Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904651_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 664
Offentligt
3. maj 2024
J.nr. 2024 - 2988
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 664 af 5. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 651: MFU spm. om at oplyse effekten af at afskaffe skatten på produktionsjord og finansiere dette med en afskaffelse af “bondegårdsreglen, jf. Frigast-rapporten
2904651_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne omkostningerne for det offentlige som følge af: 1) At grund-
skyldspromillen på produktionsjord ikke svarer til den almindelige grundskyldspromille.
Beregningen bedes foretaget på kommunalt niveau
dvs. for de enkelte kommuner, og
det bedes forudsættes, at den enkelte kommune sætter grundskyldssatsen på produktions-
jord lig den almindelige formelle grundskyldspromille. 2) Derefter bedes ministeren fore-
tage en vurdering af de offentlige omkostninger ved bondegårdsreglen, givet at grund-
skyldspromillen på produktionsjord svarer til den almindelige grundskyldspromille i kom-
munen. 3) Endelig bedes ministeren anføre de offentlige omkostninger ved den lavere an-
sættelse af grunde under stuehuse. Omkostningerne bedes opgjort for perioden 2024-
2030, og de bedes opgjort for både 1), 2) og 3) som hhv. umiddelbart, efter tilbageløb, og
efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Grundskyldspromillerne for produktionsjord kan maksimalt udgøre 7,2 og er derfor ty-
pisk lavere end de almindelige grundskyldspromiller.
De lavere grundskyldspromiller for produktionsjord skønnes at være forbundet med et
umiddelbart mindreprovenu for 2024 på ca. 775 mio. kr. (2024-niveau) og ca. 350 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Mindreprovenu som følge af særskilte produktionsjordspromiller, 2024-2030
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2024
775
350
350
2025
725
325
325
2026
650
275
275
2027
625
275
275
2028
625
275
275
2029
600
275
275
2030
600
275
275
Anm.: Provenuerne er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. (2024-niveau). Mindreprovenuet er beregnet ift. til et forløb, hvor
der ikke har eksisteret særskilte promiller for produktionsjord. Tilbageløbet er beregnet pba. en tilbageløbsfaktor på 56 pct.,
hvilket dækker over grundskylden som fradragsberettiget driftsudgift i selvstændige erhvervsdrivendes personskat samt
forbrugsafgifter. Der er set bort fra kapitaliseringsvirkninger af ændringerne. Da prisudviklingen i de mellemfristede frem-
skrivninger er lavere end BNP-udviklingen, er mindreprovenuet aftagende over tid.
Kilde: Skatteministeriet.
Bondegårdsreglen indebærer, at den grundværdi et areal ansættes til efter vurderingsloven
er lavere end handelsprisniveauet for landbrugsjord.
Det umiddelbare mindreprovenu ved bondegårdsreglen samt de særskilte produktions-
jordspromiller skønnes for 2024 at udgøre ca. 4.700 mio. kr. (2024-niveau), mens det
skønnes at udgøre 2.075 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 651: MFU spm. om at oplyse effekten af at afskaffe skatten på produktionsjord og finansiere dette med en afskaffelse af “bondegårdsreglen, jf. Frigast-rapporten
2904651_0003.png
Tabel 2. Mindreprovenu ved særskilte produktionsjordspromiller og bondegårdsreglen for 2024-
2030
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Se anmærkninger til tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet.
2024
4.700
2.075
2.075
2025
4.525
2.000
2.000
2026
4.225
1.875
1.875
2027
4.125
1.825
1.825
2028
4.175
1.850
1.850
2029
4.050
1.800
1.800
2030
4.050
1.775
1.775
Ved stuehusreglen fastsættes grundværdien af stuehuse og dertil hørende haver som land-
brugsmæssige grunde og vurderes og beskattes dermed mere lempeligt end almindelige
beboelsesejendomme. Med det nye ejendomsvurderingssystem reduceres ejendomsvær-
dien desuden med 5 pct. ift. almindelige beboelsesejendomme.
Det umiddelbare mindreprovenu forbundet med stuehusreglen skønnes for 2024 at ud-
gøre ca. 650 mio. kr. (2024-niveau) og ca. 500 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel
3.
Tabel 3. Mindreprovenuet ved stuehusreglen for 2024-2030
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2024
650
500
500
2025
625
475
475
2026
600
450
450
2027
575
450
450
2028
575
450
450
2029
550
425
425
2030
550
425
425
Anm.: Se anmærkninger til tabel 1. Tilbageløbet for stuehusreglen er beregnet pba. en tilbageløbsfaktor på 23 pct.
Kilde: Skatteministeriet. Der er set bort fra eventuelle kapitaliseringseffekter af ændringerne.
Ændringerne i grundbeskatningen skønnes ikke at være forbundet med nævneværdige ad-
færdsvirkninger.
Side 3 af 3