Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904804_0001.png
11. september 2024
J.nr. 2024 - 5190
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 585 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm., om effekterne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. og herefter trinvist med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.
2904804_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. og herefter
trinvis med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på pro-
venu, arbejdsudbud, BNP, antallet af topskatteydere og Gini samt selvfinansieringsgrad
og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Med gældende regler beskattes personlig indkomst over topskattegrænsen på 714.400 kr.
(2024-niveau) fra og med 2026 med topskattesatsen på 7,5 pct.
I
tabel 1
belyses konsekvenserne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. (2024-niveau)
og herefter trinvist med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr. Hæves topskattegrænsen til
750.000 kr., skønnes det at medføre et mindreprovenu på ca. 0,7 mia. kr. i umiddelbar
virkning og et mindreprovenu på ca. 0,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det skønnes
derudover, at en sådan lempelse af beskatningen vil medføre et øget arbejdsudbud sva-
rende til ca. 500 fuldtidspersoner.
De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set, og med betydelig usikker-
hed, at øge BNP med ca. 0,8 mia. kr. samt at indebære en forøgelse af den økonomiske
velstand med ca. 0,3 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning. Indkomstfor-
skellene skønnes øget med 0,03 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm., om effekterne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. og herefter trinvist med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.
2904804_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af at hæve topskattegrænsen
Virkning
efter til-
bageløb
og ad-
færd
Mia. kr.
-0,3
-0,6
-0,9
-1,2
-1,4
-1,5
-1,7
-1,8
-1,9
-2,0
-2,1
-2,1
-2,2
-2,3
-2,3
-2,4
Selv-
finan-
sie- Ændring i
rings- Gini-koef-
grad
ficient
Pct.
44
44
43
43
43
43
43
43
43
43
43
43
42
42
42
42
Pct.-point
0,03
0,06
0,08
0,11
0,12
0,14
0,16
0,17
0,18
0,19
0,20
0,21
0,21
0,22
0,22
0,23
Sam-
funds-
Virk- økono-
Antal
ning på
misk topskatte-
BNP virkning
ydere
Mia. kr.
0,8
1,7
2,5
3,1
3,6
4,0
4,4
4,7
5,0
5,2
5,4
5,5
5,7
5,8
5,9
6,0
Mia. kr.
0,3
0,6
0,9
1,1
1,3
1,4
1,6
1,7
1,8
1,9
1,9
2,0
2,0
2,1
2,1
2,2
Personer
-42.000
-87.000
-121.000
-148.000
-170.000
-185.000
-199.000
-209.000
-218.000
-225.000
-232.000
-236.000
-240.000
-244.000
-246.000
-249.000
2024-
niveau
Grænse
750.000
800.000
850.000
900.000
950.000
1.000.000
1.050.000
1.100.000
1.150.000
1.200.000
1.250.000
1.300.000
1.350.000
1.400.000
1.450.000
1.500.000
Umid-
delbar
virkning
Mia kr.
-0,7
-1,5
-2,1
-2,7
-3,1
-3,5
-3,8
-4,1
-4,3
-4,5
-4,7
-4,8
-5,0
-5,1
-5,2
-5,3
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
500
1.100
1.600
1.900
2.200
2.400
2.600
2.800
2.900
3.000
3.100
3.100
3.200
3.200
3.300
3.300
Anm.: Arbejdsudbudsvirkningen og ændringen i antal topskatteydere er afrundet til hhv. nærmeste 100 og 1.000 personer.
Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning på BNP af
de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af automatisk
tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Side 3 af 3