Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2902848_0001.png
6. september 2024
J.nr. 2024 - 6026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 636 af 16. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere aktieindkomstskatten trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.
2902848_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere aktieindkomstskatten trinvist med 1 pro-
centpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, ar-
bejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (i 2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte
for sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr.
Det er i svaret forudsat, at den høje sats på 42 pct. nedsættes til 27 pct., hvorefter der fo-
retages en parallel nedsættelse af både den høje og den lave sats til 25 pct.
En nedsættelse af aktieindkomstskattesatserne til 25 pct. skønnes at medføre et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 9,9 mia. kr. samt et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
på ca. 5,7 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelsen vurderes
med meget betydelig usikkerhed
at
øge arbejdsudbuddet svarende til omkring 2.400 fuldtidspersoner. De afledte ændringer i
arbejdsudbuddet skønnes isoleret set
og ligeledes med betydelig usikkerhed
at inde-
bære en forøgelse af den økonomiske velstand med ca. 1,85 mia. kr. målt ved den sam-
fundsøkonomiske virkning samt en forøgelse af BNP med ca. 2,75 mia. kr. Nedsættelsen
skønnes endvidere at indebære en betydelig forøgelse af indkomstforskellene med 0,46
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det bemærkes, at en lempelse i aktieindkomstbeskatningen (særligt den høje sats) vil give
en større mulighed for hovedaktionærer til at reducere deres skattebetaling ved at få ud-
betalt en større del af deres indkomst som udbytte frem for som løn. Der er i de viste
skøn set bort fra afledte virkninger på provenu og arbejdsudbud af øget indkomsttrans-
formation fra hovedaktionærer.
Beregningerne er generelt omfattet af betydelig usikkerhed
herunder også de skønnede
umiddelbare provenuvirkninger
da udviklingen i aktieindkomst over tid varierer mere
end fx udviklingen i lønninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere aktieindkomstskatten trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.
2902848_0003.png
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved at nedsætte skattesatserne for aktieindkomst i 2025
Høj
sats/lav
sats
Pct.
41/27
40/27
39/27
38/27
37/27
36/27
35/27
34/27
33/27
32/27
31/27
30/27
29/27
28/27
27/27
26/26
25/25
550
1.150
1.700
2.300
2.850
3.450
4.000
4.600
5.150
5.700
6.300
6.850
7.450
8.000
8.600
9.350
10.100
Umiddel-
bart min-
drepro-
venu
Mindre-
provenu
efter til-
bageløb
Mindrepro-
venu efter til-
bageløb og
adfærd
BNP
virk-
ning
Velstand Ændring i
(samfunds- Gini-koef-
økonomi)
ficient
Pct.-point
200
450
700
900
1.150
1.350
1.600
1.800
2.050
2.250
2.500
2.700
2.950
3.150
3.400
3.550
3.900
100
200
350
450
550
650
750
850
1.000
1.100
1.200
1.300
1.400
1.550
1.650
1.750
1.900
0,03
0,05
0,08
0,11
0,14
0,16
0,19
0,22
0,25
0,27
0,30
0,33
0,35
0,38
0,41
0,44
0,47
Mio. kr. (2024-niveau)
450
900
1.300
1.750
2.200
2.650
3.100
3.500
3.950
4.400
4.850
5.300
5.750
6.150
6.600
7.050
7.750
350
650
1.000
1.300
1.650
2.000
2.300
2.650
2.950
3.300
3.650
3.950
4.300
4.600
4.950
5.300
5.850
Arbejdsud-
budsvirkning
Fuldtidsper-
soner
150
300
450
600
800
950
1.100
1.250
1.400
1.550
1.700
1.850
2.000
2.150
2.350
2.450
2.700
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for ændringer i den lave sats for aktieindkomstskatten (som vedrører
arbejdsudbuddet) og 25 pct. for ændringer i den høje sats (hvor 15 pct.-point vedrører arbejdsudbuddet). Provenu, BNP og samfundsøkonomi
er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., og virkning på arbejdsudbud er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner. 1) De opgjorte virkninger på BNP
afspejler den isolerede BNP-virkning af de skønnede ændringer i arbejdsudbuddet. 2) Den opgjorte samfundsøkonomiske virkning afspejler
alene ændringen i arbejdsudbuddet. Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til
2025 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2023).
Side 3 af 3