Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2890595_0001.png
3. juli 2024
J.nr. 2024 - 5117
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 568 af 24. juni 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 568: MFU spm., om at beregne mindreprovenu ved at indføre nulmoms alene på trykte bøger og tage højde for de afledte positive effekter af mersalg
2890595_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål nr. 191 (folketingsåret
2021-22) beregne mindreprovenu ved at indføre nulmoms alene på trykte bøger og tage
højde for de afledte positive effekter af mersalg?
Svar
Det er ifølge momsdirektivet muligt at indføre nulmoms på bøger. En ordning, hvor der
alene indføres nulmoms på trykte bøger, vil indebære en forskelsbehandling mellem digi-
tale og trykte bøger. En sådan forskelsbehandling skal kunne begrundes, idet det som ud-
gangspunkt skal tages i betragtning, at muligheden for at anvende nedsatte satser/nul-
moms på medier varetager et hensyn til at fremme læsning af de berørte medier. Dette
hensyn gør sig gældende for såvel trykte som digitale bøger. Det er derfor umiddelbart
vurderingen, at nulmoms, som alene omfatter trykte bøger, ikke vil være i overensstem-
melse med EU-retten.
De økonomiske konsekvenser er på den baggrund opgjort for indførelse af nulmoms på
samtlige bøger, herunder også lyd- og e-bøger.
I lighed med svar på SAU alm. del
spm. 191 (2021-22) skønnes det dermed med væ-
sentlig usikkerhed, at indførelse af nulmoms på bøger, herunder også lyd- og e-bøger, vil
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 340 mio. kr. (2024-niveau). Det er forud-
sat, at der i stedet skal betales en lønsumsafgift på 3,54 pct. af værdien af salget af bøger,
hvilket svarer til de regler, der gælder for nulmoms på aviser. Mindreprovenuet efter tilba-
geløb skønnes at udgøre ca. 270 mio. kr. (2024-niveau). Mindreprovenuet vedrører ho-
vedsageligt husholdningernes køb af bøger, idet erhvervslivet kan fradrage momsen i for-
bindelse med deres køb af bøger. Hertil bemærkes dog, at erhvervslivet ikke vil kunne fra-
drage lønsumsafgiften, hvorfor erhvervslivet vil opleve en prisstigning på bøger.
Indførelse af nulmoms på bøger må forventes at reducere forbrugerpriserne på bøger og
derved øge salget. Samtidig vil der være en reduktion af andet forbrug, eftersom den di-
sponible indkomst ikke stiger. Det øgede salg af bøger vil derved indebære et mindrepro-
venu, da den ekstra lønsumsafgift ved øget salg af bøger ikke modsvarer nedgangen i ind-
tægter fra moms og afgifter fra andet forbrug. Størrelsen af denne effekt afhænger af pris-
følsomheden i husholdningernes efterspørgsel efter bøger, hvor der beregningsteknisk og
med betydelig usikkerhed er forudsat en priselasticitet på 1. Hertil kommer en mindre ar-
bejdsudbudsvirkning. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes på den bag-
grund at udgøre ca. 310 mio. kr. (2024-niveau).
Side 2 af 2