Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2888068_0001.png
27. juni 2024
J.nr. 2024 - 4427
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 535 af 30. maj 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om ministeren har overvejet at udlicitere inddrivelsen af ubetalte kontrolafgifter
2888068_0002.png
Spørgsmål
Har ministeren overvejet at udlicitere inddrivelsen af ubetalte kontrolafgifter? Og tænker
ministeren, at det vil være en fordel for fællesskabet, at der kom fart i inddrivelsen? Der
henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte
billetter fra personer på
asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.
Svar
Jeg er ikke enig i præmissen i spørgsmålet om, at udlicitering af inddrivelsen af ubetalte
kontrolafgifter til private aktører ville medføre, at ”der kom fart i inddrivelsen”. Tværti-
mod har private aktører ikke mulighed for at anvende de effektive inddrivelsesredskaber
ift. persongæld, som Gældsstyrelsen har til rådighed. Det gælder styrket lønindeholdelse,
modregning af gæld i udbetalinger fra det offentlige og udlæg i skyldners aktiver. Generelt
har inddrivelsesprovenuet været stigende de senere år og var i 2023 rekordhøjt på 14 mia.
kr. Og vi kan allerede se den positive effekt af omlægningen til styrket lønindeholdelse på
en stigende kursværdi og et opadgående inddrivelsesprovenu fra januar til ultimo maj
2024 på inddrivelsen af trafikselskabernes kontrolafgifter på 41,8 mio. kr. mod 53,6 mio.
kr. i hele 2023.
Dertil kommer, at det er vanskeligt at begrunde, hvorfor inddrivelsen af private trafiksel-
skabers gældsposter i form af kontrolafgifter skulle afvige fra reglerne og processerne for
inddrivelse af alle andre gældsposter, hvor Gældsstyrelsen er inddrivelsesmyndighed.
Af blandt andet disse årsager er der ikke planer om at udlicitere inddrivelsen.
Side 2 af 2