Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2910185_0001.png
25. september 2024
J.nr. 2024 - 6497
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 680 af 9. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910185_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 93 (2023-24) således, at sva-
ret tager højde for ’Aftale mellem regeringen og
Danmarksdemokraterne, Det Konserva-
tive Folkeparti, Radikale Venstre og Nye Borgerlige om: Reform af personskat’? Opgørel-
sen ’Andel med en skattelettelse over 150 kr. om måneden’ bedes opgjort for over 500 kr.
om måneden.
Svar
Med
Aftale om reform af personskat, december 2023
indfases en række initiativer fra 2025-2030.
I svaret tages der udgangspunkt i 2030-regler, hvor alle aftalens
skatteinitiativer
er indfaset.
Aftalen indebærer en omlægning af topskatten, hvor der indføres en ny mellemskat, som
svarer til, at den nuværende topskat på 15 pct. nedsættes til 7,5 pct. i et interval fra den
nuværende topskattegrænse på 588.900 kr. (2024-niveau efter arbejdsmarkedsbidrag) og
op til 714.400 kr. Indkomster over 714.400 kr. beskattes yderligere med en ny topskat på
7,5 pct., og der indføres en ny toptopskat på 5 pct. på indkomster over 2,38 mio. kr.
Derudover forhøjes satsen for det almindelige beskæftigelsesfradrag med 2,1 pct.-point
fra 10,65 til 12,75 pct., og det maksimale beskæftigelsesfradrag forhøjes med 11.900 kr.
fra 46.300 kr. til 58.200 kr. (2024-niveau). Endvidere forhøjes satsen for det ekstra be-
skæftigelsesfradrag til enlige forsørgere med 5,25 pct.-point fra 6,25 pct. til 11,5 pct., og
parallelt hermed forhøjes det maksimale fradrag med 21.200 kr. fra 25.300 kr. til 46.500
kr. Derudover indføres et ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer, som har virkning to år
før folkepensionsalderen og bortfalder ved folkepensionsalderen. Det ekstra beskæftigel-
sesfradrag til seniorer udgør 3,9 pct. med et maksimalt fradrag på 15.700 kr.
Aftalen indeholder desuden en lempelse af bo- og arveafgiften, en forhøjelse af senior-
præmien, samt en bonus til unge uden uddannelse og beskæftigelse, som ikke indgår i ne-
denstående beregninger.
Det skønnes at
Aftale om reform af personskat
vil medføre, at godt 8 pct. af hele befolknin-
gen vil opleve en skattenedsættelse på over 500 kr. om måneden,
jf. tabel 1.
Derudover
skønnes det, at aftalen medfører en gennemsnitlig årlig stigning i disponibel indkomst på
ca. 1.750 kr. per person, når gennemsnittet måles i forhold til alle personer i befolkningen,
inkl. børn, pensionister og andre, som ikke er i beskæftigelse.
Det skønnes, at i alt knap 3,2 mio. personer, herunder primært beskæftigede, berøres di-
rekte af personskattereformen, og at ca. 15 pct. af de berørte opnår en skattenedsættelse
på mindst 500 kr. om måneden. Derudover skønnes det, at reformen medfører en gen-
nemsnitlig årlig stigning i den disponible indkomst på ca. 3.200 kr. per person, som er be-
rørt af skattereformen,
jf. tabel 1.
Gentofte, Hørsholm og Rudersdal er de kommuner, hvor andelen af personer med en
skattenedsættelse på over 500 kr. om måneden er størst. De laveste andele findes bl.a. i ø-
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910185_0003.png
kommunerne, såsom Langeland og Ærø, hvilket bl.a. skyldes en relativ lav andel beskæfti-
gede beboere.
Kommunerne Allerød, Dragør og Furesø har alle en relativt høj andel af beboere, som er
berørt af udspillet, hvormed disse kommuner oplever de højeste gennemsnitlige skatte-
nedsættelser. Modsat oplever Gentofte og Hørsholm Kommune de mindste gennemsnit-
lige stigninger i disponibel indkomst som følge af reformen. Dette skyldes, at det især er i
disse kommuner, hvor personer, der skal betale den ekstra toptopskat, er bosat.
