Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2912500_0001.png
30. september 2024
J.nr. 2024 - 5380
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 603 af 1. juli 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 603: MFU spm. om en oversigt over, hvor meget det koster at udlede CO2 i alle sektorer i Danmark inklusiv i landbruget, hvis den foreslåede CO2-afgift fra grøn trepart implementeres
2912500_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en oversigt over, hvor meget det koster at udlede CO
2
i alle sek-
torer i Danmark inklusiv i landbruget, hvis den foreslåede CO
2
-afgift fra grøn trepart im-
plementeres?
Svar
I tabel 1 er præsenteret de forskellige afgiftsniveauer ved CO
2
e-udledninger for forskellige
udledningskilder. Tabellen viser de akkumulerede afgifter, der betales ved udledninger
ved forskellige udledningskilder. Tabellen indeholder ikke omkostninger
til EU’s kvotesy-
stem. Tabellen er ikke udtømmende, men dækker de største udledningskilder.
Det bemærkes, at afgifter på CO
2
e-udledninger ikke direkte er sektorspecifikke, men kan
afhænge af udledningskilden.
I
Aftale om et grønt Danmark
af den 24. juni 2024 lægges dertil op til, at landbrugets ikke-
energirelaterede udledninger fra husdyr beskattes med 300 kr. pr. ton CO
2
e i 2030 med et
bundfradrag svarende til 60 pct. af den gennemsnitlige afgiftsbetaling, svarende til effektiv
afgiftsbetaling på 120 kr. pr. ton (2022-priser). Afgiften på udledninger fra husdyr er sti-
gende frem mod 2035. Endvidere indeholder aftalen, at udledninger fra kulstofrige land-
brugsjorder pålægges en afgift på 40 kr. pr. ton CO
2
e fra 2028, mens udledninger fra land-
brugskalk pålægges afgift på 750 kr. pr. ton, der indfases gradvist fra 2028 til 2030. Her-
udover indeholder aftalen, at landbrugets udledninger fra udbragt gødning reguleres med
et tilskud til reduceret gødningsanvendelse på 750 kr. pr. ton fra 2028 ved omlægning af
den direkte landbrugsstøtte.
Det bemærkes endvidere, at landbrugets energi-relaterede udledninger i 2030 vil blive be-
skattet med en afgiftssats svarende til den for ikke-kvoteomfattede virksomheder på 750
kr. pr. ton CO
2
, jf. nedenfor.
Med
Aftale om en grøn skattereform for industri mv.
er der indført en CO
2
-afgiftssats på 750 kr.
pr. ton udledt CO
2
i 2030 for de virksomheder, som ikke er omfattet af EU’s kvotehan-
delssystem (ETS1). For de virksomheder, som er omfattet af EU’s kvotehandelssystem,
er indført en emissionsafgift på 375 kr. pr. ton udledt CO
2
i 2030, hvor virksomheder
omfattet af energibeskatning herudover skal betale en minimumsafgift på op til ca. 60
kr./ton CO
2
. Det forventes, at kvotepriserne ville stige til 750 kr. pr. ton CO
2
, hvormed
kvoteomfattede virksomheder vil have en CO
2
-omkostning på 1.125 kr. pr. ton CO
2
.
Herudover var virksomheder med mineralogiske processer mv. vurderet til at være for-
bundet med højere lækagerisiko, hvorfor de under hensyntagen til klimalovens guidende
principper blev omfattet af en lavere sats på 125 kr. pr. ton,
jf. tabel 1.
Forbrug af fossil diesel og benzin er omfattet af CO
2
-afgift og energiafgift. Afgiftsni-
veauet for disse er mærkbart højere end de resterende udledningskilder. Det skal ses i for-
bindelse med, at der er andre væsentlige sideeffekter forbundet med vejtransport, herun-
der trængsel, støj- og miljøforurening mv., samt at afgiftsniveauet har omtrent samme
størrelsesorden, som i nabolandene, for at reducere grænsehandel med brændstoffer. Li-
geledes er rumvarme, foruden CO
2
-afgifter, omfattet af energiafgift, og derved er rum-
varme også pålagt et højere afgiftsniveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 603: MFU spm. om en oversigt over, hvor meget det koster at udlede CO2 i alle sektorer i Danmark inklusiv i landbruget, hvis den foreslåede CO2-afgift fra grøn trepart implementeres
2912500_0003.png
Tabel 1. Afgifter ved CO
2
e-udledninger for forskellige udledningskilder hvis
Aftale om et grønt Dan-
mark
implementeres
Samlet afgiftsbetaling
2)
i 2030,
kr./ton CO
2
e, 2022-priser
120
1)
40
750
1.451
2.065
1.285
750
375
125
750
Udledningskilder
Landbrugets ikke-energi relaterede udledninger fra husdyr
Kulstofrige landbrugsjorde
Udbragt gødning (tilskud til reduceret gødningsanvendelse)
2)
Forbrug af fossil diesel til vejtransport
3)
Forbrug af fossil benzin til vejtransport
3)
Rumvarme
4)
Virksomheder der ikke er omfattet af EU’s kvotesystem (herun-
der landbrugets energiforbrug)
Virksomheder omfattet af EU’s kvotesystem
5)
Mineralogiske processer mv.
F-gasser
Anm.: Tabellen omfatter ikke alle udledningskilder. Beløbene er i faktorpriser. Beløbene er ekskl. svovl- og NOx-afgift og ekskl. kvoteomkostnin-
ger. Ikke-vejgående international transport er ikke omfattet af afgifter og tæller ikke med i opgørelser af Danmarks CO
2
e-udledninger. 1) I gen-
nemsnit i 2030. Den marginale afgift vil være 300 kr./ton CO
2
e i 2030, stigende til 750 kr./ton i 2035 svarende til en effektiv afgift på 300 kr./ton.
Visse husdyr kan blive fritaget som følge af bagatelgrænser. 2) Udledninger fra udbragt gødning vil med
Aftale om et grønt Danmark
blive om-
fattet af et tilskud til reduceret gødningsanvendelse, og idet øgede udledninger er forbundet med et reduceret tilskud, vil dette udgøre en CO
2
e-
omkostning. Her er dog ikke tale om en afgiftsbetaling. 3) Afgiftssatsen udgør summen af CO
2
- og energiafgift. Fra 2027 omfattes brændstoffer
til vejtransport mv. af et separat kvotesystem ETS2. 4) Summen af energi-, CO
2
- og emissionsafgift. Beregnet for naturgas. Afgiftsbelastningen
er ens for kvote og ikke-kvoteomfattet rumvarme. 5) Virksomheder omfattet af energibeskatning skal herudover betale en minimumsafgift på op
til ca. 60 kr./ton CO
2
.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3