Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2897964_0001.png
23. august 2024
J.nr. 2024-5601
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 616 af 26. juli 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Jeppe Bruus
/ Christoffer Grann
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 618: MFU spm. om, hvilke initiativer Skatteministeriet har taget for at forbedre gennemsigtigheden og forståeligheden af skattesystemet for almindelige borgere
2897964_0002.png
Spørgsmål
Hvad gør Skatteministeriet for at sikre, at borgerne ikke bliver urimeligt belastede af kom-
plekse og uforståelige skatteregler?
Svar
Som skatteminister ligger det mig meget på sinde, at forvaltningen møder borgerne i øjen-
højde, og at skattebetalingen er transparent, så borgerne forstår, hvorfor de skal betale
den skat, de opkræves. Det er afgørende, at vi har en skatteforvaltning, der er dygtig til at
vejlede, og som løbende forholder sig til, hvordan borgerens møde med forvaltningen
kan forbedres.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen er forpligtet til at vejlede borgere og virksomheder om de gældende
skatteregler og skattesystemet i Danmark. Det skal sikre, at der er tillid til skattesystemet
og forebygge, at borgerne på grund af fejl, uvidenhed eller misforståelser betaler den for-
kerte skat.
Langt de fleste borgere og virksomheders skattebetaling foregår overvejende helt automa-
tisk, fordi relevant data indberettes af tredjepart, fx banker, realkreditinstitutioner, ar-
bejdsgivere, offentlige myndigheder m.fl. til Skatteforvaltningen. De fleste borgere skal
derfor foretage sig få handlinger i forbindelse med deres skattebetaling, og derfor er erfa-
ringen fra vejledningsindsatsen også, at det typisk er de samme ting, som borgere spørger
til. Det kan fx være befordringsfradraget, der for den enkelte kan variere år for år.
Skatteforvaltningen laver derudover også kampagner og målrettede vejledningsindsatser,
fx når der er vigtige frister eller ved nye regler eller tiltag. Planlægningen af disse kampag-
ner sker med udgangspunkt i data om, hvor der ofte sker fejl i skattebetalingen, eller om
hvilke emner der giver flest henvendelser fra borgere eller virksomheder.
Det har fx givet udslag i den en særlig vejledningsindsats målrettet unge mellem 15 og 25
år, som skal sikre, at unge får en god forståelse af, hvad en årsopgørelse er, og hvad de
skal være opmærksomme på, når de retter deres skatteoplysninger.
På samme måde gennemføres hvert år en lang række kampagner, samarbejder og aktivite-
ter målrettet fx kryptovaluta-investorer, udenlandske arbejdstagere i Danmark, ejere af ny-
registrerede køretøjer og en lang række andre grupper med specifikke informationsbehov.
I al information
både breve, hjemmesider, vejledningsmaterialer og kampagner
skal
det være tydeligt, hvor man kan få mere viden og hjælp. Det kan fx være på skat.dk, hvor
det er hensigten at formidle gældende skatteregler i øjenhøjde med borgerne.
Derudover arbejder Skatteforvaltningen med at tage nye teknologiske løsninger i brug
som fx den chatbot, der bliver brugt af et stigende antal borgere hvert år. Kontakten kan
derudover ske til en medarbejder i Skatteforvaltningen via chat, mail eller ved telefonisk
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 618: MFU spm. om, hvilke initiativer Skatteministeriet har taget for at forbedre gennemsigtigheden og forståeligheden af skattesystemet for almindelige borgere
2897964_0003.png
kontakt, hvis man ikke kan finde svar på skat.dk, eller hvis man foretrækker direkte kon-
takt til en medarbejder.
I spidsbelastningsperioder, hvor forvaltningen får flere opkald fra borgerne end normalt,
afsættes flere medarbejderressourcer til at besvare henvendelserne. Det er fx, når dan-
skerne får adgang til deres årsopgørelser.
Tilfredsheden med borgernes direkte kontakt med skatteforvaltningen måles løbende, og
den har gennem flere år ligget over 4 målt på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst. I målingen
indgår også spørgsmål om forståelighed.”
Målingerne peger på, at langt de fleste borgere oplever, at de får den hjælp, de har brug
for, når de er i kontakt med Skatteforvaltningen. Det ændrer ikke ved, at vi ser eksempler,
hvor borgernes møde med skatteforvaltningen ikke har været optimalt på alle forvalt-
ningsområder. Det kan og skal vi gøre bedre.
For mig som skatteminister er det vigtigt, at forvaltningen hele tiden arbejder for at for-
bedre sin vejledning, så breve er til at forstå og opdateret information er tilgængelig, så
borgerne ikke oplever, at de kommer i klemme i systemet. Det vil jeg fortsat have fokus
på i mit arbejde.
Side 3 af 3