Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904784_0001.png
11. september 2024
J.nr. 2024 - 5190
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 582 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm., om effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradrag
2904784_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradrag? Bereg-
ningen bedes foretaget både ud fra nuværende regler og i en situation, hvor både mellem-
skat, topskat og toptopskat er afskaffet. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu,
arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Som led i
Aftale om reform af personskat
forhøjes beskæftigelsesfradraget, så det i 2030 udgør
12,75 pct. af den skattepligtige indkomst, dog kan fradraget højst udgøre 58.200 kr.
(2024-niveau). Derudover er der fra og med 2026 vedtaget en ny mellemskat på 7,5 pct. af
indkomsten over 588.900 kr. (2024-niveau). Grundlaget for mellemskatten er den person-
lige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst over en bundgrænse på 50.500
kr. og det dobbelte for ægtefæller, svarende til grundlaget for den nuværende topskat.
Med aftalen indføres også en ny topskat på yderligere 7,5 pct. af personlig indkomst over
714.400 kr. samt en toptopskat på yderligere 5 pct. af personlig indkomst over 2.381.200
kr.
En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget skønnes at medføre et mindrepro-
venu på ca. 14,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 7,5 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd. Det skønnes derudover, at et sådant tiltag vil medføre et øget arbejdsudbud sva-
rende til ca. 9.800 fuldtidspersoner.
De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set, og med betydelig usikker-
hed, at øge BNP med ca. 12,1 mia. kr. samt at indebære en forøgelse af den økonomiske
velstand med ca. 4,5 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning. Indkomstfor-
skellene skønnes øget med 0,42 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget i en situation, hvor ny mel-
lemskat, ny topskat og toptopskatten også er afskaffet, fremgår af
tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm., om effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradrag
2904784_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradraget samt mellem-, top- og top-
topskatten
Virkning ef-
Umid- ter tilbage-
delbar løb og ad-
virkning
færd
Mia kr.
Scenarie:
1) Nuværende
regler
2) Mellem-, top-
og toptopskat
afskaffet
-14,2
-14,2
Mia. kr.
-7,5
-8,2
Selvfi- Ændring i
nansie- Gini-koef-
ringsgrad
ficient
Pct. Pct.-point
32
25
0,42
0,41
Sam-
fundsøko-
nomisk
virkning
Mia. kr.
4,5
3,8
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
9.800
9.200
Virkning
på BNP
Mia. kr.
12,1
10,9
Anm.: Afskaffelse af mellemskat indebærer at skattelofterne for personlig indkomst og kapitalindkomst bortfalder. Arbejds-
udbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 100 personer. Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virk-
ningen på BNP afspejler den isolerede virkning på BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af æn-
dringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Side 3 af 3