Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2901292_0001.png
3. september 2024
J.nr. 2024 - 5382
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 583 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm., om effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af diverse skattelettelser
2901292_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd på hver af følgende skattelettelser: Lavere AM-bidrag, lavere bund-
skattesats, lavere mellemskattesats, højere mellemskattegrænse, lavere topskattesats, hø-
jere topskattegrænse, parallel forhøjelse af sats og maksimum for beskæftigelsesfradrag,
højere maksimum for beskæftigelsesfradrag? Opgørelsen bedes indeholde effekt på pro-
venu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk
virkning.
Svar
Skatteministeriet opgør løbende virkningerne af en række hypotetiske personskatteæn-
dringer inkl. de i spørgsmålet efterspurgte skatteinstrumenter
de såkaldte personskatte-
stilleskruer
med en
umiddelbar provenuvirkning
på hhv. 1, 3 og 5 mia. kr. Sådanne bereg-
ninger har gennem en årrække været vist i Skatteministeriets publikation
Skatteøkonomisk
Redegørelse
og er senest offentliggjort i publikationen
Regneprincipper på personskatteområdet,
maj
2024, hvor metoderne til at skønne over adfærdsvirkningerne af ændret personskat er
blevet efterset og revideret.
Det bemærkes, at der i spørgsmålet efterspørges beregninger af skattenedsættelser, som
fører til samme mindreprovenu
på hhv. 1, 5 og 10 mia. kr.
opgjort efter tilbageløb og ad-
færd,
og som derfor ikke er direkte sammenlignelige med tidligere offentliggjorte beregnin-
ger af personskattestilleskruer, der fører til samme
umiddelbare provenuvirkning.
I
tabel 1
er vist effekterne af at nedsætte indkomstskatten via de i spørgsmålet omtalte otte
skatteinstrumenter svarende til et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1 mia.
kr. Det omfatter fx en nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget med 0,1 pct.-point og en
forhøjelse af topskattegrænsen med 150.000 kr.
I
tabel 2
er tilsvarende vist effekterne af personskattenedsættelser med en provenuvirkning
efter tilbageløb og adfærd på op til 5 mia. kr. Det bemærkes imidlertid, at det for tre af de
i spørgsmålet omtalte otte skatteinstrumenter ikke kan foretages skattenedsættelser, der
fører til en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd på 5 mia. kr. Fx kan topskatten af-
skaffes helt for et mindreprovenu på 4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Derudover er
det lagt til grund, at mellemskattegrænsen logisk set kun kan forhøjes op til topskatte-
grænsen, hvilket indebærer et mindreprovenu på 2,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Principielt kunne mellemskattegrænsen forhøjes til et niveau over topskattegrænsen, men
marginalskatten på mellemskattetrinnet ville da være højere end på top-skattetrinnet, og
det ville da være mere logisk at forhøje topskattegrænsen i stedet.
I
tabel 3
er vist effekterne af personskattenedsættelser med en provenuvirkning efter tilba-
geløb og adfærd på op til 10 mia. kr. Det er alene gennem en lavere sats for arbejdsmar-
kedsbidraget, lavere bundskattesats og højere sats for beskæftigelsesfradraget, at det er
muligt at nedsætte skatten i et omfang, der fører til en provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd på 10 mia. kr. Således kan maksimum for beskæftigelsesfradraget afskaffes helt for
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm., om effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af diverse skattelettelser
2901292_0003.png
7,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens mellemskatten kan afskaffes helt for 5,6 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
Beregningerne tager udgangspunkt i 2030-regler, hvor alle de aftalte personskatteændrin-
ger er fuldt indfaset.
Der udestår vurdering af administrative og implementeringsomkostninger, ligesom der
udestår en vurdering af implementeringstid.
Side 3 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm., om effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af diverse skattelettelser
2901292_0004.png
Tabel 1. Skønnede økonomiske konsekvenser ved nedsættelser af personskatterne på ca. 1 mia. kr. i provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, 2024-niveau
2024-niveau, 2030-regler
Gld. regler
Lavere AM-bidrag
Lavere bundskattesats
Højere sats (og maks.) for beskæftigelsesfradrag
Højere maksimum for beskæftigelsesfradrag
Lavere mellemskattesats
Højere mellemskattegrænse
Lavere topskattesats
Højere topskattegrænse
8 pct.
12,01 pct.
12,75 pct.
58.200 kr.
7,5 pct.
588.900 kr.
7,5 pct.
714.400 kr.
Ændring
Pct.-point /
kr.
-0,10
-0,09
+0,58
(+2200)
+4.300
-1,4
+62.000
-2,0
150.000
-1,4
-1,4
-1,4
-1,7
-2,2
-2,0
-2,2
-2,3
Umiddelbart
mindre-
provenu
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
-1,0
150
250
300
1.200
1.300
1.700
1.100
1.700
BNP
Mia. kr.
