Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2904987_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2024 - 5850
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 579 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af skattelettelserne: 1) Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
2904987_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af skattelettelserne: 1)
Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af
progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr., opgjort som virk-
ningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i pct. af disponibel indkomst opdelt for
de 10 indkomstdeciler? For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler, og
dertil bedes ændringen i disponibel indkomst opgjort for de 1.000 danskere med de høje-
ste bruttoindkomster i pct. samt i kroner og øre. Der bedes opgjort samlet og på det en-
kelte initiativ.
Svar
En ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier skønnes med be-
tydelig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 600 mio. kr. om året
(2024-niveau).
Der er ikke grundlag for at beregne fordelingen af det umiddelbare provenu på indkomst-
deciler, da der ikke tilstrækkeligt overblik over, hvilke personer der i sidste ende drager
fordel af skattelempelsen til de berørte selskaber. Det bemærkes dog, at ca. 200 mio. kr. af
den umiddelbare virkning vurderes at tilfalde udenlandske investorer, hvormed denne del
ikke har fordelingsmæssige konsekvenser i Danmark.
Med gældende regler beskattes aktieindkomst med 27 pct. op til en progressionsgrænse på
61.000 kr. (2024-niveau) og derefter med 42 pct. Progressionsgrænsen er det dobbelte for
sambeskattede personer under ét, dvs. 122.000 kr. (2024-niveau).
En forhøjelse af progressionsgrænsen til 80.000 kr. (2024-niveau), svarende til et umiddel-
bart mindreprovenu på 280 mio. kr. (2024-niveau), vil medføre en skattelempelse på op til
2.850 kr. (2024-niveau) pr. person og op til 5.700 kr. for sambeskattede personer. Forde-
lingsvirkningen opgjort i kr. og pct. på indkomstdeciler fremgår i
tabel 1.
Af
tabel 2
og
tabel
3
fremgår tilsvarende virkninger henholdsvis på percentiler i 10. indkomstdecil og for de
1.000 personer med højest bruttoindkomst.
En forhøjelse af progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst skønnes for perso-
ner i 10. indkomstdecil at indebære en forøgelse af den gennemsnitlige disponible ind-
komst på 390 kr., svarende til 0,06 pct., mens personer i den nederste del af indkomstfor-
delingen skønnes stort set upåvirket,
jf. tabel 1.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af skattelettelserne: 1) Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
2904987_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig fordelingsvirkning på disponibel indkomst i kr. af den forhøjede progressi-
onsgrænse fordelt på indkomstdeciler, 2030-regler
Indkomstdeciler
1. Decil
2. Decil
3. Decil
4. Decil
5. Decil
6. Decil
7. Decil
8. Decil
9. Decil
10. Decil
Hele befolkningen
Gns. virkning på disponibel
indkomst i kr.
0
0
0
10
10
10
30
40
80
390
60
Gns. virkning på disponibel
indkomst i pct.
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,01
0,01
0,02
0,06
0,02
Anm.: Ændringen i kr. i disponibel indkomst er beregnet for voksne, hvor der tages højde for evt. sammenbeskatning og
afrundet til nærmeste 10 kr. Den procentvise ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel
indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele. Ændringen i progressionsgrænsen er forudsat at blive indført i 2025.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2023).
Personer i den øverste percentil skønnes at opleve en gennemsnitlig stigning i den dispo-
nible indkomst på 1.330 kr., svarende til 0,06 pct.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst i kr. af den forhøjede progressionsgrænse
fordelt på indkomstpercentiler, 2030-regler
Indkomstpercentiler
91. Percentil
92. Percentil
93. Percentil
94. Percentil
95. Percentil
96. Percentil
97. Percentil
98. Percentil
99. Percentil
100. Percentil
10. Indkomstdecil
Gns. virkning på disponibel
indkomst i kr.
150
110
150
200
210
240
330
420
720
1.330
390
Gns. virkning på disponibel
indkomst i pct.
0,03
0,03
0,03
0,03
0,04
0,04
0,06
0,07
0,09
0,08
0,06
Anm.: Ændringen i kr. i disponibel indkomst er beregnet for voksne, hvor der tages højde for evt. sammenbeskatning og
afrundet til nærmeste 10 kr. Den procentvise ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel
indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele. Ændringen i progressionsgrænsen er forudsat at blive indført i 2025.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i 2024-
niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-
planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2023).
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af skattelettelserne: 1) Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr.
2904987_0004.png
De 1.000 personer med højest bruttoindkomst i Danmark skønnes at opleve en gennem-
snitlig stigning i den disponible indkomst på 3.500 kr., svarende til 0,02 pct.
Tabel 3. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst i kr. af den forhøjede progressionsgrænse
fordelt på de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster, 2030-regler
Indkomstgruppe
1.000 højeste bruttoind-
komster
Gns. virkning på disponibel
indkomst i kr.
Gns. virkning på disponibel
indkomst i pct.
3.500
0,02
Anm.: Ændringen i kr. i disponibel indkomst er beregnet for voksne, hvor der tages højde for evt. sammenbeskatning og
afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponi-
bel indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele. Ændringen i progressionsgrænsen er forudsat at blive indført i
2025.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskrevet til 2030 opgjort i
2024-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2023) og den mellemfristede fremskrivning i
2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2023).
Det bemærkes, at forhøjelsen af progressionsgrænse vil give en større mulighed for ho-
vedaktionærer til at reducere deres skattebetaling ved at få udbetalt en større del af deres
indkomst som udbytte frem for som løn. Der er ikke taget højde for en sådan effekt i den
skønnede provenuvirkning, og dermed heller ikke i opgørelsen af de fordelingsmæssige
konsekvenser.
Side 4 af 4