Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2802149_0001.png
19. december 2023
J.nr. 2023-8100
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 54 af 27. oktober 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om kommentar til internt henvendelse af 24/10-23 fra L. J. S. om borgernes retssikkerhed i forhold til Gældsstyrelsen og Skatteforvaltningen
2802149_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den internt omdelte henvendelse fra L. J. S., jf. SAU alm. del
bilag 25 samt undersøge de spørgsmål, der bliver rejst? Ministeren bedes endvidere re-
degøre for, hvordan ministeriet planlægger at styrke borgernes retssikkerhed i forhold til
Gældsstyrelsen og Skatteforvaltningen generelt samt redegøre for, om ministeren mener,
at der kan være behov for justeringer af regler og praksis vedrørende forældelse af gæld,
med henblik på at sikre en mere retfærdig og gennemsigtig proces for alle borgere.
Svar
Henvendelsen fra borgeren vedrører spørgsmål om forældelse og eftergivelse af gæld til
det offentlige og tager afsæt i de erfaringer, som borgeren har gjort sig i sin kontakt med
Gældsstyrelsen.
Borgeren anfører bl.a., at vedkommendes gæld er eller burde være forældet, og at Gælds-
styrelsen ikke har undersøgt, om gælden er forældet.
Borgeren har desuden ifølge henvendelsen fået afslag på eftergivelse pga. en restskat fra
2022 og tilbagebetalingskrav vedr. ældrecheck og varmetilskud. Borgeren mener, at han
opfylder alle betingelser for at kunne opnå eftergivelse af gælden.
Borgeren bemærker endelig, at han har bedt Gældsstyrelsen om at få tilsendt en detaljeret
opgørelse over gælden, men at dette er blevet afvist, med henvisning til at det vil kræve
for mange ressourcer at udarbejde.
Kommentar
Som skatteminister udtaler jeg mig ikke om konkrete sager, og i lyset af bl.a. den særlige
tavshedspligt i skatteforvaltningsloven § 17, stk. 1, finder jeg det mest korrekt ikke at
komme nærmere ind på de konkrete omstændigheder og sagsforløbet. Jeg noterer mig
imidlertid, at borgeren tilkendegiver at have haft en dårlig oplevelse i sin kontakt med
Gældsstyrelsen om at få afklaret sine gældsforhold, herunder spørgsmål om forældelse.
Det finder jeg selvfølgelig beklageligt.
Der gælder nogle særlige forældelsesregler for gæld til det offentlige, som tager højde for,
at gældsinddrivelsen har været ramt af suspension af det tidligere inddrivelsessystem, EFI.
For at undgå utilsigtet forældelse af gældsposter som følge af standsningen af al automati-
seret inddrivelse i EFI i september 2015 og den efterfølgende og fortsatte oprydning i
ikke-inddrivelsesparate gældsposter er forældelsen for gældsposter, der er under inddri-
velse, udskudt således, at forældelse tidligst indtræder den 21. november 2024. Oprydnin-
gen er en særdeles stor og omfattende opgave og for at sikre tilstrækkelig tid hertil, har re-
geringen sammen med et bredt flertal af partier gennemført regler om en yderligere foræl-
delsesudskydelse for gældsposter i gamle inddrivelsessystemer.
I forhold til vurdering af, hvorvidt gældsposter er forældede, har jeg indhentet bidrag fra
Gældsstyrelsen, som oplyser følgende:
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om kommentar til internt henvendelse af 24/10-23 fra L. J. S. om borgernes retssikkerhed i forhold til Gældsstyrelsen og Skatteforvaltningen
2802149_0003.png
”Gældsposter, der er registreret i de gamle inddrivelsessystemer,
inddrives først, når det
er afklaret, at gældsposterne ikke er forældede. Hvis afklaringen viser, at gældsposterne
var forældet før forældelsesudskydelsen, vil de blive afskrevet. Vurderingen heraf foreta-
ges ved en retskraftvurdering, hvor gældsposterne gennemgås tilbage til stiftelsestids-
punktet. Der kan desuden være fejl i oplysningerne om gældsposterne (datafejl), der skal
afklares, inden der kan ske retskraftvurdering. Både retskraftvurdering og afklaring af da-
tafejl forudsætter ofte, at der indhentes dokumentation hos fordringshaveren. Som led i
opgaven med at afslutte oprydningen i gælden til det offentlige og styrke gældsinddrivel-
sen frem mod 2030 er Gældsstyrelsen ved at se nærmere på processerne for afklaring af
gældsposter med datafejl med henblik på en mere effektiv håndtering af disse.
