Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802229_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023 - 8385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 67 af 7. november 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm. om ministeren vil oplyse de aktuelle beregningsantagelser bag provenuvirkningen af grænsehandlen med cigaretter
2802229_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de aktuelle beregningsantagelser bag provenuvirkningen af grænse-
handlen med cigaretter ligesom i Skatteministeriets publikation Skatteøkonomisk Redegø-
relse 2019, hvor Skatteministeriet eksplicit beskriver beregningsantagelserne for, hvordan
Skatteministeriet beregner provenuvirkningen af grænsehandlen med cigaretter?
Svar
Beregningsforudsætningerne bag skønnene ved provenuvirkninger ifm. afgiftsændringer
på cigaretter og tobak opdateres som udgangspunkt årligt. Den seneste opdatering blev
gennemført i forbindelse med
Skatteøkonomisk Redegørelse 2023.
I beregning af virkninger af afgiftsændringer på cigaretter og tobak er der forudsat en for-
brugselasticitet på -0,4 for cigaretter og -0,1 for røgtobak. Det betyder, at når prisen på
cigaretter stiger med 10 pct., falder forbruget af cigaretter med 4 pct.
Den samlede grænsehandel med cigaretter (inkl. illegal handel) skønnes med usikkerhed at
udgøre 700 mio. stk.
Danskere skønnes at grænsehandle 455 mio. cigaretter i forbindelse med taxfree-handel
og i Syd- og Østeuropa. Denne grænsehandel skønnes at stige med ca. 15 mio. stk. for
hver krone, som prisen pr. pakke i Danmark stiger, svarende til skønnet for grænsehand-
len på 455 mio. stk. divideret med prisforskellen pr. pakke,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Cigaret- og tobakspriser i 2022
Cigaretter
Gennemsnitspris i Danmark
Gennemsnitspris taxfree og Syd- og Østeuropa
Gennemsnitspris i Tyskland
Kr. pr. 20 stk.
59,3
29,3
46,0
Røgtobak
Røgtobak i Danmark
Røgtobak i Tyskland
1) Et stk. antages at indeholde et gram tobak.
Øre pr. stk.
1
264,2
133,6
Kilde: EU-Kommissionens Excise Duty Tables, KPMG Illicit Cigarette consumption in the EU, UK, Norway and Switzerland
2021 results, nemlig.com, fleggaard.dk og egne beregninger.
Danskere skønnes herudover at grænsehandle 245 mio. cigaretter i Tyskland. Det antages,
at der skal være en vis prisforskel på en pakke cigaretter for, at danskere grænsehandler i
Tyskland i nævneværdigt omfang. Denne prisforskel antages i lighed med tidligere at ud-
gøre ca. 4 kr.
1
. Handlen i Tyskland skønnes at stige med ca. 26 mio. stk. for hver krones
prisstigning i Danmark.
1
Jf. fx
Skatteøkonomisk Redegørelse 2019,
appendiks 4D.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 67: MFU spm. om ministeren vil oplyse de aktuelle beregningsantagelser bag provenuvirkningen af grænsehandlen med cigaretter
2802229_0003.png
Danskere antages at grænsehandle 300 mio. gram røgtobak i Tyskland. Denne grænsehan-
del forventes at stige med ca. 2 mio. gram, for hver krone prisen for en pakke cigaretter
stiger, idet afgiften på røgtobak antages at blive justeret parallelt med afgiften på cigaret-
ter.
Udlændinge skønnes ikke at grænsehandle i Danmark i nævneværdigt omfang, da prisen
på en pakke cigaretter i Danmark er højere end eller på niveau med de lande, som poten-
tielt ville grænsehandle i Danmark.
Salget af cigaretter og tobak i Danmark beregnes residualt, dvs. som forskellen mellem
grænsehandlen og det opgjorte forbrug. Grænsehandlen (inkl. illegal handel) udgør såle-
des en stigende andel af forbruget, når cigaretprisen i Danmark stiger.
Der er tale om en
alt andet lige-betragtning.
Det indebærer blandt andet, at priserne i ud-
landet antages at være uændrede, så der udelukkende ses på den isolerede effekt af at æn-
dre tobaksafgifterne i Danmark.
Det bemærkes, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med ovenstående skøn. Det
gælder ikke mindst i lyset af de seneste års markante afgiftsforhøjelser på cigaretter og to-
bak. Derfor er der også usikkerhed om de beregnede effekter på provenu og samfunds-
økonomi i forbindelse med afgiftsændringer. Usikkerheden er stigende med størrelsen af
afgiftsændringen.
Side 3 af 3