Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2896347_0001.png
19. august 2024
J.nr. 2024 - 5606
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 607 af 9. juli 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Jeppe Bruus
/ Christoffer Grann
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 608: MFU spm. om det er hensigtsmæssigt, at Skattestyrelsen reklamerer med, hvor kompliceret vores skattesystem er
2896347_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stort et markedsføringsbudget Skattestyrelsen har, og
hvad kampagnen ”Skat er ikke enkelt. Det er derfor, vi er her” har kostet?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen har i perioden 2021-2023
skulle rekruttere ca. 1.000 medarbejdere om
året. Det kan bl.a. henføres til de politiske aftaler om en styrket skattekontrol samt et
igangværende generationsskifte, hvor en ikke uvæsentlig andel af styrelsens medarbejdere
træder tilbage fra arbejdsmarkedet.
Aktuelt vurderes det, at Skattestyrelsen skal rekruttere ca. 750 nye medarbejdere i år, og
også i de kommende år, som følge af genbesættelser og et fortsat igangværende generati-
onsskifte. Hertil kommer, at der på tværs af samfundet er et begrænset udbud af arbejds-
kraft generelt og af de specialiserede medarbejdere specifikt, der skal til for, at Skattesty-
relsen kan opretholde en effektiv skattekontrol og sikre, at borgere og virksomheder beta-
ler korrekte skatter og afgifter til tiden.
For at imødekomme Skattestyrelsens store rekrutteringsopgave i et arbejdsmarked med
begrænset udbud af arbejdskraft har styrelsen igangsat en rekrutteringskampagne, der skal
gøre potentielle kandidater opmærksomme på styrelsen og de jobs, som styrelsen tilbyder.
Kampagnen
”Skat er ikke enkelt. Det er derfor, vi er her”
er udviklet i lyset af ovenstående og
kan derfor ikke ses som en enkeltstående aktivitet, men snarere som en indsats, der gen-
nemføres over flere år.
Skattestyrelsen har i 2024 afsat 5,7 mio. kr. til udvikling og gennemførelse af rekrutte-
ringskommunikation og -kampagner. Heraf har rekrutteringskampagnen
”Skat er ikke en-
kelt. Det er derfor, vi er her”
kostet 3,4 mio. kr. at udvikle og producere, herunder udgifter til
filmoptagelser og efterproduktion. Disse udgifter relaterer sig desuden til aktiviteter og
produkter, der skal anvendes til rekrutteringsaktiviteter over de kommende år.
De resterende 2,3 mio. kr. kan henføres til annoncering, dvs. køb af sendetid, øvrig publi-
cering på medier mv.
Skattestyrelsen vurderer kontinuerligt behovet for rekrutteringskommunikation og -kam-
pagner på baggrund af det aktuelle rekrutteringsbehov, og udgifterne til rekrutterings-
kommunikation og -kampagner har varieret over de seneste
år.”
Side 2 af 2