Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2922227_0001.png
16. oktober 2024
J.nr. 2024 - 4472
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 703 af 18. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (MFU).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 703: MFU spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved at fjerne el-afgiften ned til EUs minimum, fjerne dieselafgiften og fjerne benzinafgiften
2922227_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved at:
1) Fjerne el-afgiften ned til EUs minimum.
2) Fjerne dieselafgiften.
3) Fjerne benzinafgiften.
Der ønskes også oplyst effekterne på BNP og arbejdsudbud.
Svar
Den almindelige elafgift udgør 72,0 øre pr. kWh i 2025, mens EU's minimumssats er 0,8
øre pr. kWh. Det bemærkes, at der er aftalt lempelser i 2028, 2029 og 2030. Satsen vil i
2030 være 62,3 øre pr. kWh i 2025-priser. Afgiftssatsen indekseres årligt.
Afgiften på benzin og diesel (energi- og CO
2
-afgift) til vejtransport udgør hhv. 529,9 og
418,9 øre pr. liter i 2025. Afgifterne indekseres årligt. Benzin og diesel er omfattet af mi-
nimumssatser i
EU’s energibeskatningsdirektiv,
hvor minimumssatserne for benzin og
diesel udgør hhv. ca. 267,1 og 245,5 øre pr. liter. Energi- og CO
2
-afgiften opfylder til-
sammen EU's minimumssats.
Tabel 1 viser skønnede effekter af afgiftsnedsættelse til minimumssatserne. En nedsættel-
se af den almindelige elafgift til EU's minimumssats skønnes med betydelig usikkerhed at
medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 7,5 mia. kr. i 2025 (2025-
niveau). Nedsættelse af afgifterne på benzin og diesel til minimumssatserne skønnes med
betydelig usikkerhed begge at medføre et mindreprovenu på hhv. ca. 2,6 mia. kr. i 2025
(2025-niveau). Samlet set skønnes arbejdsudbuddet at blive øget svarende til ca. 2.400
fuldtidspersoner, og arbejdsudbudseffekten vil indebære en stigning i BNP på ca. 2 mia.
kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at regnemodellerne er udarbejdet til at skønne over
marginale afgiftsændringer, og der er her tale om store afgiftsændringer, der ligger udover
erfaringsgrundlaget.
Det bemærkes, at salget af motorbrændstoffer er følsomme overfor bl.a. grænsehandel.
Det skønnes således, at salget af motorbrændstof i Danmark vil stige mærkbart ved af-
giftsnedsættelse til minimumssatserne, hvilket vil øge Danmarks CO
2
-udledninger.
Videre kan bemærkes, at dieselperson- og -varebiler er pålagt udligningsafgift, som er
fastsat, så den korrigerer for besparelsen ved, at energiafgiften for diesel er lavere end for
benzin. Baseret på DMR skønnes statens indtægter fra udligningsafgift at udgøre godt 3
mia. kr.
Ved en nedsættelse af energiafgiften på benzin og diesel ned til EU’s minimums-
satser, ville det følge systematikken i afgiftssystemet at reducere udligningsafgiften.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 703: MFU spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved at fjerne el-afgiften ned til EUs minimum, fjerne dieselafgiften og fjerne benzinafgiften
2922227_0003.png
Tabel 1. Effekter af en nedsættelse af den almindelige elafgift samt energiafgiften på benzin og
diesel til EU's minimumssatser i 2025
2025-niveau
Nuværende sats
1)
Minimumssatser
Afgiftsnedsættelse
øre pr. kWh /
øre. pr. liter
Almindelig
elafgift
72,0
0,8
71,2
Energi- og
CO
2
-afgift på
benzin
529,9
267,1
262,8
Energi- og
CO
2
-afgift på
diesel
418,9
245,5
173,4
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Samfundsøkonomisk virkning
2)
BNP
3)
Arbejdsudbud
fuldtids-
personer
mio. kr.
-9.200
-7.500
-7.500
2.100
-100
-50
-4.700
-4.700
-2.600
2.000
1.100
1.350
-4.500
-4.500
-2.600
1.900
1.000
1.100
Anm.: Provenueffekter mv. er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 50
fuldtidspersoner. 1) Energiafgiften udgør i 2025 345,7 øre pr. liter for benzin og 210,0 øre pr. liter. CO
2
-afgiften udgør i 2025
184,2 øre pr. liter for benzin og 208,9 øre pr. liter for diesel. Satserne er ved de gennemsnitlige benzin- og dieselprodukter i
vejtransporten. 2) Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser og er opgjort inklusiv arbejdsudbud. Der er
ikke indregnet værdisætning af større dansk CO
2
-udledning ved nedsættelse af benzin- og dieselafgift. Der er indregnet
eksterne omkostninger i form af luftforurening, støj, ulykker, trængsel og slitage fra øget kørselsomfang. 3) Virkningen på
BNP afspejler den isolerede virkning af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsud-
buddet (ekskl. virkningen af ændret forbrugsadfærd, omstillingsgevinst og automatisk tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3