Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2925534_0001.png
24. oktober 2024
J.nr. 2024 - 5375
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 601 af 1. juli 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 601: MFU spm. om skyggeprisen på CO2-afgifterne i udspil fra grøn trepart
2925534_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for skyggeprisen på CO
2
-afgifterne i udspil fra grøn trepart?
Svar
I tabel 1 er vist skyggepriser (opgjort i faktorpriser) ved de forskellige CO
2
e-afgifter. Skyg-
gepris udtrykker den samfundsøkonomiske omkostning per ton CO
2
e-reduktion.
Det bemærkes, at der præsenteres marginale skyggepriser, dvs. skyggeprisen for det sidste
ton CO
2
e-reduktion fra tiltaget. Det adskiller sig fra, hvad der er præsenteret i
Ekspertgrup-
pen for en grøn skattereforms
endelige afrapportering, hvor der præsenteres gennemsnitlige
skyggepriser. Idet en given afgiftsændring kan anskues som værende en række successive
små (dvs. marginale) ændringer, vil gennemsnitlige skyggepriser generelt set svare til et
gennemsnit af de marginale skyggepriser ved disse successive små ændringer.
Den marginale skyggepris er i udgangspunkt sammenfaldende med afgiften. Det afspejler,
at de berørte virksomheder mv. vil afholde omkostninger per reduceret ton CO
2
e op til
afgiften, hvorved omkostningen ved det sidste ton CO
2
e reduktion vil svare til afgiften.
Heri er ikke indregnet værdisætning af mulige sideeffekter i tillæg til CO
2
e-reduktionen,
implicit svarende til at sådanne sideeffekter forudsættes dækket af andre afgifter eller re-
gulering som afspejler sideeffekten.
For CO
2
e-afgift på husdyr er vist skyggepris ved tekniske tiltag, som nedbringer udlednin-
gen per dyr. Afgiften på husdyr har et bundfradrag per dyr på 60 pct., der begrænser ef-
fekten på produktionsomkostninger fra afgiften. Herved vil afledt nedgang i antallet af
husdyr have lavere marginal skyggepris, der som udgangspunkt udgør 120 kr./ton i 2030
og 300 kr./ton i 2035, svarende til den effektive afgiftssats inklusive bundfradraget.
Tabel 1. Marginale skyggepriser for CO
2
e-afgifter i
Aftale om et grønt Danmark
Marginal skyggepris ekskl. sideeffekter,
kr./ton CO
2
e i faktorpriser, 2022-priser
300
750
750
750
Tiltag
CO
2
e-afgift på husdyr på 300 kr./ton CO
2
e i 2030
1)
CO
2
e-afgift på husdyr på 750 kr./ton CO
2
e i 2035
1)
Afgift på udbragt landbrugskalk på 750 kr./ton CO
2
e
2)
Afgift på F-gasser på 750 kr./ton CO
2
e
Anm.: Skyggepriser er opgjort i faktorpriser. Faktorpriser er priser opgjort eksklusive indirekte skatter (afgifter mv.), og en skyggepris i faktorpri-
ser er således sammenligneligt med en produktionsomkostning uden indirekte skatter i forbindelse med (forbruget af) produktionen. Der er ikke
inkluderet arbejdsudbudseffekter i skyggepriserne. 1) De viste skyggepriser er ved tekniske tiltag som nedbringer udledningen per dyr. 2) Base-
ret på den indfasede sats på 750 kr./ton i 2030. CO
2
e-afgift på landbrugskalk indfases gradvist fra 2028 til 2030.
Kilde: Skatteministeriet.
I
Aftale om et grønt Danmark
indgår desuden CO
2
e-afgift på kulstofrige lavbundsjorde. Af-
giften skal ses i sammenhæng med lavbundsstøtteordninger, der samtidig styrkes og udvi-
des, idet der fremgår,
at ”formålet
med afgiften er at øge incitamentet for lodsejere til at
indgå i udtagningsprojekter hurtigst muligt”. Omkostninger per reduceret ton CO
2
er så-
ledes primært afhængig af den direkte støtte i regi af udtagningsordningerne. På den bag-
grund er der ikke vist skyggepris for afgiften i tabel 1.
Side 2 af 2