Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2910186_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
12. december 2023
J.nr. 2023 - 8593
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 93 af 14. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910186_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af regeringens skatteudspil oplyse, hvor stor en del af bebo-
erne i hver enkelt kommune, der får en skattelettelse på over 150 kr. om måneden samt
den gennemsnitlige stigning i disponibel indkomst i hver kommune?
Svar
Af regeringens udspil til en personskattereform fremgår, at regeringen foreslår en forhø-
jelse af beskæftigelsesfradraget og en omlægning af topskatten. Dette er forudsat udmøn-
tet ved at forhøje satsen for beskæftigelsesfradraget med 2,1 pct.-point fra 10,65 til 12,75
pct. og at forhøje det maksimale beskæftigelsesfradrag med 11.400 kr. fra 44.800 kr. til
56.200 kr. Endvidere forhøjes satsen for det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige for-
sørgere med 5,25 pct.-point fra 6,25 pct. til 11,5 pct., og parallelt hermed forhøjes det
maksimale fradrag med 20.500 kr. fra 24.400 kr. til 44.900 kr. Den foreslåede omlægning
af topskatten indebærer, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et in-
terval fra den nuværende topskattegrænse op til 750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbidrag),
og der indføres en ekstra topskat på 5 pct. på indkomster over 2,5 mio. kr. (før arbejds-
markedsbidrag).
Det skønnes, at godt 36 pct. af
hele befolkningen
på godt 5,8 mio. personer vil opleve en
skattenedsættelse på over 150 kr. om måneden som følge af regeringens udspil til en per-
sonskattereform,
jf. række 1 i tabel 1.
Den gennemsnitlige årlige stigning i disponibel ind-
komst som følge af personskattereformen skønnes at udgøre ca. 1.650 kr. pr. person, når
gennemsnittet måles i forhold til alle de godt 5,8 mio. personer i befolkningen, inkl. børn,
pensionister og andre, som ikke er i beskæftigelse
1
.
Det skønnes, at i alt knap 3,3 mio. personer, herunder primært beskæftigede,
berøres direkte
af skattereformen. Inden for gruppen af berørte personer skønnes 64 pct. at ville opnå en
skattenedsættelse på over 150 kr. om måneden. Den gennemsnitlige årlige stigning i di-
sponibel indkomst som følge af personskattereformen skønnes at udgøre ca. 3.050 kr. in-
den for gruppen af berørte personer,
jf. række 1 i tabel 1.
Egedal, Allerød og Skanderborg er de kommuner, hvor andelen af personer med en skat-
tenedsættelse på over 150 kr. om måneden er størst. De laveste andele findes bl.a. i ø-
kommunerne, såsom Fanø, Langeland, Samsø, Ærø og Læsø, hvilket bl.a. afspejler en re-
lativ lav andel beskæftigede i befolkningen.
I Allerød og Furesø Kommune er der en relativ høj andel af befolkningen, som er berørt
af udspillet, og derfor oplever disse kommuner de højeste gennemsnitlige skattenedsættel-
ser. Modsat oplever Gentofte og Fanø Kommune de mindste gennemsnitlige stigninger i
disponibel indkomst ved personskattereformen. Det skyldes, at en andel af de berørte
kommer til at betale den foreslåede ekstra topskat.
1
I
Bilag til udspil om reform af personskat,
Regeringen, november 2023, er opgjort en gennemsnitlig virkning af personskattere-
formen på 2.100 kr. målt i forhold til de ca. 4,5 mio.
voksne
personer i befolkningen.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910186_0003.png
Tabel 1. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner
Heraf
berørte
1
Andel med en skattenedsæt-
telse over 150 kr. om måneden
Alle
Personer
Hele befolkningen
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
5.834.000
29.000
26.000
40.000
51.000
27.000
40.000
36.000
36.000
14.000
44.000
116.000
3.000
48.000
36.000
41.000
51.000
106.000
59.000
45.000
42.000
51.000
73.000
70.000
24.000
51.000
40.000
60.000
56.000
31.000
47.000
64.000
30.000
3.290.000
15.000
13.800
20.800
26.300
14.900
20.300
18.500
18.300
7.400
24.400
62.600
1.700
26.200
19.900
22.100
27.000
62.900
30.500
24.300
22.200
26.000
40.000
38.200
13.200
26.800
21.500
29.600
29.100
16.600
26.000
33.200
15.900
36,1
31,7
41,7
34,3
36,2
36,0
30,4
32,4
35,5
37,9
42,7
35,5
28,3
39,6
37,5
37,2
35,5
38,2
33,9
38,6
39,2
34,3
38,1
36,7
37,5
37,4
36,2
31,8
34,6
36,7
38,7
35,5
36,3
Pct.
64,0
60,8
77,3
66,7
69,7
65,2
59,7
63,7
69,4
73,3
77,2
65,9
56,7
72,0
68,3
69,6
67,4
64,3
66,1
72,3
73,6
67,2
69,2
67,0
67,9
70,8
68,2
64,3
66,2
69,4
69,2
68,4
67,8
1.650
1.500
2.650
1.550
1.850
1.700
1.300
1.450
1.500
2.200
2.250
1.600
650
1.800
1.750
1.750
1.650
2.050
1.450
1.950
2.300
1.500
400
2.050
1.850
1.950
1.850
1.350
1.450
1.600
1.700
1.700
1.800
Berørte
Gennemsnitlig årlig
skattenedsættelse
Alle
Berørte
Kr.
