Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904906_0001.png
12. september 2024
J.nr. 2024 - 6108
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 635 af 16. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 procentpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.
2904906_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 pro-
centpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.? Der ønskes både en opgørelse med implicit regule-
ring af overførselsindkomster og en opgørelse uden regulering af overførselsindkomster.
Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, timeløn, BNP og Gini
samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Som redegjort for i besvarelse af SAU alm. del
spm. 729 (Folketingsåret 2022-23) vil en
nedsættelse af selskabsskatten øge incitamentet til at investere i private virksomheder,
hvilket vil trække i retning af et større kapitalapparat og dermed højere produktivitet. En
højere produktivitet vil på sigt afspejle sig i højere lønninger, hvilket har en afsmittende
virkning på lønningerne i den offentlige sektor samt på reguleringen af de satsregulerede
overførsler. Det skønnes eksempelvis med betydelig usikkerhed, at en nedsættelse af sel-
skabsskatten fra 22 pct. til 21 pct. vil øge timelønnen med ca. 0,2 pct. Efter gældende reg-
ler vil det medføre en tilsvarende opregulering af de satsregulerede overførsler i form af
fx folkepension og SU.
I
tabel 1
er vist de skønnede økonomiske effekter ved en nedsættelse af selskabsskatten,
når overførselsindkomsterne reguleres efter gældende regler.
Hvis det alternativt lægges til grund, at de satsregulerede overførsler ikke reguleres med
den estimerede effekt på timelønnen, vil en nedsættelse af selskabsskatten alene have en
positiv effekt på lønningerne, men ikke på overførselsindkomsterne. Det vil øge incita-
mentet til at arbejde og derigennem bidrage til et øget arbejdsudbud mv. Samtidig vil det
reducere mindreprovenuet ved at nedsætte selskabsskatten. Det vil dog også øge ind-
komstforskellene målt ved Gini-koefficienten. Uden regulering af overførselsindkom-
sterne vil der være en større virkning på arbejdsudbuddet som følge af en betydelig delta-
gelseseffekt, idet den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse i stedet for på over-
førselsindkomst øges.
I
tabel 2
nedenfor er vist effekterne ved en nedsættelse af selskabsskatten, når det lægges
til grund, at den estimerede afsmittende effekt på overførselsindkomsterne neutraliseres.
Det bemærkes, at en sådan hypotetisk neutralisering i praksis ville skulle implementeres
som en diskretionær mindreregulering af indkomstoverførslerne, fx i form af et årligt fra-
drag i satsreguleringsprocenten, som svarer til den isolerede stigning i timelønnen, som
skønnes at kunne henføres til nedsættelsen af selskabsskatten. Det skal understreges, at
det ikke hermed kan garanteres, at overførselsmodtagerne vil være stillet uændret
set i
forhold til en situation uden nedsættelse af selskabsskatten og en diskretionær mindrere-
gulering af overførslerne. Det skyldes, at der i praksis vil være betydelig usikkerhed, dels
om størrelsen af den isolerede, afledte effekt på timelønningerne
og dermed om den af-
ledte effekt på reguleringen af indkomstoverførslerne
dels om hvornår den forventede
effekt på timelønnen vil opstå.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 procentpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.
2904906_0003.png
Afslutningsvis bemærkes, at det ikke på tilsvarende vis vil være muligt at neutralisere den
skønnede effekt af selskabsskattenedsættelsen på de offentlige lønninger, da disse er afta-
lebestemt af arbejdsmarkedets parter og ikke via lovgivning.
Tabel 1. Estimerede effekter ved nedsættelse af selskabsskattesats med implicit regulering af over-
førselsindkomster (2024-niveau)
Virk-
ning
time-
løn
Pct.
0,2
0,4
0,6
0,7
0,9
1,1
1,3
1,4
1,6
1,8
Sats
Pct.
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
Umiddel-
bar pro-
venuvirk-
ning
Mia. kr.
-3,6
-7,3
-10,9
-14,5
-18,2
-21,8
-25,4
-29,1
-32,7
-36,3
Provenu
efter til-
bageløb
Mia. kr.
-3,1
-6,3
-9,4
-12,6
-15,7
-18,9
-22,0
-25,1
-28,3
-31,4
Provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
-1,8
-3,7
-5,8
-7,9
-10,2
-12,6
-15,1
-17,7
-20,4
-23,2
Arbejdsud-
bud
200
500
700
900
1.100
1.300
1.500
1.700
1.900
2.100
BNP
2,8
5,6
8,3
11,0
13,6
16,2
18,7
21,2
23,6
26,0
Sam-
funds-
økonomi
Mia. kr.
1,4
2,6
3,8
4,9
5,8
6,6
7,3
8,0
8,5
8,9
Virkning
på Gini
Pct.-point
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Mia. kr. Fuldtidspers. Mia. kr.
Anm.: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i Økonomisk Redegørelse August 2024.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 2. Estimerede effekter ved nedsættelse af selskabsskattesats uden regulering af overførsels-
indkomster (2024-niveau)
Virk-
ning
time-
løn
Pct.
0,2
0,4
0,6
0,7
0,9
1,1
1,3
1,4
1,6
1,8
Sats
Pct.
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
Umiddel-
bar pro-
venuvirk-
ning
Mia. kr.
-3,3
-6,7
-10,0
-13,5
-16,8
-20,2
-23,5
-27,0
-30,3
-33,7
Provenu
efter til-
bageløb
Mia. kr.
-2,9
-5,8
-8,7
-11,8
-14,7
-17,6
-20,5
-23,5
-26,5
-29,4
Provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
Arbejdsud-
bud
BNP
Sam-
funds-
økonomi
Mia. kr.
1,5
2,8
4,0
5,1
6,1
7,0
7,8
8,5
9,1
9,5
Virkning
på Gini
Pct.-point
0,01
0,02
0,03
0,04
0,05
0,06
0,07
0,08
0,09
0,10
Mia. kr. Fuldtidspers. Mia. kr.
-1,5
400
3,0
-3,1
900
6,0
-4,9
1.300
8,9
-6,9
1.700
11,6
-8,8
2.199
14,4
-10,9
2.500
17,1
-13,1
2.900
19,8
-15,6
3.200
22,4
-18,0
3.600
25,0
-20,5
4.000
27,6
Anm.: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i Økonomisk Redegørelse August 2024.
Kilde: Skatteministeriet.
Der er der i beregningerne ikke taget højde for OECD-aftalen om minimumsbeskatning,
som Danmark har tilsluttet sig 8. oktober 2021. Aftalen indebærer bl.a., at multinationale
koncerner, der omsætter for mere end 750 mio. euro om året, efter reglerne mindst vil
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om at opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 procentpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.
2904906_0004.png
skulle betale en effektiv minimumsskat på 15 pct. Den effektive selskabsskat kan være la-
vere end den nominelle selskabsskattesat fx på grund af overnormale fradrag og gunstige
afskrivningsregler.
Reglerne om minimumsbeskatning vil isoleret set trække i retning af at reducere mindre-
provenuet ved en nedsættelse af den nominelle selskabsskattesats, da minimumsbeskat-
ning vil modvirke nedsættelser under 15 pct. effektivt for de omfattede selskaber. Dette
vil også reducere effekterne på arbejdsudbud, BNP og samfundsøkonomi.
Side 4 af 4