Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2903365_0001.png
9. september 2024
J.nr. 2024 - 6050
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 624 af 14. august 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget Preben Bang Henriksen (V).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 626: MFU spm. om det er rimeligt, at de enkelte chauffører, som brugere af køretøjer, vil skulle hæfte for eventuelle manglende afgiftsbetalinger på bilen i tilfælde af f.eks. en konkurs
2903365_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere det af erhvervsredaktør Peter Simonsen den 8. august 2024
i Nordjyske anførte vedrørende solidarisk hæftelse for periodiske afgifter for køretøjer?
(”Nu hænger du på chefens bilgæld. Man tror, det er løgn”, nordjyske.dk, den 8. august
2024)
Svar
I lederen fra Nordjyske,
”Nu hænger du på chefens bilgæld. Man tror, det er løgn”,
kriti-
seres det, at kravet om brugerregistrering af et køretøj også omfatter arbejdstagere i for-
hold til de køretøjer, som de benytter i arbejdstiden. I forlængelse heraf kritiseres det, at
en arbejdstager som registreret bruger risikerer at hæfte for de periodiske afgifter, der er
pålagt køretøjet, hvis arbejdsgiveren ikke betaler disse. Der henvises til udstedelsen af be-
kendtgørelse nr. 741 af 17. juni 2024 om ændring af bekendtgørelse om registrering af kø-
retøjer.
Kommentar
Lønmodtagere skal ikke risikere at ende med regningen, hvis deres arbejdsgiver ikke beta-
ler bilafgifterne på arbejdskøretøjet. Jeg er derfor glad for, at der er sat fokus på behovet
for at indrette reglerne om registrering af brugere på en anden måde.
Jeg vil i løbet af kort tid ændre bekendtgørelsen og undtage ansatte, der har fået stillet et
arbejdskøretøj til rådighed, fra at skulle registreres som bruger af køretøjet. Dette vil sikre,
at
lønmodtageren
ikke risikerer at ende med regningen, hvis arbejdsgiveren ikke betaler bilaf-
gifterne. Samtidig vil virksomhederne undgå den administrative byrde, der er forbundet
med at registrere disse brugere.
Jeg forstår, at da bekendtgørelsen blev ændret var formålet at præcisere reglerne om regi-
strering af brugere og styrke indsatsen mod vanvidsbilisme og svig på leasingområdet.
Det er et formål, jeg kan støtte. Der er dog behov for at holde arbejdstagere med arbejd-
skøretøjer ude af registreringspligten, og jeg har derfor som sagt til hensigt at ændre
denne.
Jeg har endvidere indhentet følgende bidrag fra Motorstyrelsen, som jeg kan henholde
mig til:
”En
bruger af et køretøj betegner en person, der har ret til at bruge et køretøj i 30 dage
eller mere, men som ikke ejer køretøjet. Dette var også gældende før udstedelse af be-
kendtgørelse nr. 741 af 17. juni 2024.
Med bekendtgørelse nr. 741 af 17. juni 2024 blev det præciseret, at en bruger både kan
være en fysisk og en juridisk person, der har råderet over køretøjet i 30 dage eller mere.
Med præciseringen blev det tydeliggjort, at fx en person, der har fået videreleaset et køre-
tøj fra en anden leasingtager, er bruger, hvis denne har råderet i 30 dage eller mere. Der
kan være flere brugere af det samme køretøj, og enhver bruger skal registreres.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 626: MFU spm. om det er rimeligt, at de enkelte chauffører, som brugere af køretøjer, vil skulle hæfte for eventuelle manglende afgiftsbetalinger på bilen i tilfælde af f.eks. en konkurs
2903365_0003.png
Motorstyrelsen har ikke mulighed for at opgøre størrelsen på de administrative og økono-
miske byrder ved registrering af en virksomheds medarbejdere, da det ikke er muligt at
opgøre antallet af omregistreringer, som foretages i forbindelse med medarbejderes brug
af køretøjer.
Motorstyrelsen kan dog oplyse, at det for en erfaren bruger af Motorregistret vil tage 3-5
minutter at foretage en omregistrering i Motorregistret.
Samtlige ejere og registrerede brugere af et køretøj hæfter solidarisk for de periodiske af-
gifter af køretøjet. Solidarisk hæftelse mellem ejere og brugere er ikke reguleret i køretøjs-
registreringsbekendtgørelsen, men følger af § 5 i brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1147 af 31. maj 2021, § 10 i vægtafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1107 af 2. juni 2021, § 3 i vejbenyttelsesafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 174 af 21.
februar 2020 og § 1 i vejafgiftsloven, jf. lov nr. 763 af 13. juni 2023.
Registrering af brugere af et køretøj understøtter Motorstyrelsens indsats for at sikre
bedre regelefterlevelse på leasingområdet og optimere indsatsen mod vanvidsbilisme. Re-
gistreringen bidrager fx til at afsløre tilfælde, hvor et køb af et køretøj maskeres og beteg-
nes som en leasingaftale med henblik på at opnå adgang til at betale forholdsmæssig regi-
streringsafgift. Desuden bidrager registrering af brugere af et køretøj til at identificere den
kreds af parter, som har en interesse i, at køretøjet værdifastsættes med så lav en værdi
som muligt, da registreringsafgiften fastsættes herefter.
Brugerregistreringer anvendes bl.a. også i regi af det såkaldte Al Capone-samarbejde rettet
mod bandekriminalitet, hvor disse bidrager til at afsløre, om et bandemedlem har udgifter
til et leasingkøretøj, som ikke modsvares af vedkommendes skattepligtige indtægt.
Registrering af brugere på et køretøj kan endvidere bidrage til at afsløre, hvem der fx har
ført køretøjet i forbindelse med en færdselsulykke, hvor føreren ikke har bragt køretøjet
til standsning.”
Side 3 af 3