Det bemærkes, at det bagvedliggende datagrundlag og beregningsforudsætninger mv. er
opdateret siden indgåelse af aftalen. For at kunne sammenligne resultaterne med andelen
med en skattenedsættelse på mindst 150 kr. per måned er sidstnævnte genberegnet og
medtaget i tabel 1.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910185_0004.png
Tabel 1. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 150
kr. om måne-
den
Alle
Personer
Hele
befolkningen
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
5.943.000
29.000
26.000
41.000
53.000
27.000
40.000
38.000
36.000
15.000
45.000
118.000
3.000
49.000
37.000
42.000
52.000
107.000
59.000
46.000
43.000
52.000
73.000
72.000
25.000
52.000
41.000
60.000
56.000
32.000
47.000
65.000
31.000
3.227.200
15.500
14.200
20.700
27.100
14.900
19.700
19.400
18.500
7.500
25.100
62.600
1.600
26.500
20.100
22.400
27.000
63.400
29.400
24.400
23.000
26.200
40.200
39.100
13.800
27.300
21.800
29.300
28.700
16.700
26.300
33.700
16.500
36,5
33,5
42,2
34,9
37,1
36,0
29,5
33,4
36,0
39,9
43,6
36,3
30,2
40,4
38,7
38,4
36,8
40,0
34,0
39,6
40,3
35,0
39,2
38,1
38,9
38,2
37,5
32,7
34,8
37,3
39,6
36,5
37,3
Berørte
Pct.
67,2
63,3
78,5
68,9
72,2
66,4
60,3
65,5
71,2
76,9
78,4
68,4
63,1
74,1
70,8
72,6
70,6
67,6
68,5
75,0
75,4
69,0
71,7
70,2
69,7
72,8
70,8
67,0
67,8
71,4
71,2
70,4
70,1
8,3
7,2
16,8
6,0
10,0
7,1
4,2
6,2
5,5
14,7
12,6
6,7
7,1
8,3
7,4
12,4
7,5
13,8
5,4
10,0
16,5
5,5
19,7
12,2
9,0
10,7
9,3
5,3
5,8
6,9
6,9
10,3
9,6
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 500
kr. om måne-
den
Alle
Berørte
Pct.
15,3
13,6
31,3
11,8
19,4
13,2
8,6
12,1
10,9
28,3
22,7
12,6
14,8
15,2
13,5
23,5
14,4
23,2
10,9
18,8
31,0
10,9
36,1
22,5
16,1
20,4
17,6
10,8
11,3
13,3
12,4
20,0
18,0
1.750
1.650
2.700
1.600
2.000
1.700
1.300
1.500
1.550
2.450
2.400
1.650
1.600
1.900
1.800
1.900
1.750
2.150
1.500
2.050
2.450
1.600
250
2.150
2.000
2.050
1.900
1.450
1.550
1.700
1.750
1.750
1.950
2024-niveau
Antal
Heraf
berørte
1
Gennemsnitlig
årlig skattened-
sættelse
Alle
Berørte
Kr.
3.200
3.150
5.000
3.200
3.850
3.150
2.650
3.000
3.100
4.700
4.350
3.100
3.300
3.450
3.250
3.550
3.350
3.600
3.050
3.900
4.550
3.100
450
4.000
3.550
3.950
3.600
2.950
3.000
3.300
3.150
3.400
3.600
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910185_0005.png
Tabel 2. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 150
kr. om måne-
den
Alle
Personer
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
91.000
53.000
65.000
72.000
59.000
94.000
56.000
56.000
26.000
42.000
27.000
38.000
48.000
24.000
95.000
649.000
63.000
12.000
28.000
20.000
41.000
57.000
2.000
42.000
39.000
20.000
37.000
29.000
32.000
84.000
23.000
210.000
33.000
49.700
29.200
33.100
38.400
32.100
50.900
30.300
29.700
13.500
22.000
14.500
19.800
24.200
12.100
51.300
404.400
33.900
5.700
15.500
10.600
17.900
31.000
900
22.100
20.600
10.300
19.500
15.100
15.600
44.700
11.900
112.400
16.000
37,2
41,1
34,6
37,6
36,3
37,0
38,1
35,3
38,3
35,6
34,4
36,0
34,5
34,3
37,2
37,8
39,7
26,7
40,5
34,8
28,5
38,9
28,8
36,5
37,9
33,2
35,1
34,9
33,9
36,7
35,6
32,8
32,4
Berørte
Pct.
68,2
74,4
67,3
70,7
67,0
68,7
70,8
66,4
73,0
68,3
62,9
69,1
68,4
69,1
68,5
60,6
73,4
58,0
74,6
65,3
64,9
71,4
55,5
69,7
72,1
65,1
67,5
67,2
69,5
69,1
68,8
61,2
66,2
6,4
12,5
5,6
8,3
5,7
6,8
8,7
7,1
18,7
5,8
6,1
5,4
6,9
6,0
8,1
10,0
9,6
3,6
10,9
5,6
3,8
16,9
4,7
6,1
7,9
4,3
5,6
5,4
6,1
7,3
7,8
6,5
5,8
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 500
kr. om måne-
den
Alle
Berørte
Pct.
