Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904782_0001.png
11. september 2024
J.nr. 2024 - 5190
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 584 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm., om effekterne af at hæve mellemskattegrænsen trinvist med 25.000 kr. op til samme niveau som topskattegrænsen
2904782_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at hæve mellemskattegrænsen trinvist med 25.000 kr.
op til samme niveau som topskattegrænsen? Opgørelsen bedes indeholde effekt på pro-
venu, arbejdsudbud, BNP, antallet af mellemskatteydere og Gini samt selvfinansierings-
grad og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Med gældende regler beskattes indkomsten over mellemskattegrænsen på 588.900 kr.
(2024-niveau) fra og med 2026 med mellemskattesatsen på 7,5 pct. Grundlaget for mel-
lemskatten er den personlige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over en
bundgrænse på 50.500 kr. og det dobbelte for ægtefæller, svarende til grundlaget for den
nuværende topskat.
I
tabel 1
belyses konsekvenserne af at hæve mellemskattegrænsen trinvist med 25.000 kr.
(2024-niveau) op til topskattegrænsen på 714.400 kr. Hæves mellemskattegrænsen fx med
25.000 kr. til 613.900 kr., skønnes det at medføre et mindreprovenu på ca. 0,9 mia. kr. i
umiddelbar virkning og et mindreprovenu på ca. 0,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det skønnes derudover at en sådan lempelse af beskatningen vil medføre et øget arbejds-
udbud svarende til ca. 800 fuldtidspersoner.
De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set, og med betydelig usikker-
hed, at øge BNP med ca. 0,9 mia. kr. samt at indebære en forøgelse af den økonomiske
velstand med ca. 0,3 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning. Indkomstfor-
skellene skønnes øget med 0,03 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 1. Konsekvenser af at hæve mellemskattegrænsen
Virkning
efter til-
bageløb
og ad-
færd
Selvfi-
nansie-
rings-
grad
Pct.
37
36
36
36
36
Sam-
funds-
økono-
misk
virkning
Antal
mellem-
skatte-
ydere
2024-
niveau
Grænse
613.900
638.900
663.900
688.900
714.400
Umiddel-
bar virk-
ning
Mia kr.
-0,9
-1,7
-2,4
-3,0
-3,5
Arbejds-
udbud
Ændring i
Gini-koef-
ficient
Pct.-point
0,03
0,06
0,08
0,10
0,12
Virk-
ning på
BNP
Mia. kr.
0,9
1,7
2,4
3,1
3,6
Fuldtids-
Mia. kr. personer
-0,4
-0,8
-1,2
-1,5
-1,8
800
1.400
2.000
2.400
2.900
Mia. kr. Personer
0,3
-75.000
0,6 -137.000
0,8 -183.000
1,1 -223.000
1,3 -258.000
Anm.: Arbejdsudbudsvirkningen og ændringen i antal mellemskatteydere er afrundet til hhv. nærmeste 100 og 1.000 perso-
ner. Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning på BNP
af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af automatisk
tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Side 2 af 2