Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2901278_0001.png
3. september 2024
J.nr. 2024 - 5953
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 644 af 20. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 648: MFU spm. om, hvad statens provenutab vil være ved enten at halvere den periodiske afgift på veteranbiler eller sænke den med en fjerdedel
2901278_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad statens provenutab vil være ved at afskaffe den periodiske af-
gift på veteranbiler?
Svar
I medfør af vægtafgiftsloven skal der efter 35 år fra et køretøjs første registrering betales
vægtafgift, udligningsafgift, privatbenyttelsestillæg og partikeludledningstillæg efter en
nedsat sats svarende til 25 pct. af afgiftens størrelse for tilsvarende køretøjer, som ikke er
veterankøretøjer.
Det er lagt til grund, at der med veteranbiler menes veteranpersonbiler. Andre køretøjsty-
per, som også er omfattet af den nedsatte sats, indgår dermed ikke i provenuskønnet.
Det skønnes med usikkerhed, at en afskaffelse af de periodiske afgifter for veteranperson-
biler vil medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 60 mio. kr. (2024-ni-
veau) i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved afskaffelse af periodiske afgifter for veteranpersonbiler i 2025
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2025
-80
-65
-60
Anm.: Provenuet er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Det er lagt til grund, at der er indregistreret ca. 57.000 veteranpersonbiler, der i gennemsnit
betaler ca. 1.400 kr. årligt (2024-priser) i periodiske afgifter. Der er indregnet en arbejdsudbudsvirkning svarende til en selvfinansieringsgrad på
ca. 4 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Det bemærkes, at lempelsen af de periodiske afgifter for veteranpersonbiler vil kunne
medføre en mindre stigning i importen og indregistreringen af veteranpersonbiler i Dan-
mark samt en begrænset substitution fra personbiler af yngre årgange (der er pålagt højere
afgifter end veteranbiler). Herunder kan der være en beskeden CO
2
-effekt, bl.a. da vete-
ranbiler typisk har ringere brændstoføkonomi end yngre biler. Disse adfærdseffekter vur-
deres dog at være beskedne, og beregningsteknisk er der ikke indregnet afledt provenu-
virkning på bilrelaterede afgifter.
Afslutningsvis bemærkes, at bilbeskatningen inklusive periodiske afgifter blandt andet skal
ses i lyset af de eksterne omkostninger forbundet med bilkørsel. Dette gælder også ift. ve-
teranbiler, selvom disse typisk har lavere kørselsomfang end andre biler, ligesom det er et
hensyn, at beskatningen ikke tilskynder almindelig brug af veteranbiler set i forhold til
ikke-veteranbiler.
Side 2 af 2