Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2793052_0001.png
4. december 2023
J.nr. 2023-8385
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 61 af 7. november 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 61: MFU spm. om ministeren vil bekræfte, at en stigning i cigaretafgifterne vil mindske kapacitetspresset i Danmark
2793052_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bekræfte, at en stigning i cigaretafgifterne vil mindske kapacitetspresset i
Danmark, idet Skatteministeriet antager, at en stigning i cigaretafgifterne fører til dels 1)
en positiv arbejdsudbudseffekt (indkomsteffekten dominerer substitutionseffekten) og
dels 2) en reduktion i den indenlandske reale efterspørgsel blandt andet på grund af en
stigning i danskeres grænsehandel i udlandet og et fald i udlændinges grænsehandel i Dan-
mark? Givet, at der er et politisk flertal for at hæve cigaretafgifterne, bedes ministeren be-
kræfte, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre et sådant tiltag i den aktuelle situation
med højt kapacitetspres på økonomiens ressourcer.
Svar
Afgifter, som pålægges forbruget, virker som en indirekte skat på arbejdsindkomst og på-
virker derfor også arbejdsudbuddet. Virkningen på arbejdsudbuddet af en afgiftsændring
forudsættes som hovedregel at svare til virkningen af en provenuækvivalent ændring af
indkomstskatterne, som har samme incidens
dvs. hvor virkningen på husholdningernes
købekraft har samme fordelingsprofil.
En forhøjelse af tobaksafgifterne vil isoleret set medføre en positiv arbejdsudbudsvirk-
ning. Selvfinansieringsgraden fra den afledte arbejdsudbudsvirkning ved begrænsede æn-
dringer i afgifterne på cigaretter og tobak er beregningsteknisk forudsat til ca. -7 pct., sva-
rende til selvfinansieringsgraden ved ændringer i personfradraget. Den negative selvfinan-
sieringsgrad afspejler, at en reduktion af personfradraget skønnes at øge arbejdsudbuddet.
Det skyldes både en forøgelse af timearbejdsudbuddet for de allerede beskæftigede, da et
lavere personfradrag primært indebærer en indkomsteffekt og en begrænset substitutions-
effekt, og en forøgelse af antallet af beskæftigede via deltagelseseffekten, da et lavere per-
sonfradrag indebærer en reduktion af den gennemsnitlige nettokompensationsgrad.
Ved større afgiftsændringer kan de afledte virkninger på forbrugssammensætningen og
grænsehandlen have en væsentlig betydning for de forudsatte arbejdsudbudsvirkninger,
hvilket fx vil være tilfældet ved store ændringer i tobaksafgifterne, som skønnes at til-
skynde til øget grænsehandel i udlandet og reducere det indenlandske salg.
Hvis formålet med en given skatte- eller afgiftsændring er at opnå et højere arbejdsudbud,
vurderes en forhøjelse af tobaksafgifterne til trods for den positive arbejdsudbudseffekt at
være et relativt dyrt og derfor heller ikke et hensigtsmæssigt instrument. En forhøjelse af
tobaksafgifterne fx svarende til en prisstigning på 40 kr. for en pakke cigaretter, hvormed
gennemsnitsprisen ville stige til ca. 100 kr. pr. pakke, skønnes med betydelig usikkerhed at
medføre et mindreprovenu på ca. 5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Der vil skulle anvises finansiering til afgiftsforhøjelsen. Hvis den isolerede positive ar-
bejdsudbudseffekt som følge af de højere tobaksafgifter skal realiseres, må denne finan-
siering ikke indebære negative afledte effekter på arbejdsudbuddet.
Side 2 af 2