fastsætter, hvilket land, der har beskat-
ningsretten til indkomst og formue i grænseoverskridende situationer. Beskatningsretten
er dog også betinget af, at der i de nationale skatteregler er hjemmel til at beskatte den på-
gældende indkomst eller formue. Det betyder, at hvis Danmark efter en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst har beskatningsretten, men der ikke efter danske regler er hjemmel
hertil, vil der ikke ske beskatning af den pågældende indkomst.
De danske arbejdsudlejeregler i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, skaber klarhed over be-
skatning af indkomst for arbejde udført i Danmark for en dansk virksomhed.
Side 2 af 2