Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del
Offentligt
2888049_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2024 - 4516
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 530 af 30. maj 2024 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om ministeren har overvejet, om der skal fortages en statslig overtagelse/opkøb af gæld for ubetalte kontrolafgifter hos operatørerne i den kollektive transport, så operatørerne ikke oplever et økonomisk tab alene på baggrund af udestående hos Gældsstyrelsen
2888049_0002.png
Spørgsmål
Hvor stort et økonomisk tab oplevede de private operatører af offentlig transport i 2023
ved tabte indtægter grundet udestående hos Gældsstyrelsen for kunders ubetalte kontrol-
afgifter? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner
af kroner i ubetalte billetter fra
personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.
Svar
Jeg har som skatteminister ikke forudsætninger for at udtale mig om, hvordan de private
trafikselskaber bogfører kontrolafgifter under inddrivelse i Gældsstyrelsen i deres regn-
skaber. Men jeg er naturligvis optaget af, at alle ca. 800 offentlige og private kreditorer,
som Gældsstyrelsen inddriver ubetalte gældsposter for, i videst mulige omfang får dækket
deres tilgodehavender.
Jeg kan herudover henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Gældsstyrelsen:
”Det er Gældsstyrelsens kerneopgave at inddrive borgere og virksomheders gæld til det
offentlige og visse gældsposter for private fordringshavere, herunder kontrolafgifter for
private trafikselskaber, omfattet af gældsinddrivelsesloven. I 2023 inddrev Gældsstyrelsen
i alt 14 mia. kr., hvilket er en ny rekord og ca. 1,6 mia. kr. mere end året forinden. Gælds-
styrelsen inddrev i 2023 53,6 mio. kr. vedr. de private trafikselskabers kontrolafgifter. Pro-
venuet fra lønindeholdelser i 2023 har midlertidigt været påvirket negativt af, at der fra
sommeren 2023 til første kvartal 2024 er gennemført omlægning til styrket lønindehol-
delse. Det er Gældsstyrelsens vurdering at den styrkede lønindeholdelse har en positiv ef-
fekt på gældsposternes kursværdi, hvilket også ses ved, at inddrivelsesprovenuet fra kon-
trolafgifter fra januar til ultimo maj 2024 allerede er oppe på 41,8 mio. kr.
Gældsstyrelsens inddrivelse er underlagt en lovbestemt rækkefølge for, hvilke gældsposter
der skal dækkes først, fx har bøder og underholdsbidrag fortrinsret. Herudover afhænger
inddrivelsen af skyldnernes gældssammensætning og samlede gæld under inddrivelse sam-
menholdt med betalingsevnen, det vil sige skyldnerens økonomiske forhold såsom lø-
bende indtægter, formue og aktiver. Der kan derfor afhængigt af skyldnerens betalings-
evne forekomme en kortere eller længere tidsforskydning fra gælden modtages til inddri-
velse i Gældsstyrelsen til den er helt eller delvis er afviklet. De private trafikselskaber og
alle andre fordringshavere vil derfor modtage betalinger i takt med, at gælden inddrives,
herunder kompensation i form af inddrivelsesrenter af gælden for at have undværet beta-
ling i den periode gælden har været under inddrivelse.”
Side 2 af 2