Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904914_0001.png
12. september 2024
J.nr. 2024 - 5917
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 637 af 16. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere skatteloftet på kapitalindkomst trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.
2904914_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere skatteloftet på kapitalindkomst trinvist
med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på pro-
venu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk
virkning.
Svar
Positiv nettokapitalindkomst beskattes med en gennemsnitlig skatteprocent på godt 37
pct., idet den indgår i grundlaget for bundskatten (12,01 pct.) samt i den skattepligtige
indkomst, hvoraf der betales kommuneskat (25,1 pct. i gennemsnit). Den del af den posi-
tive nettokapitalindkomst, der overstiger en beløbsgrænse på 50.500 kr. i 2024, beskattes
derudover med en højere sats på i alt 42 pct. (skatteloftet for positiv nettokapitalind-
komst), hvis summen af den positive nettokapitalindkomst og den personlige indkomst
(dvs. lønindkomst, overskud af virksomhed, honorarer mv.) samtidig overstiger mellem-
skattegrænsen.
Beregningerne er foretaget således, at ved at en reduktion af satsen på 42 pct. ned til 38
pct. nedsættes skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst til den ønskede procentsats.
Ved nedsættelser fra 37 pct. og ned til 25,1 pct. medregnes kun en gradvist mindre andel
af den positive nettokapitalindkomst i bundskattegrundlaget. En gennemsnitlig sats på
25,1 pct. afspejler, at positiv nettokapitalindkomst ikke længere indgår i bundskatten.
Der er beregningsteknisk antaget en selvfinansieringsgrad på 25 pct. ved nedsættelser af
den høje sats for positiv nettokapitalindkomst samt en selvfinansieringsgrad på ca. 7 pct.
ved ændringer af bundskatten af positiv nettokapitalindkomst. Beregningerne er omfattet
af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede umiddelbare provenuvirkninger
hvilket skyldes, at fremskrivningen af kapitalindkomst er følsom overfor udviklingen i
renteniveauet.
En lempelse af satsen for nettokapitalindkomst til 25,1 pct. skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 4,85 mia. kr. og et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 3,35 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelsen vurderes med
betydelig usikkerhed at øge arbejdsudbuddet svarende til ca. 900 fuldtidspersoner. De af-
ledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes at indebære en forøgelse af den økonomiske
velstand med ca. 650 mio. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning samt en for-
øgelse af BNP med ca. 1.050 mio. kr. Ændringen skønnes at øge indkomstforskellene
med ca. 0,13 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere skatteloftet på kapitalindkomst trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.
2904914_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at nedsætte skattesatserne for positiv nettokapitalindkomst
i 2030
Umiddel-
bart min-
drepro-
venu
Mindre-
provenu
efter til-
bageløb
Mindrepro-
venu efter til-
bageløb og
adfærd
BNP
virk-
ning
Velstand Ændring i
(samfunds- Gini-koef-
økonomi)
ficient
Pct.-point
50
150
200
250
300
400
450
500
550
650
700
750
800
850
950
1.000
1.050
50
50
100
100
150
200
250
300
350
350
400
450
500
550
600
600
650
0,01
0,01
0,02
0,03
0,04
0,04
0,05
0,06
0,07
0,08
0,08
0,09
0,10
0,11
0,12
0,12
0,13
Sats
Pct.
41
40
39
38
37
36
35
34
33
32
31
30
29
28
27
26
25,1
Mio. kr. (2024-niveau)
-150
-300
-500
-650
-850
-1.200
-1.550
-1.850
-2.200
-2.550
-2.850
-3.200
-3.550
-3.850
-4.200
-4.550
-4.850
-100
-250
-350
-500
-650
-900
-1.200
-1.450
-1.700
-1.950
-2.200
-2.450
-2.700
-3.000
-3.250
-3.500
-3.750
-100
-200
-300
-350
-500
-750
-1.000
-1.250
-1.450
-1.700
-1.950
-2.200
-2.450
-2.650
-2.900
-3.150
-3.350
Arbejdsud-
budsvirkning
Fuldtidsper-
soner
50
100
150
150
250
300
350
400
450
500
550
600
650
700
750
850
900
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. (hvoraf 15 pct.-point vedrører arbejdsudbuddet) ved nedsættelser
af skatteloftet for kapitalindkomst samt en selvfinansieringsgrad på ca. 7 pct. (som vedrører arbejdsudbuddet) for den del af nedsættelserne, der
sker i grundlaget for bundskatten. Provenu, samfundsøkonomi og BNP er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., og virkning på arbejdsudbud er
afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner. De opgjorte virkninger på BNP afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i ar-
bejdsudbuddet. Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler alene ændringen i arbejdsudbuddet.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2025 opgjort i 2024- niveau med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Side 3 af 3