Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2911650_0001.png
27. september 2024
J.nr. 2024 - 6619
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 682 af 9. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om at redegøre for indholdet i anbefalingerne om Ny beskatningsmodel for landejendomme skal fremme mere natur, jf. pressemeddelelse fra den 3. juli 2024
2911650_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for indholdet i anbefalingerne om ”Ny beskatningsmodel for
landejendomme skal fremme mere natur”, jf. pressemeddelelse fra
den 3. juli 2024? Mini-
steren bedes desuden redegøre for, hvorledes den nye beskatningsmodel vil relatere sig til
den såkaldte bondegårdsregel. Endvidere bedes ministeren redegøre for, om han vil følge
anbefalingerne fra både Det økonomiske Råd og ekspertgruppen
for ”Fremtidens er-
hvervsstøtte” og udfase bondegårdsreglen? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvorvidt
han vil følge Det økonomiske Råds anbefaling om udfasning af den særligt lave grund-
skyldspromille på landbrugsjord? Hvis ministeren ikke vil følge anbefalingerne, bedes re-
degjort for hvorfor dette ikke er tilfældet
.
Svar
Forligskredsen på ejendomsområdet blev før sommerferien præsenteret for en ny beskat-
ningsmodel for naturejendomme. Med følgegruppens foreslåede model vil ejendomme
med et stort element af natur i fremtiden blive beskattet på samme måde som landbrug
og skovbrug. Der ses bl.a. på skillelinjen mellem intensivt og ekstensivt landbrug, hvorved
vådområder, naturarealer, brakjord eller lignende bliver beskattet på samme lempelige vil-
kår som intensivt dyrket landbrugsjord.
Konkret vil modellen betyde, at ca. 13.000 flere ejendomme i landområderne fremover vil
blive vurderet og beskattet som landbrug under én samlet ejendomskategori for land-
brugs-, skov- og naturejendomme. En sådan ændring vil medføre administrative udgifter
samt et lidt lavere skatteprovenu, der skal finansieres.
Forligskredsen fortsætter den igangværende politiske proces, hvor vi åbent drøfter
baggrund af bl.a. input fra interessenterne
mulige ønsker og retning for lovgivningsar-
bejdet, ligesom finansieringen skal drøftes.
I forhold til anbefalingerne fra
Det økonomiske Råd og ekspertgruppen for ”Fremtidens
erhvervsstøtte”
kan det for det første oplyses, at Ekspertgruppen for fremtidens er-
hvervsstøtte blev nedsat med det formål at kortlægge det danske erhvervsstøttesystem,
samt opstille principper for fremtidens erhvervsstøtte og på den baggrund komme med
anbefalinger til prioritering af erhvervsstøtten. Regeringen og et bredt flertal i Folketinget
har indgået aftale om Et Stærkere Erhvervsliv, der bl.a. følger op på ekspertgruppens an-
befalinger ved at sanere tre erhvervsstøtteordninger, svarende til et samlet merprovenu på
ca. 900 mio. kr. årligt fra 2025.
For det andet kan det oplyses, at der i Forlig mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Ven-
stre om Tryghed om boligbeskatningen af den 2. maj 2017 er aftalt, at det nuværende be-
skatningsniveau for produktionsjord videreføres. Bondegårdsreglen er på den baggrund
videreført i ejendomsskatteloven, som trådte i kraft den 1. januar 2024. Regeringen har på
den baggrund ikke planer om at udfase bondegårdsreglen.
Side 2 af 2