11,7
22,5
10,9
15,6
10,5
12,6
16,2
13,4
35,6
11,2
11,2
10,4
13,7
12,0
14,9
16,0
17,6
7,9
20,1
10,4
8,8
31,0
9,0
11,6
15,1
8,5
10,8
10,4
12,5
13,8
15,1
12,1
11,9
1.650
2.000
1.500
1.850
1.600
1.650
1.900
1.700
900
1.600
1.650
1.600
1.600
1.600
1.800
1.900
2.000
1.100
2.100
1.550
1.200
2.250
1.350
1.650
1.850
1.350
1.550
1.550
1.550
1.750
1.750
1.600
1.450
2024-niveau
Antal
Heraf
berørte
1
Gennemsnitlig
årlig skattened-
sættelse
Alle
Berørte
Kr.
3.050
3.600
2.900
3.450
2.950
3.100
3.550
3.200
1.750
3.050
3.000
3.050
3.200
3.200
3.300
3.050
3.700
2.400
3.850
2.900
2.800
4.150
2.550
3.150
3.500
2.700
3.000
2.950
3.200
3.250
3.400
2.950
3.000
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 680: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24)
2910185_0006.png
Tabel 3. Virkning af personskattereformen fordelt på kommuner
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 150
kr. om måne-
den
Alle
Personer
Randers
Rebild
Ringkøbing-
Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmer-
lands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
100.000
30.000
57.000
36.000
90.000
58.000
44.000
4.000
96.000
64.000
46.000
80.000
24.000
29.000
23.000
21.000
58.000
43.000
75.000
44.000
38.000
45.000
18.000
52.000
43.000
118.000
36.000
98.000
45.000
6.000
60.000
221.000
359.000
52.500
16.500
30.700
20.000
49.500
31.100
23.600
1.900
52.100
34.600
23.900
41.500
12.800
15.800
12.100
10.700
28.800
23.200
37.100
23.300
19.300
23.900
9.700
28.100
23.300
64.500
18.900
52.000
22.700
2.800
30.400
122.700
205.500
35,6
40,5
35,2
40,3
39,6
39,1
38,1
31,3
38,6
41,0
34,9
35,5
41,8
38,8
38,0
32,9
32,8
36,3
34,1
34,4
32,5
39,8
41,4
36,3
37,3
36,8
35,9
36,4
34,1
28,2
34,6
35,6
33,3
Berørte
Pct.
67,9
74,3
65,7
72,0
72,1
73,2
70,6
58,8
71,5
75,9
67,7
68,4
77,3
72,3
72,3
64,8
66,3
68,2
69,1
64,7
63,2
74,1
74,8
66,9
68,5
67,6
68,8
68,7
67,9
59,3
67,8
64,1
58,2
6,2
7,5
5,2
8,3
12,0
19,3
8,5
4,3
8,2
10,0
4,8
6,4
12,9
8,3
7,9
5,2
6,3
7,3
6,2
4,9
4,6
9,5
12,0
5,6
6,2
8,4
4,9
6,3
6,5
3,8
5,6
6,8
7,8
Andel med en
skattenedsæt-
telse over 500
kr. om måne-
den
Alle
Berørte
Pct.
11,9
13,7
9,7
14,9
21,9
36,1
15,7
8,0
15,1
18,6
9,3
12,4
23,8
15,4
14,9
10,2
12,7
13,8
12,6
9,2
8,9
17,7
21,6
10,4
11,4
15,4
9,4
11,9
12,9
8,1
11,0
12,2
13,6
1.650
1.850
1.400
1.900
2.200
1.700
1.900
1.400
1.800
2.000
1.450
1.650
2.200
1.900
1.100
1.450
1.500
1.700
1.450
1.350
1.350
2.000
2.200
1.600
1.650
1.750
1.500
1.650
1.600
1.250
1.500
1.700
1.650
2024-niveau
Antal
Heraf
berørte
1
Gennemsnitlig
årlig skattened-
sættelse
Alle
Berørte
Kr.
3.150
3.450
2.600
3.450
4.000
3.200
3.550
2.650
3.350
3.700
2.850
3.200
4.100
3.550
2.050
2.900
3.000
3.200
2.950
2.500
2.650
3.700
3.950
2.950
3.000
3.200
2.900
3.100
3.150
2.600
2.950
3.050
2.850
Anm.: Antal personer/berørte er afrundet til nærmeste 1.000/100 personer. Den gennemsnitlige skattenedsættelse er afrun-
det til nærmeste 50 kr.
1) Ud af de i alt ca. 3,3 mio. berørte personer kan knap 94.000 personer af tekniske årsager ikke medregnes i fordelingen
på kommuner, fordi de er døde eller udvandrede mv. ved årets udgang.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2024-niveau og
2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2023 og den mellemfristede fremskrivning fra
2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027,
august 2023.
Side 6 af 6