Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2914215_0001.png
2. oktober 2024
J.nr. 2024 - 6854
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 678 af 6. september 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030
2914215_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en udtømmende tabeloversigt over alle punktafgifter og geby-
rer? Ministeren bedes for hver af punktafgifterne og gebyrerne angive det årlige provenu,
som punktafgiften eller gebyret indbringer, samt hvorvidt punktafgiften eller gebyret er
indekseret. Derudover bedes ministeren i en ny tabeloversigt angive provenuet for hver af
de punktafgifter og gebyrer, som ikke er indekseret, hvis man med virkning fra 2025 in-
dekserede dem. Provenuet ved en indeksering bedes oplyst for hver af punktafgifterne og
gebyrerne samt samlet set.
Svar
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i de punktafgifter, der fremgår af §38 i Finanslo-
ven. Under Finanslovens §38 findes ingen gebyrer. På de enkelte ministerområder findes
en række gebyrer, der typisk dækker de løbende udgifter til visse opgaver og reguleres i
takt hermed. Disse gebyrer, som ikke hører under Finanslovens §38, indgår ikke i svaret.
Efter gældende lovgivning indekseres en lang række punktafgifter. Det gælder fx tinglys-
ningsafgiften og visse miljø- og energiafgifter (CO
2
- og NO
x
-, kul- og benzinafgift mfl.)
samt ejerafgift mv.,
jf. tabel 1.
De resterende punktafgifter (fx afgift på øl og konsumis) in-
dekseres ikke efter gældende lovgivning.
Tabel 1. Punktafgifter i Finanslovens §38
Punktafgifter, som indekseres
Energiafgifter
-
Kulafgift
-
Elafgift
-
Naturgasafgift
-
Afgift på olieprodukter (herunder dieselafgift)
-
Benzinafgift
Bilafgifter
-
Ejerafgift mv.
1)
Miljøafgifter
-
CO2-afgift
-
NOx-afgift
-
Svovlafgift
-
Passagerafgift
-
Emissionsafgift
-
Afgift af bekæmpelsesmidler
2)
-
Råstofafgift
2)
-
Spildevandsafgift
2)
Øvrige punktafgifter
-
Tinglysningsafgift
Punktafgifter, som ikke indekseres
Miljøafgifter
-
Affaldsafgift
-
Afgift af klorerede opløsningsmidler
-
CFC-afgift
-
Emballageafgift
-
Vandafgift
-
Afgift af Ni/Cd batterier
-
Afgift på PVC og ftalater
-
Kvælstofafgift
Bilafgifter
-
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
Øvrige punktafgifter
-
Spiritusafgift
-
Vinafgift
-
Ølafgift
-
Tobaksafgifter
-
Chokoladeafgift
-
Afgift på konsumis
-
Glødepærer mv.
-
Kaffe mv.
-
Cigaretpapir mv.
-
Røgfri tobak
-
Nikotinholdige Væsker
-
Nikotinprodukter
1) Ejerafgift mv. omfatter vægtafgift, grøn ejerafgift, CO
2
-ejerafgift og udligningsafgift.
2) Afgiften er indekseret med diskretionære forhøjelser svarende til en stigning på 1,8 pct. årligt fra 2020-2025. Efter 2025
er der ikke noget planlagt indeksering.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030
2914215_0003.png
Hvis man påbegyndte en indeksering af de ikke-indekserede punktafgifter fra 2025, skøn-
nes det samlet set at indebære et umiddelbart merprovenu på 340 mio. kr. i 2025,
jf. tabel
2.
Det er beregningsteknisk forudsat, at der foretages diskretionære forhøjelser, svarende
til en indeksering på 1,8 pct. i 2025. Denne sats afspejler den forventede langsigtede ud-
vikling i forbrugerpriserne (nettoprisindekset), som den fremgår af
Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter 2028, August 2024.
Satsen er valgt på baggrund af, at en lang række
afgifter, fx el-, kul- og CO
2
-afgiften m.fl., reguleres med udviklingen i netop nettoprisin-
dekset.
