Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2908810_0001.png
23. september 2024
J.nr. 2024 - 6438
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 673 af 6. september 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 673: MFU spm. om at estimere de forventede øgede ejendomsskatteindtægter, der ville komme, hvis 87 pct. af de nuværende andelsboliger samt 65 pct. af de nuværende udlejningsboliger opført før juli 1966 blev omdannet til ejerlejligheder
2908810_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren estimere de forventede øgede ejendomsskatteindtægter, der ville komme,
hvis 87 pct. af de nuværende andelsboliger samt 65 pct. af de nuværende udlejningsboli-
ger opført før juli 1966 blev omdannet til ejerlejligheder, jf. DREAM-rapporten
”Ejerlej-
lighedslovens forbud mod omdannelse af andels-
og udlejningsboliger til ejerlejligheder”
fra september 2017?
Svar
Der tages i det følgende udgangspunkt i øgede ejendomsskatteindtægter fra ejendomsvær-
diskat ved omdannelse af 87 pct. af de nuværende andelsboliger samt 65 pct. af de nuvæ-
rende udlejningsboliger opført før juli 1966 til ejerlejligheder. Der ses herved bort fra
grundskyld. Det skyldes, at vurderingen af grunde sker ud fra den bedste økonomiske an-
vendelse af grunden uafhængigt af, om ejerformen er andelsbolig, udlejningsbolig eller
ejerbolig. Der er desuden ikke medregnet et eventuelt engangsmerprovenu fra ejendoms-
avancebeskatning ved omdannelsen af andels- og udlejningsejendomme til ejerboliger.
Ejendomsværdiskatten udgør 0,51 pct. (2024-niveau) af ejendomsvurderingen fratrukket
forsigtighedsprincippet på 20 pct. Den del af beskatningsgrundlaget, der ligger over 9,2
mio. kr. (2024-niveau), beskattes fra og med 2024 med 1,4 pct. årligt.
Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 2,9 mia. kr. for andelsbo-
liger og ca. 1,4 mia. kr. for udlejningsejendomme,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb skønnes pro-
venuet at udgøre ca. 2,2 mia. kr. og ca. 1,0 mia. kr. for hhv. andels- og udlejningsboliger.
Tabel 1. Ejendomsværdiskat v. omdannelse af andelsboliger og udlejningsejendomme til ejerboliger
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Efter tilbageløb
Andelsboliger
2,9
2,2
Udlejningsejendomme
1,4
1,0
Anm.: Merprovenuet er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og er baseret på BBR-oplysninger fra 2022. Ejendomsværdiskat-
ten i provenuberegningerne er estimeret pba. de kommunale kvadratmeterpriser for ejerlejligheder sammenkoblet med an-
tallet af kvadratmeter andels- og udlejningsejendom i bygninger opført før 1967. Disse værdier nedskaleres til hhv. 87 og
65 pct., jf. spørgsmålet og herefter med yderligere 5 pct. for at tage højde for eventuelle pensionistnedslag. Der anvendes
en tilbageløbssats på 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Merprovenuet fra ejendomsværdiskat ved omdannelse af andelsboliger til ejerlejlighed vil
dog blive modgået af et mindreprovenu for staten som følge af højere rentefradrag for
ejerne af de omdannede boliger. Det skyldes, andelshavere, hvis andelsbolig omdannes til
ejerlejlighed, vil skulle overtage eventuel gæld i andelsboligforeningen. Herved reduceres
nettokapitalindkomsten og dermed skatten heraf. Hvis det fx lægges til grund, at der er 40
pct. gæld i andelsforeningerne, og ejeren optager lån til en årlig rente på 4 pct. med en
gennemsnitlig fradragsværdi på 33 pct. (svarende til rentefradraget for udgifter op til
50.000 kr. om året), vil dette omtrent svare til merprovenuet fra ejendomsværdiskat fra
omdannelse af andelsboliger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 673: MFU spm. om at estimere de forventede øgede ejendomsskatteindtægter, der ville komme, hvis 87 pct. af de nuværende andelsboliger samt 65 pct. af de nuværende udlejningsboliger opført før juli 1966 blev omdannet til ejerlejligheder
2908810_0003.png
Tilsvarende vil der for udlejningsejendomme være et mindreprovenu for staten forbundet
med højere rentefradrag for boligejerne.
Samlet set vil omdannelsen foruden merprovenuet fra ejendomsværdiskatten også være
forbundet med et betydeligt mindreprovenu som følge af højere rentefradrag.
Det er dermed usikkert, hvorvidt omdannelsen samlet set vil være forbundet med positive
eller negative provenumæssige konsekvenser for staten.
Side 3 af 3