Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2898173_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 345
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. april 2024
J nr.
2024-1506
Svar på KEF alm. del – spm. 345
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 25. marts 2024 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 345, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Spørgsmål 345
Vil ministeren redegøre for den procentmæssige reduktion i de globale udled-
ninger ud fra reduktionspotentialerne i henholdsvis model 1, 2 og 3 i ekspert-
gruppen for en grøn skattereforms endelige afrapportering fra februar 2024?
Svar
Ekspertgruppen for en grøn skattereform præsenterer i deres endelig rapport
forskellige modeller for en CO
2
e-regulering af udledningerne i land- og skov-
brugssektoren. Ekspertgruppen har præsenteret tre forskellige modeller. Model
1 er den mest omkostningseffektive model, mens model 2 og 3 lægger mere
vægt på tilskud til teknisk omstilling og derigennem begrænser de erhvervs-
strukturelle ændringer. Det skal bemærkes, at i alle tre modeller opretholdes
den danske kalorieproduktion,
jf. Grøn skattereform - endelig afrapportering, ka-
pitel 7.10.3.
Der er usikkerhed om den reelle lækagerate, og dermed om betydningen for
størrelsen af reduktionen i de globale udledninger. I ekspertgruppens rapport er
for hver model angivet et spænd for lækageraten. Forskellene mellem øvre og
nedre spænd begrundes bl.a. med forskellige antagelser om dansk landbrugs
drivhusgasintenstiet relativt til udlandets, samt forskellige antagelser om, hvor-
vidt andre EU-lande vil leve op til deres reduktionsforpligtelser inden for EU’s
byrdefordelingsaftale,
jf. Grøn skattereform - endelig afrapportering, boks 7.8.
Lækageraten skønnes gradvist reduceret fra model 1 til 3 om end der er be-
grænsede forskelle, som følge af at modeller med høj andel af tekniske redukti-
oner for en given CO
2
e-reduktion medfører lavere strukturelle effekter og der-
med lavere risiko for lækage.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om at foretage en beregning af, hvorledes de forskellige modeller vil påvirke den globale udledning af drivhusgasser, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2898173_0002.png
På baggrund af de nationale reduktioner og lækagerater skønner Ekspertgrup-
pen, at de globale reduktioner udgør 1,8-2,5 mio. ton CO
2
e i 2030 i model 1. De
gennemsnitlige globale reduktioner for model 2a og 2b skønnes at udgøre mel-
lem 2,0-2,4 mio. ton CO
2
e i 2030. Tilsvarende skønnes de gennemsnitlige glo-
bale reduktioner for model 3a og 3b at udgøre mellem 2,1-2,4 mio. ton CO
2
e i
2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Globale reduktioner i modeller i Ekspertgruppen for en grøn skattereforms endelige rapport
Globale reduktioner i 2030
mio. ton CO
2
e
Model 1
Model 2
Model 3
1,8-2,5
2,0-2,4
2,1-2,4
Note:
Kilde:
De globale reduktioner for model 2 og 3 er angivet som et gennemsnit mellem hhv.
model 2a og 2b samt 3a og 3b.
Grøn skattereform - endelig afrapportering
samt egne beregninger.
I 2019 skønnes de globale udledninger at udgøre 59 gigaton CO
2
e,
jf. IPCC, Cli-
mate Change 2023 Synthesis Report.
Givet at de globale udledninger er de
samme i 2030, må det antages, at Ekspertgruppens modeller vil bidrage til en
reduktion i de globale udledninger svarende til ca. 0,003 pct. Det bemærkes, at
udledninger fra land- og skovbrugssektoren udgjorde ca. 15 pct. af de samlede
globale udledninger,
jf. IPCC, Climate Change 2023 Synthesis Report.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2