Det bemærkes, at indeksering af afgifter generelt indebærer administrative byrder for virk-
somhederne. Der er tale om en række afgifter, hvor provenuet ved indekseringen fra
nogle af afgifterne er meget begrænset, eller hvor der er tale om et meget stort antal satser
set i forhold til merprovenuet. De administrative omkostninger forbundet med indekse-
ring af disse afgifter kan derfor være uforholdsmæssige høje i forhold til merprovenuet.
Desuden bemærkes det, at en række afgifter primært har fiskal karakter (dvs. at afgiften
ikke korrigerer for eksterne skadesomkostninger eller er højere end skadesomkostnin-
gerne). Det vil derfor ikke være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at indeksere disse
afgifter. Hertil vil en indeksering af grænsehandelsfølsomme varer indebære en stigning i
grænsehandlen, hvilket vil reducere omsætningen i danske virksomheder.
For de afgifter, der korrigerer for eksterne skadesomkostninger, vil en indeksering være
hensigtsmæssig, da det vedligeholder incitamentet til at nedbringe aktiviteten. Desuden vil
indeksering af afgifter medføre, at provenuet fra afgifter (i faste priser) alt andet lige ikke
mindskes med tiden.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030
2914215_0004.png
Tabel 2. Provenu for alle punktafgifter på Finanslovens §38 i 2025
Årligt provenu ved
gældende regler
900
9.300
1.000
6.300
5.700
10.100
2.150
12.500
170
30
900
600
530
180
270
170
0
70
810
1.640
0
20
20
6.500
1.210
1.630
790
7.345
2.330
360
30
275
20
5
90
375
74.320
Umiddelbart merprovenu
ved indeksering af ikke-
indekserede afgifter
-
-
-
-
-
-
40
-
-
-
-
-
-
-
-
5
0
0
15
30
0
0
0
-
20
30
15
130
40
5
0
5
0
0
0
5
340
Mio. kr. (2025-niveau)
Energiafgifter
Kulafgift
Elafgift
Naturgasafgift
Afgift på olieprodukter (herunder dieselafgift)
Benzinafgift
Bilafgifter
Ejerafgift mv.
1)
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
Miljøafgifter
CO2-afgift
NOx-afgift
Svovlafgift
Passagerafgift
2)
Emissionsafgift
Afgift af bekæmpelsesmidler
3)
Råstofafgift
3)
Spildevandsafgift
3)
Affaldsafgift
Afgift af klorerede opløsningsmidler
CFC-afgift
4)
Emballageafgift
Vandafgift
Afgift af Ni/Cd batterier
Afgift på PVC og ftalater
Kvælstofafgift
Øvrige punktafgifter
Tinglysningsafgift
Spiritusafgift
Vinafgift
Ølafgift
Tobaksafgifter
Chokoladeafgift
Afgift på konsumis
Glødepærer mv.
Kaffe mv.
Cigaretpapir mv.
Røgfri tobak
Nikotinholdige Væsker
Nikotinprodukter
I alt
Anm.: Provenuvirkningerne af de enkelte punktafgifter er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Afrunding kan medføre, at delbe-
løbene ikke summer til totalen.
1) Ejerafgift mv. omfatter vægtafgift, grøn ejerafgift, CO
2
-ejerafgift og udligningsafgift.
2) Passagerafgiften indfases fra 2025 til 2030, hvorefter den indekseres.
3) Afgiften er indekseret med diskretionære forhøjelser svarende til en stigning på 1,8 pct. årligt fra 2020-2025. Efter 2025
er der ikke noget planlagt indeksering.
4) CFC-afgiften er i den nugældende lovgivning ikke omfattet af indeksering, men ved Aftale om et Grønt Danmark, hæves
CFC-afgiften fra 2027 til et afgiftsniveau svarende til 750 kr. /ton CO2 (2022-priser), hvorefter den indekseres med netto-
prisindekset.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4