3.050
2.850
4.900
3.000
3.600
3.050
2.550
2.850
2.950
4.300
4.100
2.950
1.350
3.300
3.150
3.250
3.150
3.450
2.850
3.650
4.300
2.900
750
3.700
3.400
3.700
3.450
2.750
2.750
3.050
3.050
3.300
3.300
Antal
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910186_0004.png
Tabel 2. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner (fortsat)
Heraf
berørte
1
Andel med en skattenedsæt-
telse over 150 kr. om måneden
Alle
Personer
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
90.000
51.000
65.000
71.000
58.000
91.000
54.000
53.000
25.000
42.000
25.000
38.000
48.000
24.000
94.000
632.000
61.000
12.000
28.000
20.000
41.000
56.000
2.000
42.000
39.000
21.000
37.000
29.000
31.000
83.000
23.000
206.000
32.000
49.500
28.500
34.000
37.700
31.600
49.400
29.600
28.200
13.300
21.900
13.300
20.000
24.500
11.800
51.200
394.600
33.400
5.900
15.200
10.800
18.900
30.500
900
22.300
20.500
10.700
20.000
15.200
15.700
44.300
11.900
112.000
16.000
36,2
40,0
34,7
36,4
35,8
36,0
37,3
34,5
36,9
35,2
32,8
35,7
33,8
33,1
36,3
36,6
38,6
27,2
39,2
34,2
28,0
38,3
26,7
35,6
36,9
32,5
34,5
34,2
33,4
35,8
35,1
31,9
31,5
Pct.
65,7
72,2
66,1
68,1
65,9
66,4
68,8
64,8
70,5
66,8
60,6
67,3
66,3
67,2
66,5
58,7
70,9
56,4
72,0
62,9
61,5
69,7
52,5
67,5
69,5
62,8
64,6
65,9
66,4
66,9
66,7
58,7
63,7
1.600
2.150
1.450
1.750
1.550
1.650
1.850
1.650
1.050
1.500
1.550
1.500
1.550
1.500
1.700
1.850
1.900
1.150
2.050
1.450
1.100
1.950
1.300
1.550
1.800
1.300
1.500
1.500
1.500
1.650
1.700
1.500
1.400
Berørte
Gennemsnitlig årlig
skattenedsættelse
Alle
Berørte
Kr.
2.950
3.850
2.800
3.250
2.850
3.000
3.350
3.100
1.950
2.850
2.850
2.850
3.050
3.100
3.150
3.000
3.550
2.400
3.800
2.650
2.450
3.500
2.600
2.900
3.350
2.500
2.800
2.850
3.000
3.050
3.200
2.800
2.850
Antal
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910186_0005.png
Tabel 3. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner (fortsat)
Heraf
Berørte
1
Andel med en skattenedsæt-
telse over 150 kr. om måneden
Alle
Personer
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
98.000
30.000
56.000
35.000
88.000
57.000
42.000
4.000
94.000
62.000
46.000
79.000
23.000
29.000
22.000
21.000
58.000
43.000
75.000
44.000
38.000
44.000
17.000
51.000
42.000
115.000
36.000
97.000
45.000
6.000
59.000
217.000
350.000
52.200
16.400
30.600
19.900
48.000
30.400
22.700
1.900
50.700
33.500
24.200
41.300
12.600
15.700
12.000
10.600
29.400
22.700
37.400
23.600
19.500
23.700
9.300
28.200
23.100
63.200
18.900
51.900
22.900
2.900
30.300
120.800
202.700
35,1
40,0
34,8
39,5
38,3
38,0
37,1
29,6
37,4
40,1
34,1
34,2
40,0
38,1
37,5
32,5
32,2
35,4
33,5
34,1
32,2
38,0
39,0
35,6
36,3
36,2
35,5
36,0
32,6
27,9
33,2
34,6
32,7
Pct.
66,1
72,6
64,1
69,7
70,2
71,2
68,4
55,1
69,4
74,4
64,8
65,6
73,9
70,5
69,8
63,5
63,6
66,4
66,9
63,0
62,0
70,1
71,5
64,8
66,7
65,9
67,9
67,4
64,3
57,4
64,6
62,1
56,4
1.550
1.800
1.450
1.900
2.050
1.650
1.850
1.350
1.600
2.000
1.400
1.550
2.150
1.850
1.800
1.400
1.500
1.650
1.450
1.400
1.350
1.800
2.100
1.550
1.550
1.700
1.450
1.600
1.500
1.250
1.450
1.600
1.550
Berørte
Gennemsnitlig årlig
skattenedsættelse
Alle
Berørte
Kr.
2.950
3.250
2.700
3.300
3.800
3.050
3.350
2.550
2.950
3.700
2.600
3.000
4.000
3.400
3.300
2.750
2.950
3.100
2.900
2.600
2.550
3.350
3.850
2.850
2.900
3.100
2.800
2.950
2.900
2.500
2.800
2.850
2.700
Antal
Anm.: Antal personer/berørte er afrundet til nærmeste 1.000/100 personer. Den gennemsnitlige skattenedsættelse er afrun-
det til nærmeste 50 kr.
1) Ud af de i alt ca. 3,3 mio. berørte personer kan godt 100.000 personer af tekniske årsager ikke medregnes i fordelingen
på kommuner, fordi de er døde eller udvandrede mv. ved årets udgang.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, marts 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra august
2022.
Side 5 af 5