Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802222_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 70 af 7. november 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm., om skønnet for stigningen i danskeres køb af cigaretter fra Sydeuropa m.v. for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger, baserer sig på skønnet for grænsehandlen pr. kr. prisforskel ved det aktuelle niveau ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019
2802222_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om skønnet for stigningen i danskeres køb af cigaretter i Tyskland
for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger (udover en prisforskel på 4 kr.), base-
rer sig på den tidligere opgjorte grænsehandel i Tyskland relativt til det aktuelle forbrug
ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? I forlængelse heraf bedes ministeren op-
lyse, om man fortsat tager udgangspunkt i data fra 2000 for danskeres grænsehandel i
Tyskland ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019? Ministeren bedes også oplyse,
hvilket skøn der indgår i svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling) for
danskeres køb af cigaretter i Tyskland (omkringliggende lande) samt gennemsnitspris for
Tyskland (omkringliggende lande) og hvilket data, disse skøn hviler på? Hvis man fortsat
tager udgangspunkt i data fra 2000 for danskeres grænsehandel i Tyskland, bedes ministe-
ren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål nr. 84 (2022-23, 2. samling), hvor man
tager udgangspunkt i data for 2022 i stedet for?
Svar
Grænsehandlens følsomhed i forhold til prisstigninger i Danmark beregnes ud fra opdate-
rede skøn for grænsehandlen samt priser i ind- og udland. Beregningsforudsætningerne
opdateres som udgangspunkt årligt og afspejler dermed de seneste opgjorte markedspri-
ser samt det seneste skøn for grænsehandlen. Disse er nærmere beskrevet i endeligt svar
på SAU alm. del
spm. 67. Den seneste opdatering blev gennemført i forbindelse med
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023
efter besvarelsen af SAU alm. del
spm. 84 (2022-23, 2.
samling).
I
Skatteøkonomisk Redegørelse 2019
var det forudsat, at danskere ikke havde incitament til at
grænsehandle cigaretter i Tyskland, da priserne på cigaretter var på stort set samme niveau
i de to lande. Det blev antaget, at der skulle være en vis prisforskel (svarende til ca. 4 kr.
for en pakke cigaretter) for, at danskere ville begynde at grænsehandle i Tyskland i nævne-
værdigt omfang. I mangel af nyere oplysninger om danskeres grænsehandel med cigaret-
ter i Tyskland tog man i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2019
udgangspunkt i data fra tidligere
år, hvor der var en større prisforskel og dermed også grænsehandel.
I de senere opdateringer af forudsætningerne, som bl.a. er brugt i svaret på SAU alm. del
spm. 84 og i forbindelse med
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023,
er prisforskellen mellem
Danmark og Tyskland igen steget, og der er således en økonomisk tilskyndelse for dan-
skere til at grænsehandle cigaretter i Tyskland. Derfor er det muligt at skønne over den
faktiske grænsehandel frem for blot at tage udgangspunkt i data fra tidligere år.
I skønnet over danskernes grænsehandel indgår forskellige datakilder som input. De to
centrale datakilder i forbindelse med seneste opdatering kommer fra Wilke og GfK Con-
sumerScan. Wilke gennemfører webbaserede spørgeskemaundersøgelser, hvor der spør-
ges til danskernes køb af diverse varer i udlandet med henblik på at bringe varerne med
hjem til forbrug. Undersøgelsen dækker grænsehandel i alle lande og mange varer og ser-
viceydelser. GfK ConsumerScan er et paneldatasæt, som Skatteministeriet modtager med
danske husholdningers køb af udvalgte varer i Danmark og Tyskland. GfK indsamler
data ved, at et fast panel af forbrugere registrerer deres faktiske indkøb over tid.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm., om skønnet for stigningen i danskeres køb af cigaretter fra Sydeuropa m.v. for hver krone gennemsnitsprisen i Danmark stiger, baserer sig på skønnet for grænsehandlen pr. kr. prisforskel ved det aktuelle niveau ligesom i Skatteøkonomisk Redegørelse 2019
2802222_0003.png
De forudsatte gennemsnitspriser på cigaretter i de forskellige lande fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Cigaretpriser ved de seneste to opdateringer af beregningsforudsætningerne
Opdatering ifm.
Opdatering ifm.
Skatteøkonomisk
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021
1
Redegørelse 2023
60,0
27,3
37,8
59,3
29,3
46,0
Cigaretter, Kr. pr. 20 stk.
Gennemsnitspris i Danmark
Gennemsnitspris taxfree og Syd- og Østeuropa
Gennemsnitspris i Tyskland
1) Disse priser er gældende i beregningerne til besvarelsen af SAU alm. del
spm. 84.
Kilde: EU-Kommissionens Excise Duty Tables, KPMG Illicit Cigarette consumption in the EU, UK, Norway and Switzerland
2020 results, KPMG Illicit Cigarette consumption in the EU, UK, Norway and Switzerland 2021 results og egne beregninger.
I beregninger til svaret på SAU alm. del - spm. 84 (2022-23, 2. samling) blev det skønnet,
at danskere grænsehandlede ca. 480 mio. cigaretter i Tyskland, og at handlen ville stige
med ca. 24 mio. stk. for hver krones prisstigning pr. pakke i Danmark. Det blev herud-
over skønnet, at danskere grænsehandlede ca. 580 mio. cigaretter i forbindelse med tax-
free-handel og i Syd- og Østeuropa. Denne grænsehandel forventedes at stige med ca. 17
mio. stk. for hver krones prisstigning pr. pakke i Danmark. Det blev skønnet, at udlæn-
dinge ikke grænsehandlede i Danmark i nævneværdigt omfang.
Side 3 af 3