Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2888050_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2024 - 4519
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 532 af 30. maj 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om ministeren har overvejet, om der skal fortages en statslig overtagelse/opkøb af gæld for ubetalte kontrolafgifter hos operatørerne i den kollektive transport, så operatørerne ikke oplever et økonomisk tab alene på baggrund af udestående hos Gældsstyrelsen
2888050_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de enkelte operatørers udestående hos Gældsstyrelsen for ubetalte
kontrolafgifter, herunder både gældens faktuelle størrelse og kursværdien, samt konse-
kvenserne af de seneste politiske aftaler på gældsinddrivelsesområdet for kursværdierne?
Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer
på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.
Svar
Som skatteminister udtaler jeg mig ikke om enkeltvirksomheders økonomiske forhold, og
i lyset af bl.a. den særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, finder jeg
det mest korrekt ikke at redegøre for de pågældende oplysninger.
Jeg kan herudover henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Gældsstyrelsen
har opgjort den samlede gæld til inddrivelse for kontrolafgifter fra 11 pri-
vate operatører af offentlig transport til ca. 819 mio. kr. ultimo 2023 svarende til en kurs-
værdi på ca. 379 mio. kr. Det er ikke muligt for Gældsstyrelsen at opgøre den samlede ef-
fekt for kursværdien, af de private trafikselskabers kontrolafgifter under inddrivelse, af
alle delelementerne i aftalerne om henholdsvis
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
fra juni 2022 og
Initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
fra juni 2023.
Gældsstyrelsens delvise opgørelser af effekterne af aftalernes delelementer, som er behæf-
tet med usikkerhed, har vist, at initiativet om styrket lønindeholdelse fra 2022-aftalen iso-
leret set har påvirket kursværdien mest og samlet set i opadgående retning.
Med aftalen blev lønindeholdelsen forenklet og styrket. Lønindeholdelse er et af de mest
effektive borgerrettede inddrivelsesværktøjer. Den maksimale afdragsprocent for borgere
med de højeste nettoindkomster er hævet fra 40 til 60 pct., og afdragsprocenten stiger
hurtigere i takt med stigninger i nettoindkomsten, og endelig kan lønindeholdelse anven-
des på alle gældstyper for borgere med lave nettoindkomster. Disse elementer har en po-
sitiv effekt på kursværdien.
Samtidig blev den særskilte lønindeholdelse afskaffet som led i omlægningen til styrket og
forenklet lønindeholdelse, så der ikke længere findes to regelsæt og to parallelle typer løn-
indeholdelse. Isoleret set har afskaffelsen af særlig lønindeholdelse påvirket kursværdien
negativt for de få gældstyper, fx kontrolafgifter, p-afgifter og licens, der hidtil var forbe-
holdt særlig lønindeholdelse.
Samlet set har omlægningen til styrket lønindeholdelse medført, at udsigten til inddrivelse
af de private trafikselskabers kontrolafgifter udtrykt gennem kursværdien er forbedret
med et allerede stigende inddrivelsesprovenu på 41,8 mio. kr. fra januar til ultimo maj
2024 mod samlet 53,6 mio. kr. i hele 2023.”
Side 2 af 2