0,2
0,3
0,2
0,9
2,3
2,1
2,2
2,7
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
0,00
0,00
0,00
0,02
0,06
0,07
0,10
0,09
Velstand
(samfunds-
økonomisk
virkning)
Mia. kr.
0,1
0,2
0,2
0,4
0,8
0,7
0,9
1,0
Selvfinansie-
ringsgrad
Pct.
3,8
6,8
7,4
21,7
40,4
35,9
40,1
43,5
Mia. kr.
Anm.: Ændringen i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten er opgjort uden adfærdsvirkninger, dvs. ekskl. de ændringer i arbejdsudbuddet, som de hypotetiske skattenedsættelser giver anledning til. Beregningerne
tager udgangspunkt i 2030-regler, hvor alle de aftalte personskatteændringer er fuldt indfaset.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm., om effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af diverse skattelettelser
2901292_0005.png
Tabel 2. Skønnede økonomiske konsekvenser ved nedsættelser af personskatterne på ca. 5 mia. kr. i provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, 2024-niveau
2024-niveau, 2030-regler
Gld. regler
Lavere AM-bidrag
Lavere bundskattesats
Højere sats (og maks.) for beskæftigelsesfradrag
Højere maksimum for beskæftigelsesfradrag
Lavere mellemskattesats
Mellemskattegrænse forhøjet til topskattegrænse
Lavere topskattesats/Højere topskattegrænse
8 pct.
12,01 pct.
12,75 pct.
58.200 kr.
7,5 pct.
588.900 kr.
7,5 pct/.
714.400 kr.
Ændring
Pct.-point /
kr.
-0,49
-0,46
+2,40
(+11.000)
+39.000
-6,5
+125.500
Afskaffelse
af topskat
-6,8
-7,0
-7,0
-9,0
-10,1
-3,5
-8,1
Umiddelbart
mindre-
provenu
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-5,0
-5,0
-5,0
-5,0
-5,0
-2,7
-4,0
700
1.100
1.600
7.400
5.600
2.800
3.800
BNP
Mia. kr.
0,7
1,3
0,9
7,0
9,4
3,6
7,7
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
0,00
0,02
0,01
0,20
0,40
0,12
0,37
Velstand
(samfunds-
økonomisk
virkning)
Mia. kr.
0,6
0,2
1,0
2,6
3,0
1,3
2,8
Selvfinansie-
ringsgrad
Pct.
3,8
6,7
7,3
22,6
35,5
35,5
36,0
Mia. kr.
Anm.: Ændringen i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten er opgjort uden adfærdsvirkninger, dvs. ekskl. de ændringer i arbejdsudbuddet, som de hypotetiske skattenedsættelser giver anledning til. Beregningerne
tager udgangspunkt i 2030-regler, hvor alle de aftalte personskatteændringer er fuldt indfaset.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 583: Spm., om effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af diverse skattelettelser
2901292_0006.png
Tabel 3. Skønnede økonomiske konsekvenser ved nedsættelser af personskatterne på ca. 10 mia. kr. i provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, 2024-niveau
Umiddelbart
mindre-
provenu
Provenu efter
tilbageløb
og adfærd
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-10,0
-10,0
-10,1
-7,5
-5,6
1.400
2.300
3.100
9.800
6.400
Ændring i
Gini-koefficient
Pct.-point
0,0
0,04
0,02
0,42
0,47
Velstand
(sam-
fundsøko-
nomisk
virkning)
Mia. kr.
1,2
1,8
2,0
5,1
4,0
Selvfinansie-
ringsgrad
Pct.
3,7
6,7
7,1
31,6
35,8
2024-niveau, 2030-regler
Ændring
Pct.-point /
kr.
-0,98
-0,91
+4,84
(+36.100)
Afskaffelse
af maksimum
Afskaffelse
af mellemskat
BNP
Gld. regler
Lavere AM-bidrag
Lavere bundskattesats
Højere sats (og maks.) for beskæftigelsesfradrag
Højere maksimum for beskæftigelsesfradrag
Lavere mellemskattesats
8 pct.
12,01 pct.
12,75 pct.
58.200 kr.
7,5 pct.
Mia. kr.
-13,5
-14,0
-14,1
-14,0
-11,0
Mia. kr.
4,4
2,5
1,8
12,1
11,0
Anm.: Ændringen i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten er opgjort uden adfærdsvirkninger, dvs. ekskl. de ændringer i arbejdsudbuddet, som de hypotetiske skattenedsættelser giver anledning til. Beregningerne
tager udgangspunkt i 2030-regler, hvor alle de aftalte personskatteændringer er fuldt indfaset.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).