Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2903846_0001.png
10. september 2024
J.nr. 2024 - 5840
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 630 af 15. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 630: MFU spm. om, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet
2903846_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det
kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet? Herudover bedes oplyst, hvad de
provenumæssige konsekvenser vil være af en sådan ændring. Svaret bedes oplyst umiddelbart
samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.
Svar
Tinglysningsafgift betales bl.a. ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og pant i fast
ejendom, andelsboliger og løsøre, herunder biler. I de fleste tilfælde består afgiften af et
fast beløb på enten 1.850 kr. eller 1.825 kr. afhængig af den konkrete sagstype, samt en
variabel afgift i procent af fx ejerskiftesummen eller af det pantesikrede beløb, som ligele-
des varierer efter sagstype. Der er tale om en samlet afgift, der består dels af en fast dels
af en variabel afgift. Modsat et gebyr, der skal modsvare de faktiske gennemsnitlige om-
kostninger, er den faste del af tinglysningsafgiften ikke fastsat med henblik på at være om-
kostningsdækkende. Der er ikke et gebyr, hvorfor det lægges til grund for besvarelsen, at
spørgsmålet refererer til den faste del af afgiften.
Antallet af sager i Tinglysningsretten er konjunkturfølsomt, da det i høj grad følger den
økonomiske aktivitet på fx boligmarkedet. En stor del af sagerne løses dog af et automati-
seret system, og da mængden af manuelt behandlede sager er forholdsvis stabil, svinger
udgifterne ikke i lige så høj grad. I perioden 2019-2023 har Tinglysningsretten årligt af-
sluttet i gennemsnit ca. 2,2 mio. sager. Det lægges beregningsteknisk til grund, at der beta-
les en fast afgift for alle sager, selvom nogle sagstyper ikke er pålagt en fast afgift, fx regi-
strering af ejer af fly. Det fremgår af §11.41.05 på finansloven for 2024, at staten i 2025
forventes at afholde nettoudgifter for 84,2 mio. kr. til tinglysningssystemet. På den bag-
grund skønnes den faste afgift at skulle fastsættes til ca. 40 kr.
En afskaffelse af tinglysningsafgiften vil kræve lovgivning. Det er beregningsteknisk lagt
til grund, at afgiften nedsættes fra 2026. En reduktion af den faste del af tinglysningsafgif-
ten til 40 kr. i 2025 skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 3,9 mia. kr. (2024-niveau) og ca. 3,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf.
tabel 1.
Arbejdsudbuddet skønnes med betydelig usikkerhed at stige med omkring 420 fuldtids-
personer, hvilket isoleret set indebærer en stigning i BNP på ca. 425 mio. kr. Den sam-
fundsøkonomiske virkning skønnes at udgøre ca. 400 mio. kr., hvilket kan tilskrives æn-
dret arbejdsudbud, da der beregningsteknisk er forudsat ikke at være forbrugsadfærd ved
tiltaget. Der skønnes umiddelbart ingen effekt på Gini-koefficienten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 630: MFU spm. om, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet
2903846_0003.png
Tabel 1. Effekter ved nedsættelse af den faste del af tinglysningsafgiften til 40 kr. i 2026
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbud, antal fuldtidspersoner
BNP-virkning af ændret arbejdsudbud
Samfundsøkonomisk virkning af ændret arbejdsudbud
Ændring i Gini-koefficient, pct.-point
-3.900
-3.425
-3.300
420
425
400
0
Anm: Provenuet er afrundet til nærmeste 25 mio. kr., mens arbejdsudbuddet er afrundet til nærmeste 10 fuldtidspersoner.
Der er i beregningen ikke taget højde for, at nedsættelsen af tinglysningsafgiften kan påvirke antallet af ejendomshandler.
Der er ligeledes ikke taget højde for afledt virkning på løbende ejendomsskatter, som i et begrænset omfang må forventes
at blive positivt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser. Arbejdsudbuddet forudsættes at udgøre ca. 4 pct., svarende til
selvfinansieringsgraden ved en lempelse af AM-bidraget.
Side 3 af 3