Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2903849_0001.png
10. september 2024
J.nr. 2024 - 5839
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 629 af 15. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 629: MFU spm. om provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften
2903849_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften for:
- Alt?
- Privat boligkøb?
- Opsætning af VE anlæg?
- Omlægning af eksisterende boliglån?
Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI,
BNP og arbejdsudbud.
Svar
Når der tinglyses rettigheder, skal der betales tinglysningsafgift til staten. Det gælder bl.a.
ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom og pant i fast ejendom, andelsboliger og løs-
øre, herunder biler. Afgiften er pålagt selve tinglysningen og er en såkaldt transaktionsba-
seret afgift.
Hverken Skatteministeriet, Skattestyrelsen eller Tinglysningsretten har umiddelbart et da-
tagrundlag, de kan anvendes til at opdele provenuet fra tinglysningsafgiften på de enkelte
sagstyper, som der spørges til, hvorfor nedenstående alene vedrør konsekvenserne ved en
afskaffelse af tinglysningsafgift i alle sammenhænge.
En afskaffelse af tinglysningsafgiften vil kræve lovgivning. Det er beregningsteknisk lagt
til grund, at afgiften afskaffes fra 2026. Det skønnes med betydelig usikkerhed at medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 5,7 mia. kr. (2024-niveau) og ca. 4,8 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Arbejdsudbuddet skønnes at stige med ca. 610 fuldtidsper-
soner, hvilket isoleret set indebærer en stigning i BNP på ca. 625 mio. kr. Den samfunds-
økonomiske virkning skønnes at udgøre ca. 575 mio. kr., hvilket kan tilskrives ændret ar-
bejdsudbud, da der beregningsteknisk er forudsat ikke at være forbrugsadfærd ved tilta-
get. Der forventes umiddelbart ingen effekt på Gini-koefficienten.
Tabel 1. Økonomiske effekter ved afskaffelse af tinglysningsafgiften i 2026
Mio. kr. (2024-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
1
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2
Arbejdsudbud, antal fuldtidspersoner
BNP-virkning af ændret arbejdsudbud
Samfundsøkonomisk virkning af ændret arbejdsudbud
Ændring i Gini-koefficient, pct.-point
-5.700
-5.025
-4.825
610
625
575
0
Anm.: Provenu og BNP er opgjort i 2024-niveau og afrundet til nærmeste 25 mio. kr., mens arbejdsudbuddet er afrundet til
nærmeste 10 fuldtidspersoner.
1) Der er anvendt en vægtet tilbageløbssats på ca. 12 pct. baseret på fordelingen af realkreditudlån til hhv. husholdninger
og ikke-finansielle virksomheder ifølge Nationalbanken. 2) Der er i beregningen ikke taget højde for, at afskaffelse af ting-
lysningsafgiften kan påvirke antallet af ejendomshandler. Der er ligeledes ikke taget højde for afledt virkning på løbende
ejendomsskatter, som i et begrænset omfang må forventes at blive positivt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser.
Arbejdsudbuddet forudsættes at udgøre ca. 4 pct., svarende til selvfinansieringsgraden ved en lempelse af AM-bidraget.
Side 2 af 2