Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2907151_0001.png
18. september 2024
J.nr. 2024 - 5539
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 593 af 27. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om den beregnede lækageeffekt fra fødevareerhvervet, som "Aftale om et grønt Danmark vil medføre
2907151_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for den beregnede
lækageeffekt fra fødevareerhvervet, som aftalen vil medføre?
Svar
Finansministeriet stod for beregningerne vedr. lækageeffekter ifm.
Aftale om et grønt Dan-
mark.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Finansministeriet:
”Drivhusgaslækage
dækker over en situation, hvor indenlandske tiltag, som har til formål at
reducere udledninger af drivhusgasser i Danmark, fører til øgede udledninger i udlandet, fx
hvis dele af eller hele produktionen af en given vare flyttes til udlandet. Det indebærer, at
danske klimapolitiske tiltag potentielt reducerer de globale udledninger mindre, end de
danske udledninger reduceres.
Denne effekt kan opgøres som en lækagerate, der angiver andelen af de indenlandske
CO
2
e-udledninger, der erstattes af udenlandske udledninger ved et givent tiltag. Lækage
kan fx forekomme gennem udenrigshandel ved, at dansk produktion af varer med et højt
klimaaftryk bliver dyrere som følge af en CO
2
e-afgift, hvilket kan svække de danske produ-
centers konkurrenceevne og føre til, at danske og udenlandske forbrugere forskyder deres
forbrug fra varer produceret i Danmark til varer produceret i udlandet.
Der er stor usikkerhed om den reelle lækagerate, og dermed om betydningen for størrelsen
af reduktionen i de globale udledninger. Af den grund blev lækageraten angivet som et
spænd i ekspertgruppen for en grøn skattereforms endelige afrapportering. I det følgende
præsenteres lækageraten også ud fra et spænd. Forskellene mellem det øvre og nedre
spænd begrundes
ligesom i ekspertgruppens rapport
bl.a. med forskellige antagelser om
dansk landbrugs drivhusgasintenstiet relativt til udlandets, samt forskellige antagelser om,
hvorvidt andre EU-lande
vil leve op til deres reduktionsforpligtelser inden for EU’s byrde-
fordelingsaftale,
jf. Grøn skattereform - endelig afrapportering, boks 7.8.
På den baggrund skønnes lækageraten
for ”Aftale om et grønt Danmark”
med stor usik-
kerhed at være på mellem 10 og 21 pct. i 2030 og mellem 7 og 14 pct. i 2035. Årsagen til
det lavere spænd i 2035 skyldes, at andelen af tekniske reduktioner stiger mere relativt til
struktureffekter sfa. at reduktionerne fra skovrejsning og udtag af lavbundsjorde fylder
mere relativt til reduktionerne fra CO
2
e-afgiften på husdyr og kalk og tilskud til reduceret
gødningsanvendelse.
Tabel 1. Lækagerater i 2030 og 2035 for
Aftale om et grønt Danmark
År
2030
2035
Lækagerate, pct.
10-21
7-14
Anm.: Baseret på trin 3-5,
jf. Grøn skattereform
endelig afrapportering, boks 7.8.
Afgiften på F-gasser, udtagning af kulstof-
rige landbrugsjorde, tilskud til skovrejsning og tilskud til pyrolyse og fodertilsætningsstoffer antages at give 100 pct. teknisk
effekt uden struktureffekter, hvormed de antages ikke at have en lækageeffekt.
Kilde: Finansministeriet
Side 2 af 2