Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2910344_0001.png
10. september 2024
J.nr. 2024 - 6203
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 576 af 26. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansættelse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden for skattemæssig succession (pengetanksreglen)n for skattemæssig succession (pengetanksreglen)
2910344_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for fordelingen af det umiddelbare provenu på indkomstdeciler
ved regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansæt-
telse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden
for skattemæssig succession (pengetanksreglen)? Der bedes opgjort samlet og på det en-
kelte initiativ.
Svar
Regeringen samt Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti har som led i aftalen om Et stærkere erhvervsliv
(juni 2024) aftalt tre tiltag, der skal gøre det lettere at overdrage en familieejet virksomhed
til næste generation:
Bo- og gaveafgiften nedsættes fra 15 pct. til 10 pct., når der er tale om overdragelse af
en erhvervsvirksomhed.
Der indføres et retskrav på en ny skematisk værdiansættelse af virksomheder, når bo-
og gaveafgiften beregnes.
Muligheden for skattemæssig succession udvides til at omfatte aktive ejendomsvirk-
somheder, der udlejer fast ejendom (pengetanksreglen).
Der foreligger ikke registerdata, som muliggør en præcis fordeling af det umiddelbare
mindreprovenu på personniveau. I stedet er der på baggrund af oplysninger om indkom-
ster og formuer udarbejdet fordelingsnøgler for virkningen af satsnedsættelsen og den
skematiske værdiansættelse. Disse fordelingsnøgler er kombineret med tilgængelige regi-
sterdata. Der er stor usikkerhed forbundet med denne metode til at opgøre fordelings-
virkningerne.
I forhold til provenuvirkningen ved at give aktive ejendomsvirksomheder adgang til skat-
temæssig succession, har det ikke på det foreliggende grundlag været muligt at fordele
virkningen på indkomstdeciler.
Initiativerne vurderes at medføre et samlet umiddelbart mindreprovenu på ca. 1,7 mia. kr.
årligt (2024-niveau). I
tabel 1
er den umiddelbare provenuvirkning fordelt på deciler. I for-
hold til nedsættelsen af bo- og gaveafgiftssatsen vurderes det, at provenuet primært skyl-
des en reduktion i beskatningen af de øverste indkomst deciler, men alle indkomstdeciler
vil opleve en lempelse. I forhold til indførelsen af retskravet på skematisk værdiansættelse
vurderes det, at hele lempelsen vedrører øverste indkomstdecil.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansættelse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden for skattemæssig succession (pengetanksreglen)n for skattemæssig succession (pengetanksreglen)
2910344_0003.png
Tabel 1. Umiddelbart årligt mindreprovenu fordelt på indkomstdeciler
Nedsættelse af sats
fra 15 til 10 pct.
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
I alt
-15
-10
-10
-10
-25
-35
-20
-30
-55
-240
-440
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1.100
-1.100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-140
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-1.700
Retskrav
på skematik
Succession til ejen-
domsvirksomheder
Mio. kr.
I alt
Anm.: 2024-niveau. I opgørelsen er tallene for satsnedsættelsen og succession afrundet til nærmeste 5 mio. kr., mens tal-
lene for retskravet er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. grundet den væsentlige usikkerhed, der er forbundet med opgørel-
sen af fordelingsvirkningen.
Søjlen for ”i alt” er derfor også afrundet til nærmeste
100 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger, delvist. baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2020-2022.
Den årlige ændring i disponibel indkomst per voksen fordelt på deciler og percentiler er
vist i
tabel 2.
Personer i alle indkomst deciler vurderes at få lempet skatten som følge af
den nedsatte bo- og gaveafgiftssats. Lempelsen vil dog være størst i de øverste indkomst-
deciler. I forhold til retskravet på skematisk værdiansættelse vurderes lempelsen at være
koncentreret i den øverste indkomstdecil og -percentil.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm., om fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansættelse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden for skattemæssig succession (pengetanksreglen)n for skattemæssig succession (pengetanksreglen)
2910344_0004.png
Tabel 2. Årlig ændring disponibel indkomst pr. voksen fordelt på indkomstdeciler og percentiler
Nedsættelse af sats
fra 15 til 10 pct.
Kr.
Pct.
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
I alt
Percentil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Alle i
10. de-
cil
0
0
0
0
100
100
0
100
100
300
100
100
200
200
100
100
100
200
200
300
1.900
300
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,1
Retskrav
på skematik
Kr.
Pct.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2.400
300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
23.600
2.400
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,4
0,3
Succession til ejen-
domsvirksomheder
Kr.
Pct.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kr.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
300
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Pct.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anm.: 2024-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerende disponible indkomster på husstandsniveau. Der er afrundet til nærmeste 100
kr. for de enkelte initiativer. Søjlen for ”i alt” er
ligeledes afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger, delvist baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2020-2022.
Side 4 af 4