Borgeren har mulighed for at gøre indsigelse over forældelse i forbindelse med varsling af
afgørelser om lønindeholdelse og afdragsordning og kan få behandlet forældelsesindsigel-
ser ved Landsskatteretten eller domstolene ved at klage over afgørelserne. Borgeren har
tilsvarende mulighed for at gøre indsigelse over forældelse efter modtagelse af tilsigelse til
udlæg og få behandlet indsigelsen ved fogedretten ved at klage over udlægget. Borgeren
har desuden altid mulighed for at anmode Gældsstyrelsen om en redegørelse for gældspo-
sternes forældelsestidspunkter.”
Gæld til det offentlige kan som udgangspunkt eftergives, hvis skyldneren ikke har udsigt
til at kunne indfri sin gæld inden for de nærmeste år, og eftergivelsen vil føre til en varig
forbedring af skyldnerens økonomiske forhold. Afgørelser om eftergivelse baseres på en
konkret vurdering af skyldners økonomiske forhold, konkrete livssituation og omstændig-
hederne ved gældens tilblivelse. Visse forhold udelukker dog i almindelighed eftergivelse.
Eksempelvis vil eftergivelse som udgangspunkt være udelukket, hvis skyldneren stifter ny
gæld, efter at ansøgningen om eftergivelse er indgivet, en væsentlig del af gælden hidrører
fra strafbare forhold, eller gælden er systematisk oparbejdet. Herudover vil der også
kunne ske eftergivelse, såfremt sociale eller andre forhold i særlig grad taler derfor.
Skyldneren har mulighed for at påklage Gældsstyrelsens afgørelse vedr. eftergivelse til
Landsskatteretten eller at indbringe sagen for domstolene.
Det fremgår af aftalen
”Nedbringelse
af danskernes gæld til det offentlige” af 20. juni
2022, der blev indgået af et bredt flertal i Folketinget bestående af den daværende rege-
ring (Socialdemokratiet) samt Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne, at udsatte
skyldnere skal kunne benytte deres mulighed for at få eftergivet gæld til det offentlige, og
at de skal have en god adgang til gældsrådgivning. Gældsstyrelsen har på den baggrund
gennemgået sin praksis for eftergivelse og har oprettet en særlig enhed, der skal udbrede
kendskabet til eftergivelsesreglerne gennem et styrket samarbejde med relevante aktører,
der er i direkte kontakt med socialt udsatte skyldnere. Som supplement til ovennævnte
muligheder for eftergivelse er der også
indført en ”ret og pligt”-ordning
for eftergivelse,
hvor skyldnere, der gør en indsats og selv tager initiativ til at forbedre deres livssituation,
delvist kan få eftergivet deres gæld til det offentlige. Det kan fx være personer uden for
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om kommentar til internt henvendelse af 24/10-23 fra L. J. S. om borgernes retssikkerhed i forhold til Gældsstyrelsen og Skatteforvaltningen
2802149_0004.png
arbejdsmarkedet, som gør en aktiv indsats for at få nedbragt deres gæld ved at finde ar-
bejde eller gennemføre en uddannelse.
Herudover mener jeg, at det i almindelighed skal være let for borgerne at få overblik over
deres gæld til det offentlige. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Gældsstyrelsen er i gang
med at undersøge mulighederne for, at skyldnerne digitalt kan tilgå et overblik over deres
gæld til det offentlige. Herudover fortsætter Gældsstyrelsen sin praksis med, at der som
udgangspunkt udsendes en årlig orientering til alle skyldnere med gæld over 140 kr. med
oplysning om størrelsen af deres gæld. Dette sker bl.a. via en gældsoversigt eller et rykker-
brev. Derudover får alle nye skyldnere som udgangspunkt en gældsoversigt eller et ryk-
kerbrev, indenfor en måned efter de har fået gæld til inddrivelse.
Jeg mener derfor, at vi med den politiske aftale på gældsområdet fra sommeren 2022, som
blev fulgt op med aftalen
”Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet”
af
1. juni 2023, har opnået en balance mellem på den ene side hensynet til en styrket inddri-
velse hos skyldnere, der kan afdrage på deres gæld til det offentlige, og på den anden side
sociale hensyn over for skyldnere, der har behov for hjælp til at komme ud af en svær
gældsspiral. Derfor ser jeg ikke et yderligere behov for at ændre regler og praksis.
Side 4 af 4